Gnissel från bromsarna

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Mikael_W
Forumadministratör

Gnissel från bromsarna

Post by Mikael_W »

Har börjat höra ett lite gnisslande ljud när man bromsar i lägre hastigheter på min V8a. Kan det vara att bromsoken behövs rengöras och fettas in eller kan det vara något annat?
Mikael, Fisker Karma
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej micke, du kanske har racingbelägg. Dessa skall gnissla vid moderat bromsning, dvs kör ej som en kärring.. :steer: . hehe..

Skämt och sido, nej fett och bromsar hör inte ihop, kolla istället upp att beläggen är ok och byt dessa om så behövs. Ett tips är då att skaffa Porterfield R4s belägg. Mkt gnissliga med funkar mkt bra. Många espritägare svär vid dessa belägg http://www.cars.u-net.com/lotus/lotus.htm
joakim
SE highwing
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

tackar för tipsen, jo det är mycket möjligt det är racingbelägg då jag läste att Torbjörn bytt när han hade bilen och inte tänkt på gnisslet förrän jag kört inne i stan (måste nog vara att jag kör som en kärring i stan  :slow: ...Läste i serviceboken att bromsoken blivit infettade så trodde det kunde hjälpa. Om det skulle vara så att beläggen behöver bytas är det något som kan ta skada om man kör en 100 mil till innan man ställer av den för skall ändå lämna in den till wendels till vårkanten för B service och byta kamrem då jag inte är så duktig på att meka så då kan de även byta beläggen
Mikael, Fisker Karma
Post Reply