Gångjärn för bakre clamen

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Gångjärn för bakre clamen

Post by Per Mo »

Någon som har en sådan här installerad? http://www.boefabrication.com/Clam.html. Verkar ju praktiskt för den som gillar att skruva själv på Elisen. Men det verkar endast finnas monterade på bilar i USA och Australien om man googlar, inte alls i Europa. Finns det någon regel att man ej får ha en sådan installerad? Eller kan det vara något annat problem med dem tex att clamen inte riktigt klarar att hållas upp baktill som den är i uppfällt läge? Bara nyfiken då jag tillhör dem som lämnar in bilen till verkstad för service.
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Gångjärn för bakre clamen

Post by Graf Orlok »

Wow! Det där var ju riktigt koolt. Vad mycket lättare livet skulle vara om man hade en sån både bak och fram...
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Gångjärn för bakre clamen

Post by Falk »

Graf Orlok wrote:Wow! Det där var ju riktigt koolt. Vad mycket lättare livet skulle vara om man hade en sån både bak och fram...
Jag har inte detaljstuderat... Hur mycket jobb sparar man bak i praktiken? Är det bara själva "tabort/fälla"-momentet som blir enklare?
Man måste väl ändå "skruva loss" clamen (tak av, stolar ur), plocka ur batteriet och accusumpen varje gång innan man fäller upp den?
Clammen kommer väl inte att fungera som en riktigt "flip-bakdel" typ motorhuv - eller?
Åsså måste väl allt kablage till lysen och batteri förlängas och dras om, wiren till lucköppningen, slanginstallationen till accusumpen, mm...

Fast cool idé. Man undrar varför inte man konstruerade bilen med flipfront och akter från början... Viktskäl?
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Gångjärn för bakre clamen

Post by Nillet »

Bilder lånad av Jaws på www.lotuscars.se
Image
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Gångjärn för bakre clamen

Post by Nillet »

Badster har gjort snabbkopplingar för fram och bakclam.
Image
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Gångjärn för bakre clamen

Post by Per Mo »

Kablarna till lyset förlängs och batteriet flyttas till under slangen från tanklocket, vilket känns lite spännande. Det finns en montageanvisning att ladda ner och enligt den så funkar den ungefär som en motorhuv. Söker på Youtube Lotus elise clam hinge så finns det lite filmer som visar lite hur de funkar.

https://www.youtube.com/watch?v=jPdZI94 ... ata_player
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest