Lotus Elise S1 -99

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Thuring
Användare
Posts: 23
Joined: Wed 18 Jul, 2012 08:09
Location: Malmö
Contact:

Lotus Elise S1 -99

Post by Thuring »

Hej, alla Lotusvänner!

Då jag nu varit Lotusägare och klubbmedlem i snart trekvarts år utan att göra ett inlägg på forumet tänkte jag att det var hög tid.

Fredrik heter har jag, och är bosatt i Malmö. Jag blev ägare till en silverfärgad Elise S1 i våras efter ett halvår av letande med varierande intensitet. Det hela startade med att jag ganska abrupt, sommaren 2011, kom på att det hade varit kul att äga en sportbil. Efter att jag hade genomgått de flesta alternativ i mitt huvud (och med hjälp av internet) framstod Lotus Elise S1 som det helt plötsligt självklara valet. Och efter en provkörning av just en sådan var jag såld. Nu gällde bara att hitta rätt bil... När jag berättade om projektet för min sambo blev hon genast engagerad och började genast leta internet runt efter den finaste kombinationen av lack, klädsel och tak (och fälgar, mitt krav). Det visade sig snart att den specifika kombinationen av silverfärgad, vänsterstyrd Elise S1 med vinrött tak och vinröda lädersäten tillsammans med de specifika fälgarna som jag ville ha inte var så lätt att hitta, framförallt inte i Sverige. Våren kom och jag höll på att ge upp letandet och funderade på "förnuftigare" saker att använda pengarna på när fick jag nys om att Lotusklubben skulle ha bankörning på Knutstorp, för skojs skulle åkte jag och min sambo dit. Det dröjde inte länge förrän jag fick upp ögonen för en av Eliserna som körde runt på banan och efter en kort undersökning kunde jag konstatera att just denna bil uppfyllde vartenda ett av de krav jag hade ställt upp. Jag kunde inte låta bli att gå fram till ägaren och berömma hans bil varpå han, efter ett par minuters samtal, säger att han funderar på att sälja den... man kan bli religös för mindre saker... Vi bytte nummer och efter ett par dagars diskussioner över telefon var jag en eftermiddag på väg till mitt garage med bilen, precis som jag hade föreställt mig den skulle se ut sommaren tidigare. Fantastisk känsla!

Min bil är helt i original så när som på luftfiltret men jag börjar fundera lite på hur och vad som skulle kunna ändras för att göra körupplevelsen ännu lite bättre (ingen kan klandra en för att få sådana tankar när man går igenom forumets trådar). Innan våren kommer har jag dock ett par saker av reparationskaraktär att ordna med först. Dess behöver jag nog lite tips och råd med men jag tar upp det på teknikdelen av forumet för att efterleva forumreglerna.

Det var min historia. Det ska bli riktigt roligt att lära känna så många av er som möjligt, både genom forumet och genom de arrangemangen. Jag träffade några av er under förra sommaren (Miata-klubbens slalom, MSCC familjerally) och jag ser verkligen framemot 2013-års Lotus-händelser.

Även om ni alla vet hur en Elise S1 ser ut bifogar jag ändå ett par bilder på min bil.

Vi ses och gott nytt år!

Fredrik
Attachments
Camping i Småland (trots storleken får man in tält, sovsäckar, trangiakök och ett par fiskespön i bilen).
Camping i Småland (trots storleken får man in tält, sovsäckar, trangiakök och ett par fiskespön i bilen).
P1070377.JPG (39.53 KiB) Viewed 6648 times
P1070422.JPG
P1070422.JPG (40.97 KiB) Viewed 6637 times
Slalomkörning med Miataklubben
Slalomkörning med Miataklubben
IMG_3385.JPG (28.9 KiB) Viewed 6652 times
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Lotus Elise S1 -99

Post by Puttriken »

Välkommen till forumet!
Trekvarts år, då är vi i samma stadie av Elise-ägandet du och jag.
Visst är vintern lång? Jag körde 6-7 mil dagen före julafton när jag transporterade bilen
från garaget utanför Borås till Bennets i Lerum. Så lite abstinens blev jag av med för stunden.
Dom första 3km från garaget var vägen full av is och packad snö vilket var en spännande
upplevelse att köra på med breda sommardäck...
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Elise S1 -99

Post by oodsell »

Hej Fredrik,
Grattis till ett bra bilval (ja, jag har ju en nästan likadan). Om du vill ha lite tips om vad du kan göra med din bil, speciellt om du vill köra lite bana, så kan du läsa vad jag gjort på hemsidans galleri (Lotus Elise S1 -00). Det finns ju risk för att du just har påbörjat en liknande resa med gradvis uppdatering, så jag säger bara: God tur!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests