Söker en Elise >=2005

Vill du köpa en Lotus? Du kanske efterlyser bildelar? Lägg då in en annons här.
Post Reply
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö
Contact:

Söker en Elise >=2005

Post by kanzie »

Hejsan!

Har hållt ögonen på den här tråden och blocket i några veckor nu. På grund av att jag är lite petig så är det inte så enkelt att finna objekt som jag gillar och när det hänt har de glidit mig mellan fingrarna snabbare än ögat. Det börjar kännas tröstlöst att få njuta av en Elise denna sommar då halva redan gått och jag ännu är billös. Så jag vänder på steken och efterlyser bil här, kanske är det någon som känner för att byta upp sig och får ett ryck när de ser min efterlysning. De kriterier jag utgår från är dessa, inget objekt har varit 100% träff men träffar man nog många av punkterna så är det en snabba affär.

- Lotus Elise S2
- 2005 eller nyare
- Pristak 200k
- Vit, svart, silver
- <5000 mil
- Vänsterstyrd
- Inte för radikala motorombyggnader gjort av hemmamekare

Jag är väldigt införstådd med att detta är en samling kriterier som tillsammans inte går att finna till det priset. Det är dock drömbilen och sedan söker jag efter något som kommer så nära som möjligt. De objekt jag hittat har t.ex. varit högerstyrda och jag har ändå haft checken i hand osv.

Tar gärna emot tips och råd om det är något mer jag bör tänka på som jag missat.
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Söker en Elise >=2005

Post by Per Mo »

När jag började leta efter min Elise hade jag också en lista liknande din, men efter ett tag tänkte jag om vad gäller vänsterstyrd. Så nu har jag min drömbil men högerstyrd. Det var inte så svårt att lära sig köra på den sidan förutom att man ska växla med "fel" hand. En trevlig bieffekt av att behöva lära sig köra på fel sida var att man var ju tvungen att ta långa omvägar överallt för att få ordentlig träning. :steer:
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö
Contact:

Re: Söker en Elise >=2005

Post by kanzie »

Så sant, så sant!

Vad det gäller högerstyrningen har jag nästan helt konverterat och känner nu att det kan bli spännande och jag hoppas ju på lite bankörning någon dag också. Dock verkar det vara knivigt att hitta drömbilen trots att jag tummar på detta kriterie.

Jag har hittat några men alla ligger just ovanför 200 000:-, känns som en magisk siffra ingen köpare vill över och ingen säljare vill under. Är de just under så har de någon skrikig färg och även om det bara är utseende så är det rätt viktigt för en bil som denna. Tycker den är så uppseendeväckande som den är att när man lägger på skrikig färg på det blir det för mycket, därför vill jag helst ha vit eller svart. Men då blir det svårt att finna och lackera om verkar kosta 30 000:- av vad jag kunnat läsa mig till.

Jag letar vidare, är inte stressad om än att jag gärna vill ha tag i en bil innan säsongen är över så man slipper börja sitt första år som lotusägare med en bil i garaget.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Söker en Elise >=2005

Post by Nillet »

Det verkar vara tuffa önskemål vilket gör det svårt att hitta en...
Prova den italienska marknaden.
http://www.autoscout24.it/Details.aspx? ... asrc=st|fs
Italienska blocket gav inget (en defekt och en Opel)...
http://www.subito.it/annunci-lombardia- ... s=30&me=11
mrabarth
Stamgäst
Posts: 50
Joined: Wed 05 Oct, 2011 07:31
Location: motala
Contact:

Re: Söker en Elise >=2005

Post by mrabarth »

Hej!!
Lycka till med ditt sökande...såg en fin på blocket för ett tag sedan med ett riktigt bra pris (185k) men den försvann illa kvickt!
Sedan måste jag å det bestämdaste protestera mot den avoga inställningen till högerstyrda bilar.....gillar man att "köra" sin bil så är ju detta absolut det minsta problemet du kan ha.
Använder min bil (Elise S2 111R -04) både till vardags och trackdays har inte märkt någon nackdel än så länge. Det tog mig ca 15 min. bakom ratten för att vänja sig och nu (2:a säsongen) så tänker jag inte på det överhuvudtaget då det sitter i ryggmärgen och jag har heller inga problem att byta till min andra bilsom är "normal" styrd.
Kan dock erkänna att jag växlade fel vid några tillfällen på första trackday övningen men det är borta nu med. Fördelen är ju att man "burkar" på rätt sida när man kör på bana eftersom dom flesta går i högervarv.
Har väldigt svårt att förstå resonemanget med att bygga om till vänsterstyrt och förtjänsten vid en försäljning torde rimligtvis ätas upp av konverteringskostnaden......
Vid omkörningar så sitter du inte längre till hö i bilen än vad du gör i en gammal vä styrd Cadillac från 50-talet så detta är inte heller nåt stort problem som många hävdar!!
Med detta ville jag förmedla lite positiva tankar kring detta med högerstyrning och detta är något som jag personligen tycker att en engelsk sportvagn skall ha för att den rätta känslan skall infinna sig  :wave: :flag:
Trevlig Lotus sommar på er därute i sportvagnscosmos!!!
Christer Claesson
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö
Contact:

Re: Söker en Elise >=2005

Post by kanzie »

Jag har nu hittat en underbar bil som jag med stort leende hämtade hem från säljaren i helgen. Kunde inte blivit mer nöjd med affären och som ni säger är högerstyrt inte mycket av ett bekymmer utan gick snabbt att vänja sig vid.
mrabarth
Stamgäst
Posts: 50
Joined: Wed 05 Oct, 2011 07:31
Location: motala
Contact:

Re: Söker en Elise >=2005

Post by mrabarth »

Stort Grattis...kul!! Jag kommer ihåg känslan..... :steer: :flag:
En bild kanske???
Mvh
Christer Claesson
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Söker en Elise >=2005

Post by Graf Orlok »

Grattis! Lova att visa bilder!
Jag var livrädd för det där med högerstyrt, trots att jag har bott ett år på Nya Zeeland och kört (automatväxlat) högerstyrt i vänstertrafik. Men det konstiga var, när jag väl satte mig och körde iväg, att jag helt glömde bort det faktum att jag satt på fel sida. Hela körupplevelsen var så unik i Exigen att högerstyrningen var fullständigt sekundärt... Det enda problemet jag har i vår trafik är omkörningar och när man ska köra ut på större väg från en påfart som är svagt i vinkel. Då ser man inte ett smack. Annars är det ganska trevligt att ha vägrenen precis nedanför sig.
Jag har monterat en vidvinkel-spegel på vänster sidospegel för säkerhetsskull. Just Exigen, till skillnad från Elisen, har ju dessutom noll bakåtsikt. Backspegeln skymmer mer av framåtsikten än bidrar med bakåtsikt, så den har fått lämna bilen...
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö
Contact:

Re: Söker en Elise >=2005

Post by kanzie »

Här är skönheten, känslan av att äntligen ha en så vacker bil är oslagbar men man är ju lite orolig när man kör omkring med den. Dels för att den ska ta skada och dels sitter man lite på helspänn och lyssnar på saker orolig för att höra något missljud eller liknande :-)
Attachments
DSC_0263.jpg
DSC_0263.jpg (124 KiB) Viewed 12433 times
DSC_0266.jpg
DSC_0266.jpg (93.26 KiB) Viewed 12432 times
DSC_0267.jpg
DSC_0267.jpg (99.65 KiB) Viewed 12436 times
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö
Contact:

Re: Söker en Elise >=2005

Post by kanzie »

och några till!
Attachments
DSCF4032.jpg
DSCF4032.jpg (185.36 KiB) Viewed 12395 times
DSCF4033.jpg
DSCF4033.jpg (163.7 KiB) Viewed 12378 times
DSCF4035.jpg
DSCF4035.jpg (152.69 KiB) Viewed 12398 times
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Söker en Elise >=2005

Post by Per Mo »

Grattis till en fin bil. Riktigt snygg färg. :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests