Ombyggnadstråd rhd- lhd
Ombyggnadstråd rhd- lhd
Hej
Har efter att ha kört bilen sedan 2011 börjat fundera på att bygga om den till lhd.
Mina bevekelsegrunder är:
För att det går! (Motor inredning och chassi uppgraderat)
Kör så pass lite på bana att det inte blir en parameter att ta hänsyn till.
Hittade ett ombyggnadskit till vettiga pengar
Har aldrig vant mig att sitta passagerare när min fru eller någon annan kör.
När barnbarn åker med vill jag att de sitter bättre skyddade.
Nu undrar jag om någon byggt om sin S1. Söker stöd med framför allt i vilken ordning resp sak behöver göras
Har efter att ha kört bilen sedan 2011 börjat fundera på att bygga om den till lhd.
Mina bevekelsegrunder är:
För att det går! (Motor inredning och chassi uppgraderat)
Kör så pass lite på bana att det inte blir en parameter att ta hänsyn till.
Hittade ett ombyggnadskit till vettiga pengar
Har aldrig vant mig att sitta passagerare när min fru eller någon annan kör.
När barnbarn åker med vill jag att de sitter bättre skyddade.
Nu undrar jag om någon byggt om sin S1. Söker stöd med framför allt i vilken ordning resp sak behöver göras
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
Vill minnas att det finns något i en tråd i detta forum. Hittade den: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=14&t=5472
En till: viewtopic.php?f=28&t=4391
En gammal tråd (fel teckenuppsättning) för Speedster kanske är till hjälp: http://www.vx220.org.uk/forums/topic/44 ... -speedster
En till: viewtopic.php?f=28&t=4391
En gammal tråd (fel teckenuppsättning) för Speedster kanske är till hjälp: http://www.vx220.org.uk/forums/topic/44 ... -speedster
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
Tack Nillet
Har sett läst och ändå inte blivit skrämd
Tänkte om det fanns ngn på forumet s1 specifikt
Har sett läst och ändå inte blivit skrämd
Tänkte om det fanns ngn på forumet s1 specifikt
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
Gert Söderberg (medlem) i Göteborg byggde om sin S1:a för två år sedan.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
Har även jag byggt om min f.d. S1 från RHD till LHD. Inga större tekniska svårigheter, är man dedikerad så går det att göra fort. Vanlig uppsättning verktyg i form av nycklar, mejslar, borrmaskin och popnittång räcker långt. Jag gjorde det dock i samband med att jag plockade ner hela bilen och totalrenoverade den.
Lotus Exige Cup 240 '06
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
Det enda som är riktigt hemskt är att plocka bort pedalboxen. Man bör byta bussningar i pedalerna samtidigt. Om man gillar köra bana så kan man passa på att bygga om till bromsvåg när man har allt löst.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
Jo, visst var det lite bök att skära bort sikaflexen till pedalboxen. Däremot så hade jag inget behov av att byta bussningar i mitt pedalställ, och då hade ändå bilen gått över 10kmil. Faktum var att de nya bussningar jag hade köpt passade sämre än de som redan satt där...
Lotus Exige Cup 240 '06
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
Tack för alla svar!
Uppskattas
Det jag har mest funderingar (läs olust inför) är just pedalboxen speciellt vänstragaveln, antar att jag tar sista popniten från cockpiten.
Skära bort sikaflex antar att värma och skära med något tunt ( glass wire)?
El hur i hela fridens dar skall jag lyckas hålla i sär allt och få ihop det?
Sedan har jag en liten undran om vajrarna? till fläktstyning varmt-kallt och fot- vindruta. Går de befintliga att återanvända?
I övrigt så gör jag ingen renovering nu utan tar wishbones och annat till 2017. Från och med mars så kommer bilen gå mer till jobbet än idag, så vill hinna klart.
Tidsuppskattning från Er som gjort jobbet från det att stolar är ur och front clam är av vad bör man räkna med?
MVH
Uppskattas
Det jag har mest funderingar (läs olust inför) är just pedalboxen speciellt vänstragaveln, antar att jag tar sista popniten från cockpiten.
Skära bort sikaflex antar att värma och skära med något tunt ( glass wire)?
El hur i hela fridens dar skall jag lyckas hålla i sär allt och få ihop det?
Sedan har jag en liten undran om vajrarna? till fläktstyning varmt-kallt och fot- vindruta. Går de befintliga att återanvända?
I övrigt så gör jag ingen renovering nu utan tar wishbones och annat till 2017. Från och med mars så kommer bilen gå mer till jobbet än idag, så vill hinna klart.
Tidsuppskattning från Er som gjort jobbet från det att stolar är ur och front clam är av vad bör man räkna med?
MVH
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
Enklast är att borra ur de överta popnitarna inifrån. När jag monterade tillbaka pedalboxen så bultade jag den istället för att limma (rutlim) och popnita den. För att rutlimmet ska fästa så måste man använda primer. På min bil hade lotus slarvat med primer vilket ledde till att limmet hade släppt (= lös pedalbox) och fukt trängt in under limfogen med korrosion som följd och nitar som korroderat av. Detta är ganska vanligt och man ser det inte för än det oftast är långt gånget. Har man fått korrosion så är det ganska mycket jobb att slipa ur all oxid eftersom det är så trångt.
Popnitarna är bara till för att hålla pedalboxen på plats till limmet torkat.
Jag förstärkte även hela konstruktionen genom att lägga två L-profiler på baksidan/insidan för att få bort den flex som finns original.
Popnitarna är bara till för att hålla pedalboxen på plats till limmet torkat.
Jag förstärkte även hela konstruktionen genom att lägga två L-profiler på baksidan/insidan för att få bort den flex som finns original.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
Tack Jacob
Är det beskrivet i tråden av jbt på seloc?
Nu flyttar jag till obehandlad yta så kanske lite lättare...
Är det beskrivet i tråden av jbt på seloc?
Nu flyttar jag till obehandlad yta så kanske lite lättare...
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
Japp,
Du måste alltid prima innan om du ska limma fast grejerna annars kommer rutlimmet släppa. Att bulta är en mycket bättre lösning.
Du måste alltid prima innan om du ska limma fast grejerna annars kommer rutlimmet släppa. Att bulta är en mycket bättre lösning.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
uppdatering
Värmepaketet urplockat. Skräp förutomr motorn som sparas. Batteriet ur.
Nästa blir vindrutetorkare
Vindrutetorkare ur ( stryp konstruktören) inget svårt men onödigt placerad skruv
Luftintag mot krocklådan ur
Pedalboxen nästa ( 4 skruvar ur....)f
Pedalboxen ur ena gaveln likaså.
Sitter och väntar på att höger ringfinger skall sluta blöda......
Imorgon rensa allt i fram börja plocka ur styrstång
Jacob när du bultade antal skruv + dimension?
Värmepaketet urplockat. Skräp förutomr motorn som sparas. Batteriet ur.
Nästa blir vindrutetorkare
Vindrutetorkare ur ( stryp konstruktören) inget svårt men onödigt placerad skruv
Luftintag mot krocklådan ur
Pedalboxen nästa ( 4 skruvar ur....)f
Pedalboxen ur ena gaveln likaså.
Sitter och väntar på att höger ringfinger skall sluta blöda......
Imorgon rensa allt i fram börja plocka ur styrstång
Jacob när du bultade antal skruv + dimension?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
Jag använde m6 bult. Jag använde 4 eller 5 bultar för att hålla fast pedalboxen. L-profilen på undersidan köpte jag på hornbach. Har för mig att den var 2mm tjock och 20x10.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd
Hur satte du l profilen ?Jacob wrote:Jag använde m6 bult. Jag använde 4 eller 5 bultar för att hålla fast pedalboxen. L-profilen på undersidan köpte jag på hornbach. Har för mig att den var 2mm tjock och 20x10.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests