Hej!
Hur hårt skall man dra fast sina förgasare? Jag har två weber 45 på min Europa (Renault TS-motor) och det är o-ringar mellan insug och förgasare. I dagsläget är skruvarna väldigt löst åtdragna, det är en spalt på 3-4 mm mellan gjutgodsen insug/förgasare.
/Daniel
Åtdragningsmoment Förgasare
Vad jag har läst mig till så skall man kunna röra förgasarna något lite upp och ner, dvs dom skall inte sitta stenhårt utan med en viss flexibilitet, glöm alltså inte ordentliga fjäderbrickor (alternativt gummifjäder och fångstbrickor). Orsaken till detta är att man skall undvika vibrationer och påföljande skumbildningar.
Hälsningar
Ola
Hälsningar
Ola
Lotus Europa TwinCam 1972
http://sites.google.com/site/lotuseuropatwincam/Home
http://sites.google.com/site/lotuseuropatwincam/Home
Den här bilden kommer från Verkstadshandboken för Elan +2:

Precis som Ola skriver så skall förgasarna inte vara för stumt monterade. Rätt metod är det som visas i bilden ovan; nyloc, bricka (platt) och "double coil spring washer".
Jag förstår inte hur ni grabbar klarar er utan verkstadshandbok och "parts list". Jag har precis kompletterat racingstallet med en Porsche 924 turbo och känner mig mycket frustrerad över att bara ha tillgång till en Haynes-manual, parts list till Porschen kostar nämligen runt 5000 kr för alla 5 volymer hos Porsche Center. Till en äldre Lotus kostar verkstadshandbok + parts list cirka £90 totalt.
Mvh,
P-O

Precis som Ola skriver så skall förgasarna inte vara för stumt monterade. Rätt metod är det som visas i bilden ovan; nyloc, bricka (platt) och "double coil spring washer".
Nya "double coil spring washers" finns att köpa från t.ex. Paul Matty för sådär 25 pence/st (listade som "Thackery washer").Lotus Elan +2 Workshop Manual wrote:Carburetter Flexible Mountings
Studs are screwed into the flanges of the inlet tracts, and these studs pass through the spacer, the carburetter mounting flanges, double coil spring washers and the nuts. 'O' rings are sandwiched between the carburetters, spacers, and the inlet tracts. The 'O' rings act as a seal to prevent the ingress of air, and together with the double coil spring washers, also act as an insulator to absorb vibration and prevent frothing in the float chambers.
At every 'A' Service (see Section 'O') check the clearance, with feeler blades, between the coils of the eight spring washers. The clearance should be .04 in. (1.01 mm) and it must be remembered to check also the four washers which are below the carburetters. If only the top four washers are set and those underneath are loose the carburetters will tilt with the possibility of air leaks and the 'O' ring being pulled from its mounting plate and barrel.
To obtain the correct clearance slacken or tighten the carburetter retaining nuts. Be careful not to overtighten the nuts, otherwise the mounting plate may peimanently be distorted and the 'O' ring can then becorne detached. Also, the coil spring washer may fracture if over-tightened.
Jag förstår inte hur ni grabbar klarar er utan verkstadshandbok och "parts list". Jag har precis kompletterat racingstallet med en Porsche 924 turbo och känner mig mycket frustrerad över att bara ha tillgång till en Haynes-manual, parts list till Porschen kostar nämligen runt 5000 kr för alla 5 volymer hos Porsche Center. Till en äldre Lotus kostar verkstadshandbok + parts list cirka £90 totalt.
Mvh,
P-O
- Fredrik280zx
- Stamgäst
Hmmm.
Det blir nog till att investera i nya o-ringar, gummifjädrar osv. Det kan ju vara så att mina o-ringar inte är helfräscha, och kanske inte ens av rätt typ.
Upprinnelsen till det hela var att min bil misstände och sköt åt båda håll på mellanvarv. På fullgas och tomgång gick den bra. Tändningen var rätt inställd.
När jag stod över motorn och den sköt i insuget kom det en rökpuff genom o-ringen.
-Tjuvluft, tänkte jag. Det kanske är problemet.
Jag kände lite på skruvarna som håller förgasarna till insugen och de satt väldigt, väldigt löst. Jag drog åt dessa en aning, fortfarande inte alls hårt, men sen dess går den bara på 4:ans cylinder.
Hur många fångbrickor skall man ha om man köper gummifjädrar? Enligt Haynes-manualen för DCOE verkar det vara en per skruv, men har ochså sett på www.kgtrimning.com att det åtgår 16 st. Vad gäller?
/Daniel
Det blir nog till att investera i nya o-ringar, gummifjädrar osv. Det kan ju vara så att mina o-ringar inte är helfräscha, och kanske inte ens av rätt typ.
Upprinnelsen till det hela var att min bil misstände och sköt åt båda håll på mellanvarv. På fullgas och tomgång gick den bra. Tändningen var rätt inställd.
När jag stod över motorn och den sköt i insuget kom det en rökpuff genom o-ringen.
-Tjuvluft, tänkte jag. Det kanske är problemet.
Jag kände lite på skruvarna som håller förgasarna till insugen och de satt väldigt, väldigt löst. Jag drog åt dessa en aning, fortfarande inte alls hårt, men sen dess går den bara på 4:ans cylinder.
Hur många fångbrickor skall man ha om man köper gummifjädrar? Enligt Haynes-manualen för DCOE verkar det vara en per skruv, men har ochså sett på www.kgtrimning.com att det åtgår 16 st. Vad gäller?
/Daniel