Oljebyte för dummies...

Här är ni välkomna att prata om allt mellan himmel och jord!
Post Reply
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Oljebyte för dummies...

Post by Rickard »

Hittade en kul mekar guide jag tänkte att en del av er kunde ha glädje av så här i "Martin gör det själv Timell" tider.

Oljebyteinstruktioner för kvinnor:

1) Kör till närmaste bilverkstad när det är 1500 mil sedan det senaste oljebytet.
2) Drick en kopp kaffe
3) 15 minuter senare, skriv en check och lämna stället med ett korrekt omhändertaget fordon.

Spenderade pengar:
780:- för oljebyte
9:- för kaffe

Oljebyteinstruktioner för män:

1) Åk till Biltema och skriv en check på 450:- för olja, filter, kattsand, trassel och en Wunderbaum.

2) Upptäck att spilloljetanken är full. Istället för att ta den till återvinningsstationen, gräv en grop i trädgården och häll oljan där.

3) Öppna en öl och drick upp den.  :beer:

4) Hissa upp bilen med domkraften. Ägna 30 minuter åt att leta efter stöden till domkraften.

5) Hitta stöden under ungarnas lådbil.

6) I frustrationen, öppna en öl till och drick upp den.  :beer:

7) Placera oljetråget under motorn.

8) Leta efter en 24-millimeters fast nyckel.

9) Ge upp och använd en skiftnyckel istället.

10) Skruva bort oljepluggen.

11) Tappa oljepluggen i tråget med het olja. Spill het olja på dig själv.

12) Städa upp röran.

13) Ta en öl till undertiden som du tittar på oljan som rinner ut.  :beer:

14) Leta efter en oljefilternyckel.

15) Ge upp; peta hål på oljefiltret med en skruvmejsel och skruva av det.

16) Öl.  :beer:

17) Polaren tittar in; avsluta lådan med öl med honom. Avsluta oljebytet imorgon.  :beer:

18) Nästa dag, ta bort tråget som var under bilen, nu full med gammal olja.

19) Kasta kattsand på oljan som du spillde i punkt 18.

20) Öl. Nej, du drack upp allt igår.

21) Gå till 7-eleven. Köp Öl.

22) Sätt dit det nya oljefiltret och var noga med att lägga på en tunn hinna olja på packningen.

23) Häll i den första litern olja.

24) Kom ihåg oljepluggen du tog bort i punkt 11.

25) Skynda dig att hitta oljepluggen i tråget.

26) Upptäck att den använda oljan är begravd i ett hål i trädgården, tillsammans med oljepluggen.

27) Drick Öl.  :beer:

28) Gräv upp hålet och leta efter oljepluggen.

29) Upptäck att den första litern ny olja nu befinner sig på golvet.

30) Drick Öl.  :beer:

31) Slint med skiftnyckeln när du drar åt oljepluggen och slå i knogarna i bilen.

32) Slå huvudet i golvet som en reaktion på punkt 31.

33) Bli förbannad.

34) Kasta iväg skiftnyckeln.

35) Öl.  :beer:

36) Torka av händer och panna och lägg nödvändigt bandage för att stoppa blodflödet.

37) Öl.  :beer:

38) Öl.  :beer:

39) Häll i fyra liter olja.

40) Öl.  :beer:

41) Ta ner bilen från domkraften.

42) Krossa av misstag ett av stöden till domkraften.

43) Flytta bilen bakåt för att hälla på mer kattsand på den utspillda oljan från punkt 29.

44) Öl.  :beer:

45) Testkör bilen. :steer:

46) Bli stoppad och arresterad för rattfylleri.

47) Bilen blir beslagtagen.

48) Betala borgen: Lös ut bilen.

Spenderade pengar:

450:- bildelar
225:- öl
675:- ersättningsstöd till domkraften: De måste ju faktiskt ha samma färg!
9000:- borgen
1800:- böter och bärgningsavgift

Totalt = 12 150:-

Så nu vet ni hur man INTE ska göra ! :flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Fredrik280zx
Stamgäst

Post by Fredrik280zx »

Kan ju kontra med helgens aktiviteter som gått jättebra för mig. Skulle bara lyfta på en annan topp, borde gå smidigt tycker man.

1. Jobba över som en galning så att du är riktigt trött och stressad, ägna varje ledig sekund åt att bråka med en fraktfirma som tappart bort ett paket.

2. Riv bort gamla toppen och bröstkåpa, oljetråg och oljepump.

3. Dra runt motorn när du lossar en remskiva och eftersom det är mitt i natten så glöm att ställa tillbaka den på övre dödpunkt. ställ den istället på nedre dödpunkt för då går det att lägga på kamkedjan så att märkningarna stämmer (kammen 180 garder fel).

4. Montera ihop allt och börja justera ventiler så att du upptäcker misstaget och sliter ditt hår och håna dig själv för din dumhet

5. Riv alltihopa och gör rätt den här gången

6. Byt inte de rostiga skruvarna som håller vattenpumpen utan dra istället av den sista vid ihopsättningen så att du måste riva skiten och borra ur den

7. montera ihop skiten och kör 2,5 mil hem för att upptäcka att nycklarna hem trillat ur fickan när man legat under bilen.  :bang:

Man borde inte berätta att man varit så här klantig men det känns som att man får försöka skratta åt eländet.
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Man får väl dela med sig av dumheter...

När jag skulle justera remmarna på motorn på min Turbo SE för några år sedan lyckades jag göra en dumhet som fick ett något oväntat slut...

1. Upptäckte att det var risk för att buckla till vigselringen när man drar hårt med spärrskaft och båda händerna.

2. La denna då (liggande under bilen) på ett säkert ställe - NACA inaget till motorrummet i tröskellådan  :bang: .

3. Glömde naturligtvis kvar den där och tog bilen ut på en provtur på de Sörmländska vägarna för att kontrollera att allt funkade som det skulle.

4. Upptäckte att jag inte hade någon vigselring  :nothing: senare på dagen och var tvungen att rannsaka mitt minne...

5. Kom ihåg var jag lagt den och hoppades att den "blåst" ut på "plattan" (glasfibergolv som monteras under motorn). Där låg den narurligtvis inte längre.

6. Åkte samma runda med bilen igen (c:a 2 mil) för att se om jag kunde hitta den :nut: . Det gjorde jag naturligtvis inte.

7. Ringer Guldfynd för att dra nytta av min försäkring (första och enda gången jag haft nytta av en dylik försäkring).

8. Får ny ring av Guldfynd.

9. Flera veckor sedan ringer polisen i grannkommunen och meddelar att någon lämnat in min vigselring (hur dom nu kunnat lista ut att det var min förstår jag inte...)

10. Får tillbaka ringen.

11. Ringer Guldfynd för att fråga hur detta ska regleras nu eftersom de ju efter försäkringsregleringen är ägare till den gamla ringen.

12. De svarar att de aldrig har hört om något liknande någonsin skulle ha inträffat. De meddelar sonika att jag kan behålla ringen...

Detta var storyn om hur förlust blir vinst och hur jag blev bärare av två ringar.

Finns det fler som har "pinsamma historier" förknippade med sina bilar att berätta?

Mvh /Lasse  :wave:
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

vad sa din fruga när du berättade vart ringen tagit vägen? :lol:
Mikael, Fisker Karma
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Vad sa frugan när du plötsligt hade två vigselringar? :shock: "Ute med Lotusen en sväng"...pyttsan, ute och raggade en till fru :banghammer: :-D
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Som student (måste bara ha en ursäkt)var jag ägare till en gammal risig Ford Taunus -80

Ett tag ville den inte gå som den skulle, men förgasaren hade jag nyss gått igenom, så bränslesystemet kunde det inte vara. Då MÅSTE det bara vara tändsystemet. Bilen var nästan nytankad, det visste jag fast tankmätaren var ur funktion.

Efter att ha meckat ett par dagar och provat att skifta stift, tändkablar spole m.m. tömmer jag av en ren slump sista slatten ur reservdunken ner i tanken. Då startar bilskrället. :bang:

Ytterligare 20 sekunders felsökning, denna gång under bilen, fastställer det riktiga felet. Ett centimeterstort hål nästan längst ner på botten av tanken...

En tub plastic padding och en slatt bensin senare funkar allt som det skall och även tankmätaren, :eek:
som nog aldrig var trasig...

/Daniel
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Mikael_W wrote:vad sa din fruga när du berättade vart ringen tagit vägen? :lol:
Hon tyckte nog att jag var mer än lovligt korkad... :uglyhammer:
Fast vi hade ju diskuterat huruvida jag skulle ha en eller rvå ringar när vi gifte oss, och nu blev det ju av oväntade skäl två :lol:

Mvh /Lasse  :wave:
Post Reply