Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Träffar, bankörningar, möten etc.
User avatar
Håkan B
Moderator
Posts: 267
Joined: Wed 24 Aug, 2005 13:29
Location: Fagersjö, Stockholm
Contact:

Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by Håkan B »

Inbjudan Lotus Day Sviestad Linköping

Välkommen till Lotus Day Sviestad Linköping söndagen 2 augusti 2020
Vi har en heldag på banan strax utanför Linköping, och det finns möjlighet att få hjälp med körteknik och spårval av våra erfarna instruktörer. Det är ingen tävling utan istället en möjlighet att under säkra förhållanden köra på en fin kurvig asfaltsväg utan mötande fordon eller hastighetsbegränsningar. När man fått in den grundläggande tekniken så finns det på eftermiddagen möjlighet att ta med en passagerare i bilen. Våra bandagar är i första hand till för klubbens medlemmar och för bilar med liknande prestanda och vikt som våra Lotusar. Men i mån av plats välkomnar vi deltagare från andra klubbar och andra sportbilar, men kontakta gärna banansvarig[at]lccs.nu om du är tveksam om din bil passar in.

För att få ut så mycket som möjligt av dagen så delar vi in deltagarna i fyra grupper:

Grupp A: Rutinerade förare samt eventuella oregistrerade bilar. Max 20 bilar.

Grupp B: Vana förare som kört på bana några gånger tidigare. Max 20 bilar.

Grupp C: Förare som vill lära sig bankörning i ett måttligt tempo. Max 15 bilar.

Grupp D: Förare som vill prova sin bil på bana i lugnt tempo, endast ett lunchpass. Max 15 bilar.

I grupp A – C gäller krav på minst trepunktsbälte och störtbåge i öppna bilar och i bilar utan bärande takkonstruktion, (Lotus Elise/Exige/Esprit/Evora är godkända).

I grupp D finns inga krav på detta, utan trafikregler gäller vid omkörning och gruppen är tänkt att passa bl a äldre sportbilar.

I samtliga grupper gäller krav på hjälm och heltäckande klädsel inklusive handskar (även för passagerare).

Arrangören har försäkring mot skador på ”tredje man”, men varje förare ska ha en personlig försäkring via Svenska Motorsportalliansen SMA. Vi rekommenderar att den skaffas i förväg via nätet på www.svenskamotorsportalliansen.se (endagslicens eller helårslicens) men det går även att lösa på banan för 200 kr per dag. Observera att bilens vagnskadeförsäkring gäller oftast inte vid körning på bana, men vissa bolag godkänner viss ”träningskörning”.

På alla banor i Sverige gäller max bullernivå 95 dB(A), mätt vid fullgasacceleration 10 m från bilen. Bilar som inte uppfyller kravet kommer att tas av banan för åtgärd.

Allmänna körregler samt mer detaljerade krav på bil och personlig klädsel finns som bilaga på vår hemsida lccs.nu/bankorning/. Egenbesiktning av bil görs lämpligen innan ankomst, och ifylld besiktningsblankett ska lämnas vid incheckningen på banan. Ev frågor kan ställas per mail till: banansvarig[at]lccs.nu

På banan finns det under dagen servering av mat, kaffe och förfriskningar. Vi har också vårt klubbtält med ett begränsat urval av Lotusprylar på plats, men du kan förbeställa allt från shopen genom mail till klubbshop[at]lccs.nu så tar vi med till banan och du får rätt färg och storlek på din tröja eller jacka. Se LCCS Klubbshop

Anmälan ska göras senast den 2 juli på formulär som finns nedan. Medlemmar i LCCS har lägre pris och förtur till platserna fram till dess, men sedan fyller vi på med anmälningar från andra klubbar.

Anmälningssekreteriatet öppnar kl 07.30, obligatoriskt förarsammanträde kl 08.30, och sedan är det körning hela dagen i sex stycken 20 min pass för grupp A – C mellan kl 09.00 – 16.00.
Grupp D har instruktion kl 11.00 och ett 30 min körpass mellan kl 12.00 – 12.30. Därefter erbjuds möjlighet till medåkning i grupp A – C. Se fullständigt tidsschema nedan.

Kostnad för grupp A – C och medlem i LCCS 1500 kr, icke medlem 1700 kr, (plus ev försäkring). Kostnad grupp D 250 kr (plus ev försäkring).

För den som vill komma dagen innan så rekommenderar vi boende på The Box Hotel i Linköping, bara några kilometer från banan. De har bra priser och gratis parkering. Man kan då använda deras spa, och sedan träffas över en god middag i trevliga medlemmars sällskap. Bokning görs till ordinarie priser antingen direkt till Quality Hotel The Box eller på t ex hotels.com.

Fyll i blankett på nedanstående länk och skicka till banansvarig Håkan Bengtsson.
http://www.lccs.nu/kalender/inbjudan-lo ... linkoping/

Vi ses i Linköping 2:a Augusti!
Attachments
Sviestad_Header.jpg
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira :laugh:
Evilution
Stamgäst
Posts: 34
Joined: Thu 24 Oct, 2019 05:56
Location: Borlänge
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by Evilution »

Den här dagen blir mer och mer intressant...

Hur ska jag tänka vad gäller klass?
Jag vill kalla mig rutinerad, alltså Grupp A, men jag har aldrig kört på Sviestad förut.
Som det ser ut verkar verkar ju banan gå rätt fort att lära sig.
//Magnus Persson, Borlänge
Opel Speedster
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by oodsell »

Hej Magnus, jag föreslår att du anmäler dig i grupp A. Om du känner att du vill byta till B under dagen så brukar vi kunna lösa det.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Evilution
Stamgäst
Posts: 34
Joined: Thu 24 Oct, 2019 05:56
Location: Borlänge
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by Evilution »

:up:  :up:
//Magnus Persson, Borlänge
Opel Speedster
illis78
Användare
Posts: 12
Joined: Wed 07 Dec, 2016 21:09
Location: Tumba
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by illis78 »

Hej,
Anmälde mig till detta för ett tag sedan, men får man någonslags bekräftelse att man är med?
//Toni L  :race:

Radical Prosport 1300
Ginetta G50 -08
Lotus Exige S 350 -19
Bmw 135i cab -10
Audi SQ7 -21
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by oodsell »

illis78 wrote: Sun 21 Jun, 2020 04:48 Hej,
Anmälde mig till detta för ett tag sedan, men får man någonslags bekräftelse att man är med?
Jovisst det ska komma en bekräftelse från Håkan Bengtsson, men han har nog lite midsommarledigt.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
illis78
Användare
Posts: 12
Joined: Wed 07 Dec, 2016 21:09
Location: Tumba
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by illis78 »

Toppen :flag:
//Toni L  :race:

Radical Prosport 1300
Ginetta G50 -08
Lotus Exige S 350 -19
Bmw 135i cab -10
Audi SQ7 -21
User avatar
Håkan B
Moderator
Posts: 267
Joined: Wed 24 Aug, 2005 13:29
Location: Fagersjö, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by Håkan B »

oodsell wrote: Sun 21 Jun, 2020 15:46
illis78 wrote: Sun 21 Jun, 2020 04:48 Hej,
Anmälde mig till detta för ett tag sedan, men får man någonslags bekräftelse att man är med?
Jovisst det ska komma en bekräftelse från Håkan Bengtsson, men han har nog lite midsommarledigt.
Det mejlet kom aldrig fram!!!
Om du inte får svar inom en vecka så kontakta mig på telefon 070-7726669 eller skicka mejlet till hakan@airvac.se istället.
Det händer ibland att våra lccs.nu-mejl trasslar och inte kommer fram.

Nu är det också hög tid att anmäla sig om man inte gjort det redan. Det finns gott om platser kvar i alla grupper! :hack: :flag:
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira :laugh:
User avatar
Håkan B
Moderator
Posts: 267
Joined: Wed 24 Aug, 2005 13:29
Location: Fagersjö, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by Håkan B »

Evilution wrote: Tue 02 Jun, 2020 09:37 Den här dagen blir mer och mer intressant...

Hur ska jag tänka vad gäller klass?
Jag vill kalla mig rutinerad, alltså Grupp A, men jag har aldrig kört på Sviestad förut.
Som det ser ut verkar verkar ju banan gå rätt fort att lära sig.
Har inte sett din anmälan än :-D
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira :laugh:
Evilution
Stamgäst
Posts: 34
Joined: Thu 24 Oct, 2019 05:56
Location: Borlänge
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by Evilution »

Haha! Neeej... Ser ut som att jag inte hinner med det tyvärr :(
//Magnus Persson, Borlänge
Opel Speedster
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by oodsell »

För den som vill vara på plats i god tid redan på lördag rekommenderar vi Quality Hotel The Box som ligger bara någon kilometer från Sviestad banan. Vi bodde ju där förra året i samband med Lotus Festival och Mantorps 50-årsjubileum, och tyckte det var fint och prisvärt. Vi har inget särskilt avtal med dem i år, men de har rimliga priser ändå. Boka antingen direkt på Quality Hotels hemsida, eller t ex på hotels.com. Pris enkelrum 891 kr, dubbelrum 1071 kr inkl frukost, fri parkering och fri avbokning.
IMG_9811 - kopia.jpg
IMG_9811 - kopia.jpg (142.14 KiB) Viewed 16654 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by Per Mo »

Bokat The Box via deras app, 891kr.  :up: :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
mageri
Stamgäst
Posts: 91
Joined: Wed 25 Jun, 2003 20:51
Location: oskarshamn
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by mageri »

Tydligen så är jag bokad i klass D av min sambo, utan min vetskap, som födelsedagspresent.
Hon har inte koll på lägesrapporten....
Sist jag var på bana med espriten var nog 2003 på Anderstorp.
Först sa jag "neeej fan det går inte"om 2veckor!?
Hjulinställning, svampiga bromsar, service osv
Både jag och bilen är ringrostiga!
Men trilla över en väldigt seriös kille samma dag på Nettodäck här o-hamn när jag bytte sulor på bruksbilen.
Om han får till det, och bromsarna blir luftade....och lite kärlek och smek.

Då vill jag inte åka klass D :)))

Hoppas även det blir hotell också, men att vi ska dit har jag bestämt att det ska vi.

//Magnus
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by oodsell »

mageri wrote: Wed 22 Jul, 2020 01:07 Tydligen så är jag bokad i klass D av min sambo, utan min vetskap, som födelsedagspresent.
Hon har inte koll på lägesrapporten....
Sist jag var på bana med espriten var nog 2003 på Anderstorp.
Först sa jag "neeej fan det går inte"om 2veckor!?
Hjulinställning, svampiga bromsar, service osv
Både jag och bilen är ringrostiga!
Men trilla över en väldigt seriös kille samma dag på Nettodäck här o-hamn när jag bytte sulor på bruksbilen.
Om han får till det, och bromsarna blir luftade....och lite kärlek och smek.

Då vill jag inte åka klass D :)))

Hoppas även det blir hotell också, men att vi ska dit har jag bestämt att det ska vi.

//Magnus
Magnus, du är så välkommen! Att köra i grupp D är inte svårare än att köra på vägen. Du kör din egen takt och med bara några få bilar på banan. Just nu är du ensam anmäld i D, så förslaget är att du kör ihop med det sista C-passet före lunch, om du bara vill köra ett pass. Annars ändrar du anmälan till grupp C, som heller inte är speciellt stressigt.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
mageri
Stamgäst
Posts: 91
Joined: Wed 25 Jun, 2003 20:51
Location: oskarshamn
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 2 Augusti 2020

Post by mageri »

Nu har bilen fått lite kärlek, hittade några åldersfel (slang till wastgate spricka, slang carnister av/sprucken, fäste till chargecoolern av.....).

Ändrar gärna till grupp C helt och hållet.
Hon har ju redan pröjsat D, så hur gör jag?

Btw, hotellet fixat och tanten hänger med,
Hoppas vi blir ett gäng :)


//Magnus
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 32 guests