Hjälm vid bankörning

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Hjälm vid bankörning

Post by silke »

Efter ett uppehåll på 10 år tänker jag att det är dags för bankörning igen under nästa år. Har så smått börjat fundera på att köpa mig en ny hjälm för ändamålet.

Vad kör folk med för hjälmar nuförtiden och vad bör jag tänka på?

När jag körde senast förespråkade de flesta en öppen hjälm framförallt för att de väger mindre än integralhjälmar. Är så fortfarande fallet eller kör folk i större utsträckning med integralhjälmar nu? Hur är det med HANS-skydd och liknande? Har börjat gå upp för mig att det är en hel vetenskap med hur det skall fästas i stolen etc.. kör folk med det på trackdays? Och vad krävs i form av säten och bälten för att det skall funka på ett bra sätt?

Många frågor! 😀
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Hjälm vid bankörning

Post by Stefan_A »

Du hittar klubbens regler här: http://www.lccs.nu/wp-content/uploads/2 ... -04-25.pdf

Banansvarig Håkan Bengtsson kan svara på ytterligare frågor.

När det gäller hjälm kör flertalet med öppen hjälm. Väldigt få som kör med HANS eller hybridskydd på bandagarna.

4-/6-punktsbälte är trevligt under förutsättning att du kan montera det korrekt. Dvs hål i stolen, inte vid sidan av nackstödet.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hjälm vid bankörning

Post by silke »

Tack så mycket Stefan!

Känner mig inte redo att sätta in 4- eller 6-punktsbälte i bilen riktigt än. :-D Trepunktsbältet får duga under överskådlig framtid, får acceptera att glida runt lite i stolen. Har läst någonstans att det skall kunna funka med hybridskydd ihop med vanligt trepunktsbälte, men verkar onekligen lite omständligt.

Någon annan som har något att tillägga vad gäller fördelar och nackdelar med öppen- respektive integralhjälm?

Om inte så tror jag att jag kommer sikta in mig på en öppen hjälm med FHR-fästen så borde den vara hyfsat framtidssäkrad ifall jag skulle vilja få för mig att komplettera med HANS/hybrid någon gång framöver.
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Hjälm vid bankörning

Post by Per Mo »

Jag har en integral som är enligt 2010 och en öppen enligt 2015. Jag köpte den öppna för det är enklare att sätta på sig glasögonen efter jag satt på mig hjälmen som är ganska fippligt med integral. Det funkar hyfsat om bågarna är lite hårda och tunna. Men jag upplever ett problem med den nyare 2015-hjälmen är att baksidan är tjockare så jag sitter med huvudet något framåt vilket blir lite jobbigt när jag redan har nackproblem. Men det är den nya homologieringen som gör det. Det är ju inget problem antar jag om man tex kör med ”trackdayhjälm” som inte är homologierad. Det finns väldigt snygga trackdayhjälmar på Black Forest Lotus.  :up: :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Hjälm vid bankörning

Post by Göran »

Du säger att du tänker fortsätta med trepunktsbälte. Om du kan få tag på CG-Lock som jag visat på ”min” sida...så rekommenderar jag verkligen det.
http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=6023&start=45
Last edited by Göran on Mon 28 Dec, 2020 10:18, edited 2 times in total.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hjälm vid bankörning

Post by silke »

Per Mo wrote: Wed 23 Dec, 2020 21:08 Jag har en integral som är enligt 2010 och en öppen enligt 2015. Jag köpte den öppna för det är enklare att sätta på sig glasögonen efter jag satt på mig hjälmen som är ganska fippligt med integral. Det funkar hyfsat om bågarna är lite hårda och tunna. Men jag upplever ett problem med den nyare 2015-hjälmen är att baksidan är tjockare så jag sitter med huvudet något framåt vilket blir lite jobbigt när jag redan har nackproblem. Men det är den nya homologieringen som gör det. Det är ju inget problem antar jag om man tex kör med ”trackdayhjälm” som inte är homologierad. Det finns väldigt snygga trackdayhjälmar på Black Forest Lotus.  :up: :-D
Tack för tipsen Per, verkligen en djungel det här. Speciellt när man tar nästa steg och skall ta ställning till homologiering också! Black Forest Lotus hade verkligen stort utbud av olika hjälmdesigns!  :up:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Hjälm vid bankörning

Post by oodsell »

Jag har kört en del med hybridskydd i vår långloppsbil, men upplever det som ganska obekvämt. Skyddet har en ganska tjock del som sitter mellan skulderbladen och remmarna runt bröstkorgen är inte särskilt bekväma. På trackdays kör jag helst med min gamla Peltorhjälm som är öppen och bekväm, men inte längre godkänd i tävling. Det är bara när du kör bil utan vindruta som du behöver integralhjälm.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Hjälm vid bankörning

Post by Stefan_A »

Av bilderna att döma har du rätt sorts stolar i nya bilen. Dvs du behöver bara skaffa harness bar och 4-/6-p bälte. Det finns färdiga monteringssatser för Schroth så att du kan ha både 3p och 4p/6p bälte monterade samtidigt. 3p är ett måste vid besiktning.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Hjälm vid bankörning

Post by oodsell »

Jag har harness bar och sexpunktsbälten i min S1:a sedan länge, de passar bra och och det känns bra vid bankörning. Men trepunktsbältena måste finnas kvar för besiktningen, och är bättre vid körning på väg.

När jag skaffat min S3 Cup så köpte jag ganska omgående ett harness bar och ett beg sexpunktsbälte på nätet, men när jag skulle börja montera dem så insåg jag: 1. Mina S3-stolar hade inga hål i sittdynan för de nedre bältena (finns bara på option carbonstolar), och 2: harness baren krävde mer ingrepp än på S1:an och att man behövde karva ut mycket i panelen bakom stolarna. Tveksamt om man kunde behålla högtalarna. Så jag beslutade mig för att strunta i sexpunktsbältet och sålde allt igen. Så jag nöjer mig med det originalmonterade trepunktsbältet i Cupen, och den körs ju ändå lugnt av en pensionär..... :steer:

Bild från nätet på harness bar installerad i en S3, där även stolens justermån bakåt begränsas:
Harness bar 2.jpg
Harness bar 2.jpg (49.73 KiB) Viewed 11462 times
Harness bar 3.jpg
Harness bar 3.jpg (56.1 KiB) Viewed 11462 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Hjälm vid bankörning

Post by Stefan_A »

Lite märkligt att Lotus inte lagt lite tid på att underlätta monteringen av riktiga bälte på en bil som är så pass väl lämpad att köra bana med. Inte minst när man säljer den med sportstolar med förberedda hål i ryggstödet.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Hjälm vid bankörning

Post by oodsell »

Stefan_A wrote: Tue 29 Dec, 2020 22:35 Lite märkligt att Lotus inte lagt lite tid på att underlätta monteringen av riktiga bälte på en bil som är så pass väl lämpad att köra bana med. Inte minst när man säljer den med sportstolar med förberedda hål i ryggstödet.
Jag håller med. Det är en mycket bättre installation i S1:an där harnessbaren sitter längre bak / högre upp och är knappast synlig.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hjälm vid bankörning

Post by silke »

Som ni säger är det lite konstigt att det inte är bättre anpassat för att få harness bar på plats utan att göra ingrepp på interiören. Jag har kolfiberstolarna med "hålet" i sätet så hade varit möjligt med sexpunktsbälte, men kräver ju att harness bar kommer på plats först. Kommer avvakta med installation av harness bar och 4-/6-punktsbälte till dess att jag känner att behovet verkligen finns där! :-D :steer:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests