Halloj alla glada!
Jag är ny på forumet av den enkla anledningen att jag börjar bli skarpt intresserad av att inhandla en Esprit, som jag tror är en S2a.
Grejen är den att bilen har stått i ett "varm"-garage under en presenning i ungefär 10 år.
Vad kan behöva göras på den och vad kan det komma att kosta?
Vad behöver bytas/renoveras? Olja, packningar m.m.?
Tack för hjälpen!
PS. Jag kan ju nämna att jag inte är någon direkt hejare på att mecka med bilar...
Åtgärder på avställd Esprit
Åtgärder på avställd Esprit
Last edited by OsiS on Tue 11 May, 2004 17:53, edited 1 time in total.
Ett tips med gamla motorer är att hälla i diesel i cylinderloppen. Låt stå någon vecka, och fyll på igen. På så sätt kommer kolvringarna att släppa från kolvarna och du behöver kankse inte slita isär motorn, glöm dock ej att tömma ur dieseln ur oljetråget.
Sedan bör ju kamremmen bytas, vattenpumpen kollas. Packningarna har nog tröttnat. Du borde rensa rent kylsystemem ordentligt. Detta görs enklas genom att stoppa i en vattenslang( varmt vatten) i expansionstanken och öppna en kylslang framtill vid kylaren. Spola länge tills du bara ser rent vatten. Det kan vara bra att knacka lite på kylaren också för att för bort en slam. Återfyll sedan med bara vatten( du bör ända byta vätskan efter ett kort användande så det är bara slöseri att fylla i dyr glykol första gången), tillsätt ev kylarrens. Glöm ej att tappa ur även denna smörja efter några mils körning.
På oljesidan rekommenderar jag att du börjar med att byta till något riktigt tunt och billigt( ok's 10w30 olja funkar bra). Kör med denna olja någon mil och tappa sedan ur den och häll på riktig olja. Du gör detta för att för bort dieselresterna och annan avlagring i motorn, låt dock inte dieseln vara kvar i tråget när du häller i 10w30 oljan. Motorn gillar inte diesel som smörjmedel.
Växellådan vill nog också ha sig en skvätt ny olja.
Ny bromsolja bör också installeras. Förmodligen så har åtminstånde någon broms kärvat så det blir till att demontera och smörja upp.
Ojojoj, listan blir lång.
Vid långtidsavställning brukar det vara ganska mkt som händer en bil såsom gummibussningar som ruttnar, stötdämpare kärvar, kontakter får oxid. Tom kopplingen kan ha rostat, så ta det mkt lungt och varsamt på först provkörningen.
Mao det finns massor som man borde göra, glöm heller inte att se över förgasarna och bränsleslangarna så att de inte läcker. Espriten brukar brinna mkt bra om man har lite otur.
Lycka till!

Sedan bör ju kamremmen bytas, vattenpumpen kollas. Packningarna har nog tröttnat. Du borde rensa rent kylsystemem ordentligt. Detta görs enklas genom att stoppa i en vattenslang( varmt vatten) i expansionstanken och öppna en kylslang framtill vid kylaren. Spola länge tills du bara ser rent vatten. Det kan vara bra att knacka lite på kylaren också för att för bort en slam. Återfyll sedan med bara vatten( du bör ända byta vätskan efter ett kort användande så det är bara slöseri att fylla i dyr glykol första gången), tillsätt ev kylarrens. Glöm ej att tappa ur även denna smörja efter några mils körning.
På oljesidan rekommenderar jag att du börjar med att byta till något riktigt tunt och billigt( ok's 10w30 olja funkar bra). Kör med denna olja någon mil och tappa sedan ur den och häll på riktig olja. Du gör detta för att för bort dieselresterna och annan avlagring i motorn, låt dock inte dieseln vara kvar i tråget när du häller i 10w30 oljan. Motorn gillar inte diesel som smörjmedel.
Växellådan vill nog också ha sig en skvätt ny olja.
Ny bromsolja bör också installeras. Förmodligen så har åtminstånde någon broms kärvat så det blir till att demontera och smörja upp.
Ojojoj, listan blir lång.
Vid långtidsavställning brukar det vara ganska mkt som händer en bil såsom gummibussningar som ruttnar, stötdämpare kärvar, kontakter får oxid. Tom kopplingen kan ha rostat, så ta det mkt lungt och varsamt på först provkörningen.
Mao det finns massor som man borde göra, glöm heller inte att se över förgasarna och bränsleslangarna så att de inte läcker. Espriten brukar brinna mkt bra om man har lite otur.
Lycka till!
Last edited by Joakim on Wed 12 May, 2004 07:47, edited 3 times in total.
joakim
SE highwing
SE highwing
Hej!
Skulle uppskatta 5-8000 kr hos auktoriserad verkstad efter vad jag hört. Största problemet verkar vara att hitta någon som för det första kan eftersom det krävs specialverktyg för spänningsinställningen. Sedan gäller det att hitta någon som *vill* också eftersom det för de flesta verkstäder är "högriskjobb" (30.000:- reservdelar och 2 veckors arbete om nåt skulle gå snett).
Annars tror jag (desvärre
) att du kan räkna med andra kostnader som kommer att bli betydligt högre beroende på att bilen stått avställd så länge och dessutom har några år på nacken. Reservdelar till Lotus kostar en del och ska du dessutom få allt gjort på verkstad om du inte mekar själv...
Mvh /Lasse
Skulle uppskatta 5-8000 kr hos auktoriserad verkstad efter vad jag hört. Största problemet verkar vara att hitta någon som för det första kan eftersom det krävs specialverktyg för spänningsinställningen. Sedan gäller det att hitta någon som *vill* också eftersom det för de flesta verkstäder är "högriskjobb" (30.000:- reservdelar och 2 veckors arbete om nåt skulle gå snett).
Annars tror jag (desvärre
Mvh /Lasse
Varför inte köpa Lasse's S3:a? Kanske lite dyrare i inköp men å andra sidan spar man pengar på allt som INTE behövs göras och så vet man att man får en bil som är väl omhändertagen.

F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
OsiS wrote:Är inte aktuellt med inköp just nu för det första och för det andra är S2an snyggare
Öhh !?
Va det inte en S3:a du frågade om när du startade tråden !?
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT