Jag undrar om det finns någon "därute" som har koll på likheter och skillnader mellan Renault-Alpine växellådan som sitter i Espriten och den låda som den är baserad på, Renault 25.
Reservdelar till lådan från Lotus är nämligen synnerligen dyra och det vore ju trevligt att veta vilka delar man skulle kunna köpa till ett förhoppningsvis betydligt lägre pris från Renault.
Lasse wrote:Jag undrar om det finns någon "därute" som har koll på likheter och skillnader mellan Renault-Alpine växellådan som sitter i Espriten och den låda som den är baserad på, Renault 25.
Reservdelar till lådan från Lotus är nämligen synnerligen dyra och det vore ju trevligt att veta vilka delar man skulle kunna köpa till ett förhoppningsvis betydligt lägre pris från Renault.
Mvh /Lasse
Hej Lasse.
Renault-Alpin-växellådan har inte mycket gemensamt med den som sitter i Esprit. Typbeteckningen på Espritlådan från år -98 hade UNI 28 vilket innebär 28 modifieringar som Lotus gjort från den dagen de började använda Renultlådan. Nära på alla drev är stämplade med Lotus logan. En som vet allt om Espritlådan är Lars Wickenberg, han är medlem i klubben, ring honom så får du svar på alla dina frågor och var du köper dina delar.
Torbjörn Rantzow
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Naturligtvis har Micke rätt, och förvirringen är värre än någonsin.
Jag har fått lära mig att lådan som sitter i Espriten är plockad från Renault-Alpine och är i sin tur baserad på Renault 25. "Onda" tungor säger att det är förhållandevis lite i lådan som är unikt Lotus...
Micke är visst en skärpt kille till skillnad från undertecknad.
Jag kunde inte drömma om att du ställde en sådan fråga, jag trodde att du var klubbens växellådsguru med tanke på hur mycket du har skruvat med dina växellådor.
Jag tror att den enda möjlighten att ta reda på dina frågor är att hitta en utrangerad Renault 25 och öppna växellådan.
- Kunde vara kul och veta hur mycket gemensamt det finns i dessa två lådor.
- Vi hörs Tobbe.