Sorry Johan!
Det var absolut inte meningen att verka ironisk (fast jag ser när jag läser min text att det kan verka så). Du får verkligen ursäkta mig.
Åter till ämnet, om jag uppfattat Johan rätt i ett tidigare inlägg ovan så är det i princip bara pinjongaxeln (sekundäraxeln) och kronhjulet som skiljer från Renault 25 lådan?
Betyder det att jag kan införskaffa tex en ny primäraxel och ettans drev till en Renault 25 låda hos Volvo/Renault och dessa är identiska med de som sitter i min Lotus-Renault? Det skiljer inte i härdning eller liknande?
Är det någon som har koll på vilka delar som är samma eftersom det skulle gå att spara åtskilliga tusenlappar i så fall?
Att köpa begagnade delar är inte intressant i mitt fall, jag tycker som jag sa att det är för mycket arbete för att jag skulle vilja ta risken att sätta i något som inte säkert blir bättre. Det vet man ju inte vilket skick en begagnad låda är i förrän man öppnat den och dessutom är ju begagnat alltid begagnat...
Tacksam för svar.
Mvh /Lasse
Tickande på ettans växel!
Hej Lasse och Johan,
Jag fick en samtal idag från en stackars Esprit ägare som brutit av bottenstocken på sin V8. Jag tipsade honom om lite om de olika Renaultlådorna som finns( som Johan beskrivit) och lite om Lotusfirmor i Europa. Någon av er kanske har en sådan som ligger och skräpar. Skriv gärna svar i forumet !

Jag fick en samtal idag från en stackars Esprit ägare som brutit av bottenstocken på sin V8. Jag tipsade honom om lite om de olika Renaultlådorna som finns( som Johan beskrivit) och lite om Lotusfirmor i Europa. Någon av er kanske har en sådan som ligger och skräpar. Skriv gärna svar i forumet !
joakim
SE highwing
SE highwing
Trasig bottenstock?
Synd,
det är bara att beklaga, men den ÄR Lotus-specad (tom stämplad Lotus). Det enda som gäller är en orginal. Tyvärr är bottenstocken MATCHAD med kron-hjulet så dessa två delar säljs endast i uppsättning. Kostar c:a £850 + VAT och frakt hos Paul Matty Dessutom måste han ha en ny uppsättning bultar till kronhjul-differential (c:a 1000:-) och jag skulle även byta difflagrena om jag var han (c:a 650 kr/st). Det blir annars VÄLDIGT svårt att ställa in fördraget på lagren. Observera att kronhjulsbultarna är "engångs" som måste bytas mot nya om man tar ur dem. De är av en försträckande-självlåsande typ som är j-vligt äckliga att dra.
Jag skulle personligen INTE sätta i något annat än orginaldelen i detta fall.
Jag hade ett fel i min låda som gjorde att jag var tvungen att dra om kronhjul-diffen. Jag har även bytt sync på ettan så jag vet exakt hur detta går till. Be din vän höra av sig om det är något han undrar.
Mvh /Lasse
Synd,
Jag skulle personligen INTE sätta i något annat än orginaldelen i detta fall.
Jag hade ett fel i min låda som gjorde att jag var tvungen att dra om kronhjul-diffen. Jag har även bytt sync på ettan så jag vet exakt hur detta går till. Be din vän höra av sig om det är något han undrar.
Mvh /Lasse
Hmm...
När jag tänker efter... Du sa avbruten? Då är det nog tyvärr så att det är ganska mycket mer som gått sönder, bla har nog själva växellåds-chassiet blivit rejält skadat (framförallt lagerhållarna). Det är nog lämpligt att ta isär lådan för att se efter hur mucket som är skadat/har gått sönder. Det varkar faktiskt troligare att det lönar sig att skaffa en ny låda...
Mvh /Lasse
När jag tänker efter... Du sa avbruten? Då är det nog tyvärr så att det är ganska mycket mer som gått sönder, bla har nog själva växellåds-chassiet blivit rejält skadat (framförallt lagerhållarna). Det är nog lämpligt att ta isär lådan för att se efter hur mucket som är skadat/har gått sönder. Det varkar faktiskt troligare att det lönar sig att skaffa en ny låda...
Mvh /Lasse
Hej Lasse,
Bra info, han hade pratat med Wendels och dom skulle har 17kkr för endast den ena delen så nu har han tjänat 8,5kkr vilket inte är en speciellt dålig timpenning. Hans mailaddress är jminasson@hotmail.com. Jag mailar honom, du kan väl maila honom flera tips om du har några på lager.
PS Johnny om du vill att jag skall ta bort din mail address säg till.
Bra info, han hade pratat med Wendels och dom skulle har 17kkr för endast den ena delen så nu har han tjänat 8,5kkr vilket inte är en speciellt dålig timpenning. Hans mailaddress är jminasson@hotmail.com. Jag mailar honom, du kan väl maila honom flera tips om du har några på lager.
PS Johnny om du vill att jag skall ta bort din mail address säg till.
joakim
SE highwing
SE highwing