Hastighetsmätarproblem.

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
AndersE
Användare
Posts: 16
Joined: Tue 11 Mar, 2008 21:35
Location: Hestra
Contact:

Hastighetsmätarproblem.

Post by AndersE »

Hej alla lotusvänner.

Var påväg till Sturup i söndags den 8 juni. Skull ta vägen över Göteborg o hälsa på flickvännen. Passade på att ta lite slingriga landsvägar nedcabbat, helt underbart. Men när man sitter där o njuter som mest så uppenbarar sig ett litet problem. Hstighetsmätaren börjar fladdra oroväckande (inte pga gaspådrag) för att slutligen sluta fungera. Ett par minuter senare tänds även gul checkengine lampan. Kom fram lät bilen stå över natten. Provade nästa morgon igen. Gul checkengine lampan tänd igen, men hastighetsmäteren fungerade?!? Men endast i ca 5 min sedan la den av igen. Testade flera gånger. Verkar som att hastighetsmätaren funkar ett tag när bilen stått men efter ca 5 min samma sak igen??? Nu är frågan, hänger problemen ihop eller är det 2 separat problem? Och har någon erfarit samma sak som jag?
Slutade med att jag kände att Sturup inte var något alternativ längre, vill ju ha orning på grejerna. Så fick vackert linka hem igen.
Skall erkänna att jag är mer förarer än mekaniker. Så vad gör man nu? Kontaktar men den lokala bilverkstaden elelr skall man vända sig till Wendels?

Tacksam för all hjälp.  :slow:
Anders
Elise S2 -02, Janspeed
Jaguar XE -17, with more
User avatar
Per-Ola
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Tue 29 Oct, 2002 13:50
Location: Värnamo
Contact:

Post by Per-Ola »

Hej Anders,

jag har hört om ett fåtal Eliser där man fått byta instrumentpaketet. Hör med Morgan Hultgren på Bennets utanför Göteborg. Tel 0302-232 36.

Du kan också kontakta Andy på Wendels och se om han har några tips.

Hälsar

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

Min la av ett tag då var det corrosion i säkringsboxen ta ur och inspektera alla säkringar
Lotus Elise -97
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Post by Rickard »

Ang "check engine" lampan så kan vilken verkstad som helst läsa av din felkod.

Alla "moderna" bilar (nyare än 1996) har en OBD2 kontakt (On Board Diagnostic) där man pluggar in en servicedator eller en felkods scanner som läser av en generisk kod från bilens dator som talar om vad som är fel.

:flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
AndersE
Användare
Posts: 16
Joined: Tue 11 Mar, 2008 21:35
Location: Hestra
Contact:

Post by AndersE »

Tackar för svaren.

Ang check engine så har jag kollat alla säkringar i säkringsboxen samt säkringsboxen, ser ok ut. Har även lyft baterikabeln för att se om det gav nått resultat. Men inte det. Skall bege mig till lokala verkstaden i morgon för att se om de kan läsa av något med sin utrustning.

Ang Hastigehtsmätaren vet jag inte vad jag skall tro ännu. Funkar ca 10 min från det att jag börjar köra sedan börjar den bli instabil för att sedan dö helt. Tror det blir att prata med föreslagna namn enligt dig Per-Ola. Fast å andra sidan, behöver man hastighetsmätare???? :lol:

Återkommer med uppföljning.....
Anders
Elise S2 -02, Janspeed
Jaguar XE -17, with more
User avatar
AndersE
Användare
Posts: 16
Joined: Tue 11 Mar, 2008 21:35
Location: Hestra
Contact:

Nu med fungerande hastighetsmätare..

Post by AndersE »

Ser ut som jag efter en del råd från er och från Morgan på Bennets fick det att fungera.

Fick reda på att hastigheten mäts via en vänster bak hjul. Sitter ett litet kontaktdon som går ner i oket på vänster bak. Elektroniken som sedan styr motorn styr tydligen delvis på dessa signaler också. Så felen som uppkomm hängde ihop med vartannat.

Felet uppkom med stor sannolikhet fredagen innan sturupkörninge. Tänkte jag skulle fräscha upp bilen lite. Så tvättade ur alla hjulhusen ordentligt. Blev jätte bra. Men förmodligen så fick jag en del fukt i kontaktdonet på vänsterbak. Bara konstigt att det gick 10 mil innan felet kom?? I alla fall så efter att ha haft i sär kopplingen, sprajat med lite elektronikspray och sedan torkat ur kontaktdonet så verkar nu hastighetsmätaren vara ok.

Checkengin lampan släcktes med hjälp av att låta minuskabeln på bateriet vara av ca 10 min. Så nu verkar allt vara i ordning.

Skall ut i veckan o testa några mil, får hålla tummarna att problemet är botat...

Stort tack alla som tippsat o hjälpt...  :up:
Anders
Elise S2 -02, Janspeed
Jaguar XE -17, with more
Trond Sundby
Användare
Posts: 13
Joined: Mon 24 Mar, 2008 15:06
Location: Orust
Contact:

Post by Trond Sundby »

Hej,
Jag har en 05 Exige och upplever samma sak med check engine lampan från tid till annan. Motorn gillar inte att bli körd för snällt över längre tid, då sotar den igen och orsakar fel avgasverdi. Som igen säger till hjärnan att något är fel. Min lampa tänds om jag kör försiktigt några dagar i rad. Äfter en någon timme med lite varv och gaspådrag så brukar det ge sig.
Den är inte byggt för att vara en buss, så var inte rädd för att bränna lite.

Trond,
Vit exige
Trond, boende i Norge.
User avatar
AndersE
Användare
Posts: 16
Joined: Tue 11 Mar, 2008 21:35
Location: Hestra
Contact:

Skit med

Post by AndersE »

Återigen problem med hastighetsmätaren. Glapp i kontakten som sitter vid höger bakhjul. Är väl bara att hoppas på att det sitter i kontaktdonet och inte där själva kabeln går in i oket. Har inte tittat närmare på det med frågar om det är glapp där det går in i oket, vad gör man då? Får jag inte till det så får man väl prata med Morgan på Bennets igen.

Behöver inte vara orolig för busskörningen. Blis snarare lite buskörning... :lol:
Anders
Elise S2 -02, Janspeed
Jaguar XE -17, with more
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests