SuperSeven wrote:Ska försöka få tag i lite bättringsfärg till bilen.
Lotus hade 3st olika gula färger 1977, Lotus Yellow, Medium Yellow och Lemon yellow.
Nån som vet vilken det kan vara eller om det går att hitta nånstans på bilen?
Det borde finnas en sådan här plåt i motorrummet med färgkoden i nedre högra hörnet.
Gör det inte det? I så fall så kanske den går att "komma vidare" med!
Jag hittade en gammal notering om att:
L07 dvs Lotus Yellow och Lemon Yellow är samma färg 1967-1979 med Lotus part numbers:
A036B6418S för bättringsfärg
A036B6321V för lackeringsfärg
Samt ICI-kod: P0309547
Samt att:
A22 dvs Lotus Yellow och Lemon Yellow är samma färg 1976-1991 med Lotus part numbers:
A075B6267F för bättringsfärg
A089B6148V för lackeringsfärg
Samt ICI-kod: P4200455
kanske hjälper en bit till, trots att färgerna överlappar åren 1976-1979 när din bil byggdes....
Får nog bli som du skriver Anell, det brukar bli bäst verkar det som.
Har polerat ett varv till och lagt på ett lager vax. Nu ser den iaf bra ut på håll
Tyvärr verkar det som att topplockspackningen läcker, det ryker lite kylarvatten vid grenröret vid 3:e cylindern. Det är väl inte så väl att det kan sitta nåt vattenrör eller nån slang där? Svårt att se hur det ser ut uppifrån eftersom motorn lutar så mycket.
Hur tråkigt är det att byta packning på en sån här?
Nu är det ju nästan så att denna fula ankunge väcker ha-begär!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Jag har inte riktigt kommit över att jag missade tillfället att förvärva ett sådant unikt objekt.
Men jag gläds över att följa din tråd, fortsätt gärna med att dokumentera din resa med Eclaten.
Jag kommer att åka och hälsa på Jakob med (Else Europan) och hoppas att jag då får tillfälle att titta på din bil.
Per
Gissar att det är Lemon yellow på tanklocket och någon av de andra färgerna på karossen, jag har för mig att tanklocket är bytt för att någon körde iväg från macken med det gamla tanklocket på taket. Kul att den blir så fin...
Jädrars vilken fin bil, i en snygg och tidstypisk färg dessutom. Väcker helt klart habegär!
Till skillnad mot Eliten så är den enbart snygg och inte bara fulsnygg, även om Eliten är hundra gånger snyggare än en standardbil...
Har haft lite dåligt med tid för Eclaten på sistone, mek och körtid har gått åt till Caterhamen.
Har kommit fram till att det är lika bra att ta ut motorn i vinter. Ska byta topplockspackning och kolla om ventilerna behövs slipas in. Sen måste ju kamrem, olja mm bytas också så det är lika bra att ha motorn löst.
Har börjat med att ta av huven och montera av lite kringutrustning idag. Är det någon som tagit ur motorn ur en Eclat/Elite utan att karosslyfta? Är det enklast att ta både motor och låda eller går det att dela dem och ta motorn löst?
Var köper man toppackning/sotningssats? Verkar knepigt att få tag på via mina vanliga kanaler i Sverige.
Angående din fråga om motor lyft, så lyfte jag motor upp genom huvöppningen, och tog växellådan ner under bilen.
Man får ta bort kylare och annat bråte framför motorn för att kunna dra den lite framåt för att den ska gå fri från ingående axel i växellådan. Kommer ihåg att någon bullt var svår att få gräpp om, trång. Men det går.
Nu jobbade jag med en Excel, men det borde vara lika på den biten.
Lycka till med skruvandet.
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.