Lotus Eclat -77

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
User avatar
HC
Stamgäst
Posts: 66
Joined: Sun 15 Dec, 2002 13:29
Location: Molkom
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by HC »

SuperSeven wrote:Ska försöka få tag i lite bättringsfärg till bilen.

Lotus hade 3st olika gula färger 1977, Lotus Yellow, Medium Yellow och Lemon yellow.

Nån som vet vilken det kan vara eller om det går att hitta nånstans på bilen?
Det borde finnas en sådan här plåt i motorrummet med färgkoden i nedre högra hörnet.
Gör det inte det? I så fall så kanske den går att "komma vidare" med!
Attachments
L16.jpg
L16.jpg (38.54 KiB) Viewed 17985 times
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
SuperSeven
Stamgäst
Posts: 66
Joined: Mon 14 May, 2007 12:48
Location: Ljungby
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by SuperSeven »

Jag var ute och tittade och visst sitter det en sådan plåt till höger i hjulhuset. tyvärr har dom inte knackat in nåt nummer som på din.

Tog en bild men det blev ganska otydligt..

Edit: vände bilden rätt men nu får jag inte bort den andra  :nothing: :-D
Attachments
plåt.JPG
plåt.JPG (114.37 KiB) Viewed 17957 times
Patrik Rydh

Caterham 7
Lotus Eclat
User avatar
HC
Stamgäst
Posts: 66
Joined: Sun 15 Dec, 2002 13:29
Location: Molkom
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by HC »

Jag hittade en gammal notering om att:
L07 dvs Lotus Yellow och Lemon Yellow är samma färg 1967-1979 med Lotus part numbers:
A036B6418S för bättringsfärg
A036B6321V för lackeringsfärg
Samt ICI-kod: P0309547

Samt att:
A22 dvs Lotus Yellow och Lemon Yellow är samma färg 1976-1991 med Lotus part numbers:
A075B6267F för bättringsfärg
A089B6148V för lackeringsfärg
Samt ICI-kod: P4200455

kanske hjälper en bit till, trots att färgerna överlappar åren 1976-1979 när din bil byggdes....
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
a_annell
Forumberoende
Posts: 107
Joined: Tue 09 Feb, 2010 19:47
Location: Enköping
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by a_annell »

Åk in till en lackverkstad så kan dom analysera fram rätt färg och få det att stämma mycket bra. Kan väl vara bra med en liter eller så.
Nybliven Eliseägare
SuperSeven
Stamgäst
Posts: 66
Joined: Mon 14 May, 2007 12:48
Location: Ljungby
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by SuperSeven »

Får nog bli som du skriver Anell, det brukar bli bäst verkar det som.

Har polerat ett varv till och lagt på ett lager vax. Nu ser den iaf bra ut på håll :-D

Tyvärr verkar det som att topplockspackningen läcker, det ryker lite kylarvatten vid grenröret vid 3:e cylindern. Det är väl inte så väl att det kan sitta nåt vattenrör eller nån slang där? Svårt att se hur det ser ut uppifrån eftersom motorn lutar så mycket.

Hur tråkigt är det att byta packning på en sån här?

Lite bilder iaf:
Attachments
2.JPG
2.JPG (154.38 KiB) Viewed 17843 times
3.JPG
3.JPG (153.51 KiB) Viewed 17838 times
1.JPG
1.JPG (142.53 KiB) Viewed 17838 times
Patrik Rydh

Caterham 7
Lotus Eclat
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by Stefan_A »

Den ser redan mycket gladare ut än för ett par veckor sedan. Keep up the good work!  :up:
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by oodsell »

Nu är det ju nästan så att denna fula ankunge väcker ha-begär!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
SuperSeven
Stamgäst
Posts: 66
Joined: Mon 14 May, 2007 12:48
Location: Ljungby
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by SuperSeven »

Hehe, designen "växer" på en som alla bra bildesigner gör. Man ska inte vara helt vän med den från början.

Jag tycker den är snygg, särskilt snett framifrån  :up:
Patrik Rydh

Caterham 7
Lotus Eclat
Hjarup
Användare
Posts: 24
Joined: Mon 14 May, 2007 20:05
Location: Lund
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by Hjarup »

Fantastiskt roligt att följa förvandlingen.

Jag har inte riktigt kommit över att jag missade tillfället att förvärva ett sådant unikt objekt.
Men jag gläds över att följa din tråd, fortsätt gärna med att dokumentera din resa med Eclaten.
Jag kommer att åka och hälsa på Jakob med (Else Europan) och hoppas att jag då får tillfälle att titta på din bil.
Per :luxhello:
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by Lasse H »

Patrik !

Tycker du ska montera dragkrok på bilen och
ha den som bogseringsbil till din rejsbil !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
epapebr
Användare
Posts: 4
Joined: Sun 08 May, 2011 11:04
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by epapebr »

Gissar att det är Lemon yellow på tanklocket och någon av de andra färgerna på karossen, jag har för mig att tanklocket är bytt för att någon körde iväg från macken med det gamla tanklocket på taket. Kul att den blir så fin...
Uboivie
Stamgäst
Posts: 33
Joined: Sun 31 Oct, 2010 11:34
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by Uboivie »

Jädrars vilken fin bil, i en snygg och tidstypisk färg dessutom. Väcker helt klart habegär!
Till skillnad mot Eliten så är den enbart snygg och inte bara fulsnygg, även om Eliten är hundra gånger snyggare än en standardbil...

/Ulf
Ulf Boivie
________________
Lotus Elise S1 2000
SuperSeven
Stamgäst
Posts: 66
Joined: Mon 14 May, 2007 12:48
Location: Ljungby
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by SuperSeven »

Har haft lite dåligt med tid för Eclaten på sistone, mek och körtid har gått åt till Caterhamen.

Har kommit fram till att det är lika bra att ta ut motorn i vinter. Ska byta topplockspackning och kolla om ventilerna behövs slipas in. Sen måste ju kamrem, olja mm bytas också så det är lika bra att ha motorn löst.

Har börjat med att ta av huven och montera av lite kringutrustning idag. Är det någon som tagit ur motorn ur en Eclat/Elite utan att karosslyfta? Är det enklast att ta både motor och låda eller går det att dela dem och ta motorn löst?

Var köper man toppackning/sotningssats? Verkar knepigt att få tag på via mina vanliga kanaler i Sverige.
Patrik Rydh

Caterham 7
Lotus Eclat
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Mycket trevlig bil som du har :-D
Vissa delar till 907 motorn är svåra att få tag på, men "vanliga" slitdelar finns.
Kolla med Morgan på bennets i Lerum. http://www.bennetsimport.se/
Om han inte har så finns det i England
SJ Sportcars http://www.sjsportscars.co.uk/index.php?mod=9
Lotusbits http://lotusbits.com/
Paul Matty http://www.paulmattysportscars.co.uk/home.aspx

Finns fler men det är dessa som jag kommer på nu.

Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.
Contact:

Re: Lotus Eclat -77

Post by EXCEL,PATRIK. »

Angående din fråga om motor lyft, så lyfte jag motor upp genom huvöppningen, och tog växellådan ner under bilen.
Man får ta bort kylare och annat bråte framför motorn för att kunna dra den lite framåt för att den ska gå fri från ingående axel i växellådan. Kommer ihåg att någon bullt var svår att få gräpp om, trång. Men det går.
Nu jobbade jag med en Excel, men det borde vara lika på den biten.

Lycka till med skruvandet.
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests