Har bilen inne på service nu. Jag har haft ett intermitent fel att den dör när den är kall. Bara att starta igen och köra vidare. Inga problem när den är varm. Lite olistigt dock när den stannar på väg upp ur garaget eller precis ute på gatan. Diverse letande på LotusTalk mm indikerade att det skulle kunna bero på problem med lambdasonderna. Inga felkoder dock vilket jag tycker det borde bli i så fall. Nu visade det sig att spjällhuset var rejält kladdigt med olja. Det leder i sin tur till att det sluter tätt när det inte skall (vid kall motor). Kenth har rengjort det nu.
Det leder till nästa fundering, om jag skall montera ett par ”dual catch can”? http://www.radiumauto.com/Dual-Catch-Ca ... -P259.aspx
Lotus Evora S -12
Re: Lotus Evora S -12
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora S -12
Hittade även en tråd på det engelska forumet med lite bilder av hur det kan se ut och hur man kan rengöra själv om man har tid och plats. https://www.thelotusforums.com/forums/t ... sor-clean/
Hämtade hem bilen idag och pratade lite med Kenth om catch cans. Han var tveksam till nyttan i förhållande till kostnaden om det bara är en rengöring efter nästan 8 000 mil som behövs. Samt att koppla in ytterligare slangar och skruva dit oljetankar som behöver kollas och tömmas i ett motorrum som blir väldigt varmt.
Hämtade hem bilen idag och pratade lite med Kenth om catch cans. Han var tveksam till nyttan i förhållande till kostnaden om det bara är en rengöring efter nästan 8 000 mil som behövs. Samt att koppla in ytterligare slangar och skruva dit oljetankar som behöver kollas och tömmas i ett motorrum som blir väldigt varmt.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora S -12
Diskuterade bensinförbrukning med Göran i helgen. Kikade efter i min egen lilla körjournal. Har tankat 224 gånger sedan vi köpte bilen 2014. Lägsta förbrukning baserat på körsträcka och tankning har varit 0,91 l/mil vid ett par tillfälle. I samband med bankörning varierar det mellan 2,28 och 2,78 l/mil. I snitt ligger jag på 1,20 över 7 878 mil. I huvudsak 98 oktan, vid enstaka tillfälle 95 (i brist på annat) eller 100 oktan (gott).
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora S -12
Besökte min favoritdäckverkstad efter Englandsresan för att få på en ny uppsättning bakdäck. Blev Michelin PSS igen. Mycket nöjd med dem.Om mina anteckningar stämmer har jag kört 2 746 mil på dem. Att jämföra med Pirelli PZero Corsa LS som höll i ganska precis 950 mil innan de behövde bytas.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora S -12
15 982 km blev det i år, undras vad Göran hamnar på?
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora S -12
Jag har länge retat mig på att det blir väldigt halt med overall på skinnstolarna när det är bankörning. Funderingar på 4-punktsbälte och andra stolar har legat och gnagt. Utbudet till Evora är minst sagt begränsat, det har funnits en "harness bar (bältessträva) från Sector111/Inokinect, men den går bara att installera i 2+2 modeller då den använder bakre bältesinfästningarna vid montage. Sedan ett par år finns ett alternativ i Australien som även går att installera i en 2+0. Simply Sports Cars har tagit fram denna, och säljer även passande bälte med installationssats för att kunna behålla det vanliga 3-punktsbältet också. Fraktkostnaden från Australien blir ganska dyr då det är ett skrymmande kolli. Men det är ett riktigt proffsigt utförande med bra instruktioner. Bortsätt från att just adapterplattan för 2+0 inte nämns. Men den är ganska självförklarande när man tittar i bilen.
Ut med stolarna, bort med mattorna bak. Borra tre hål och montera tre blindnitmuttrar. Montera adaptern och nedre fäste. Skär ur en bit av isoleringen. Montera bältessträvan i infästningarna till det vanliga bältet samt i det nya nedre fästet. Stolarna var lite mer omständiga att få på plats. Det är inte heller nödvändigt att byta stolar, det går bra att installera 4-punktsbälte till originalstolarna också. Det enda som behöver göras då är att borra ett hål i underredet, mot mittkonsolen, för att fästa midjebältet. Alla skruvar och brickor finns med i installationsmaterialet. Jag hade tänkt köpa Sparco Evo, då det var de stolarna som Lotus Motorsport sålde en gång i tiden till Evora. Men de var slut i lager och fabriken är stängd pga COVID-19. Istället köpte jag två Sparco Rev som är snarlika Evo. Värt att tänka på är att Evo finns i tre olika storlekar, Rev bara i en. Jag köpte även golvfäste från Sparco, i aluminium. Så långt, allting väl. Det är gott om plats i Evora för stolar. Dock stämmer inte hålbilden för golvfästena från originalstolarna. Jag har valt att montera stolarna fast i golvet då det bara är jag som kör bilen. Efter att ha hittat rätt läge fick jag modifiera hålen på golvfästena, de mot mittkonsolen, genom att göra de avlånga hålen lite större. Dessutom behövde de bakre fästena i själv golvet justeras genom att borra ett nytt hål och vända på den mutterbricka som sitter undertill. Svårt att förklara i text, och jag insåg efteråt att jag inte tagit några bilder. Jag fick även beställa ett par fingängade M10 för att kunna montera originalbälte ihop med fyrpunktsbälte på dessa underrede. Fördelen är att det är ganska enkelt att ta bort allt detta och montera tillbaka originalstolarna igen. Tanken framöver är att använda Evora mer till bankörning. Men blir det några Europaresor så åker nog originalstolarna i igen.
Ut med stolarna, bort med mattorna bak. Borra tre hål och montera tre blindnitmuttrar. Montera adaptern och nedre fäste. Skär ur en bit av isoleringen. Montera bältessträvan i infästningarna till det vanliga bältet samt i det nya nedre fästet. Stolarna var lite mer omständiga att få på plats. Det är inte heller nödvändigt att byta stolar, det går bra att installera 4-punktsbälte till originalstolarna också. Det enda som behöver göras då är att borra ett hål i underredet, mot mittkonsolen, för att fästa midjebältet. Alla skruvar och brickor finns med i installationsmaterialet. Jag hade tänkt köpa Sparco Evo, då det var de stolarna som Lotus Motorsport sålde en gång i tiden till Evora. Men de var slut i lager och fabriken är stängd pga COVID-19. Istället köpte jag två Sparco Rev som är snarlika Evo. Värt att tänka på är att Evo finns i tre olika storlekar, Rev bara i en. Jag köpte även golvfäste från Sparco, i aluminium. Så långt, allting väl. Det är gott om plats i Evora för stolar. Dock stämmer inte hålbilden för golvfästena från originalstolarna. Jag har valt att montera stolarna fast i golvet då det bara är jag som kör bilen. Efter att ha hittat rätt läge fick jag modifiera hålen på golvfästena, de mot mittkonsolen, genom att göra de avlånga hålen lite större. Dessutom behövde de bakre fästena i själv golvet justeras genom att borra ett nytt hål och vända på den mutterbricka som sitter undertill. Svårt att förklara i text, och jag insåg efteråt att jag inte tagit några bilder. Jag fick även beställa ett par fingängade M10 för att kunna montera originalbälte ihop med fyrpunktsbälte på dessa underrede. Fördelen är att det är ganska enkelt att ta bort allt detta och montera tillbaka originalstolarna igen. Tanken framöver är att använda Evora mer till bankörning. Men blir det några Europaresor så åker nog originalstolarna i igen.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Evora S -12
Tjusigt & föredömligt!
Jag inbillar mig att jag ska klara mig med gummiduk under ändan och 4-punktsbälte, men det är onekligen en klasskillnad med riktiga rejsstolar.
Jag inbillar mig att jag ska klara mig med gummiduk under ändan och 4-punktsbälte, men det är onekligen en klasskillnad med riktiga rejsstolar.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1396
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus Evora S -12
Kanske kardborrband på overall och ryggstöd....
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests