Efter 8-10 års tittande har jag nu förverkligat min dröm att köpa en Lotus Elise S2. En av de snyggaste bilarna som jag har sett.
Bilen är köpt av en privatperson i England. För att inte bli lurad anlitade jag en Lotus-expert som åkte dit och gick igenom bilen grundligt. Experten sa att det var ett mycket bra köp och då var saken avgjord.
Fakta
Lotus Elise SC - Aspenvit - I drift mars 2009 (tillverkades mellan 2008-2010).
Toyotamotorn med Lotus egen kompressor, vilket ger 220 PS.
Specialläderklädd invändigt (vet inte vad det betyder).
Svart diffuser samt svarta lättvikts-smidda fälgar (verkar vara 6,5" fram och 7,5-8" bak).
Uppgraderad ljudanläggning - Sony med stöd för inbyggd iPod + nya högtalare.
Touring pack: air condition, elhissar, mattor, mugghållare samt ljudisolering.
Vit hardtop och svart softtop.
2bular twin-tip sports exhaust och TRD airbox.
Exige Probax sportstolar.
Har i nuläget rullat 3800 mil.
Attachments
Last edited by abbe on Wed 16 Apr, 2014 21:04, edited 5 times in total.
Looking goood!! Får vi se den och dig på Knutstorp den 4 maj?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Man får ha lite tur och jag tycker att vit, orange, toxic green, titanium grå eller svart är de bästa färgerna. Jag hittade en tråd på det amerikanska Lotus-forumet med en omröstning om vilken färg folk gillade bäst för Elisen, där vit blev mest poppis. Förhoppningsvis bra när man en dag ska sälja.
Jag är mycket nöjd med köpet. Med bättre växellåda och svartare soft top så är jag så nöjd man kan bli. Dvs, efter nästa service och svart färg till taket så...
Tvättade och impregnerade tygtaket idag. Det blev lite mörkare men eftersom bilen är nästan endast svart och vit så blir det nog till att hitta svart färg. Några förslag?
Det tror jag inte. Tror inte de finns reppade utanför England alls, så det blir nog till att köpa online. Har för mig de hade kompletta kits som inte kostade blod, vilket kan vara bra när man bara köper på vinst och förlust.
Ahh, äntligen framgång i växelproblematiken. Skruvade in länkarmen (den led som sitter fast i växelspaken) så långt det gick samt smorde upp allt:
1. Mycket fastare lägen när jag växlar. Tidigare var länkarmen i princip så långt ute som det gick, vilket resulterade i att allt flexar mer = svårt att få i växlar när man gasar fullt.
2. Växelspaken kom närmare mig vilket också underlättar växling. Spaken satt så långt fram tidigare.
Dock ändrade jag bara på den arm som sköter fram och bak. Borde nog ändra på den andre med eftersom 3:an är svår att få i och jag märker att spaken flexar ungefär dubbelt åt sidorna jämfört med fram och bak nu efter justeringen.