Motor Renault R16 TS, 93hk, ev 5-växlad låda 395

Vill du sälja din Lotus, eller kanske något annat som har bilen att göra? Lägg då in en annons här.
Post Reply
JCWorks
Användare
Posts: 13
Joined: Mon 20 Sep, 2010 21:25
Location: Göteborg???
Contact:

Motor Renault R16 TS, 93hk, ev 5-växlad låda 395

Post by JCWorks »

Hej!

Har en motor från Renault R16 TS till salu. Den vassare versionen av den som satt i Europa, cross-flowtopp. Klassiska Arne Berg-motorn m a o, eller rättare sagt den motorversionen han ofta modifierade till Lotus Europaägare med bråttomtendenser. Denna är dock, såvitt jag vet iaf, original och otrimmad.

Enligt uppgift få mil, genomgången i modern tid och klokt förvarad med olja i cylindrarna osv. Det finns kompression och den snurrar som den ska, men längre än så vill jag ändå inte sträcka garantin. Startmotor, grenrör och fördelare följer med.

Har ev en 5-växlad 395-låda till motorn, kusin till Renaults/Lotus 365-låda. 395:an satt i senare Renault R17 och R18, där växellådan sitter bakom motorn, så drivningen går åt "rätt" håll. Snällare utväxling med femman som överväxel och inte lika tätstegad som 365:an. Sämre för bråttomförare
m a o, men vanlig landsvägskörning blir å andra sidan trevligare.... eller åtminstone tystare, trevligare är ju ett relativt begrepp :steer:

Sålde nästan lådan för ett par år sedan, skulle den köparen dyka upp igen har du förstatjing, vågade inte riktigt sälja då, men nu finns inga projekt som behöver lådan kvar hos mig, så det är fritt fram.

OBS att länkaget är lite annorlunda på en 395 jämfört med 365, så Lotus "vanliga" växellänkage passar inte.

Har väl ingen god idé om pris, men hoppas på 3500 kr för motorn och 2500 för växellådan :uglyhammer: Skulle någon ha bättre koll på marknadsläget är det bara att bjuda vad som anses vettigt, grejerna tar plats som behövs till bättre saker, så alla bud emottages tacksamt :luxhello: :bold:

Grejerna finns i GBG, kan levereras mellan GBG o Värmland längs RV45 om det hjälper någon att falla för köpimpulsen.

Fler bilder på: http://s471.photobucket.com/user/12Gord ... t=6&page=1

Image

Image

För den oinvigde kan jag kopiera den svenska verkstadshandboken från Renault

MVH/Stefan

0761 38 13 04
User avatar
Magnus
Användare
Posts: 11
Joined: Tue 01 Jul, 2008 15:08
Location: Gagnef
Contact:

Re: Motor Renault R16 TS, 93hk, ev 5-växlad låda 395

Post by Magnus »

Jag är intresserad av lådan, hör av dig.

073-9292441
Magnus
Europa S2
Lyngeled
Användare
Posts: 9
Joined: Mon 29 Oct, 2018 17:40
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Motor Renault R16 TS, 93hk, ev 5-växlad låda 395

Post by Lyngeled »

Hej
är den sålt? :lol:
JCWorks
Användare
Posts: 13
Joined: Mon 20 Sep, 2010 21:25
Location: Göteborg???
Contact:

Re: Motor Renault R16 TS, 93hk, ev 5-växlad låda 395

Post by JCWorks »

Växellåda och motor är i annonsen är sålda, men skadar ju aldrig att fråga. Jag har en annan reservmotor, R15TS, 93 hk, kvar, som jag sparat på, men jag antar att det var växellådan du var på jakt efter?
Lyngeled
Användare
Posts: 9
Joined: Mon 29 Oct, 2018 17:40
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Motor Renault R16 TS, 93hk, ev 5-växlad låda 395

Post by Lyngeled »

Nej, det var vel båda men egentligen mest motorn. Är den R15TS komplet och vilket modelnummer har den? Jag måste också hitta lite plats till den.

Lars
JCWorks
Användare
Posts: 13
Joined: Mon 20 Sep, 2010 21:25
Location: Göteborg???
Contact:

Re: Motor Renault R16 TS, 93hk, ev 5-växlad låda 395

Post by JCWorks »

Jag kollar upp motorkoden imorgon när jag är i garaget och hur komplett den är, återkommer. Osäker om insug/förgasare, men minns det som att den är komplett med generator, grenrör o förgasare osv. Men jag har haft fel förr :lol:
JCWorks
Användare
Posts: 13
Joined: Mon 20 Sep, 2010 21:25
Location: Göteborg???
Contact:

Re: Motor Renault R16 TS, 93hk, ev 5-växlad låda 395

Post by JCWorks »

Image

Image

Image

Image


Motorn är komplett, sparade tydligen laddrelä, tändspole och all annan kringutrustning. Det är en utbytesmotor, du ser den gula lappen på ventilkåpan och den lite annorlunda motorbrickan. 807-motor, så 1565 cm3 och att det är cross-flowvarianten ser du nog på bilderna :-D

Image

Transmissionskåpan är lite modifierad, du ser på bilden att den är kapad på ena sidan. Kåpan finns olika versioner, på bilden nedan ser du en likadan 1565-motor med kåpan utan fästen, det är den man velat ha - och skaffat sig med hjälp av slägga.....

Image
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests