Har idag varit på Rudskogen och kört 220 Cupen för första gången på bana. Man kan väl säga att min gamla tes att väghållning är viktigare än motoreffekt besannades, när det gäller att uppnå bra varvtider. Förra året i slutet av april körde jag min Elise S1 på banan med bästa varvtid runt 1.46. Idag i ungefär samma väder körde jag Cupen på bästa varvtid runt 1.46 (!).
Då har S1:an motoreffekt ungefär 130 Hk och väger ca 730 kg, men är fixad för bankörning med ställbara stötdämpare, bra stol, 4-punktsbälte och A048 däck. Cupen har 220 Hk, väger ca 930 kg och har ett saftigt aerodynamikpaket, men är ändå specad för gata med Yokohama Advan Neova, trepunktsbälte och en stol med ganska dåligt sidostöd. Dock så är Cupen väldigt rolig att köra och visst är det kul att ha mer kraft ut ur kurvorna och på den långa rakan, - men varvtiderna blev alltså ungefär desamma. (Nu tog jag kanske det också lite försiktigare med den, och tyckte att det skrek för mycket i däcken). Så på agendan står nog fyrpunktsbälte och R-däck när plånboken så tillåter.
En annan komplikation är ju den moderna elektroniken (som S1:an fullständigt saknar). På Cupen finns det ABS, aktiv spinnreglering, dynamisk stabilitetskontroll, osv. Jag började köra några varv med allt inkopplat, men det blev ryckigt och oharmoniskt. Sedan kopplade jag in sportläge som tillåter lite mer sladd, men även då jobbade systemen, och kör man för länge så så eldar man så småningom upp bakbromsarna som aktiveras för att förhindra hjulspinn. Så sedan var det bara att koppla ut alltihopa, och då gick det att köra mer inspirerat, men man fick undvika alltför mycket gaspådrag ut ur kurvorna på lägre växlar. Så på det hela en rolig dag som gav mersmak.....

- Rudskogen 3.jpg (62.66 KiB) Viewed 15371 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.