ABS problem

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Joakim
Moderator

ABS problem

Post by Joakim »

Hej,

Har haft problem med ABSn ett tag. Hydralpumpen ville pumpa varje gång efter att man tryck på pedalen. Jag har då blivit uppmanad att skaffa en ny accumulator vilket jag gjort. Problemet kvarstår fortfarande plus att servo kraften kommer inte förrän ca 1 sekund efter att man tryckt ned pedalen vilket ger en mycket konstig ketchup känsla( som om det inte vore nog med ketchup effekt på motorn :lol: )
Jag undrar om man skall lufta abs system på något speciellt sätt?? Det sitter ju faktiskt en luftningsventil uppe vid bromscylinder så någon nytta skall den väl vara till..
joakim
SE highwing
mogge
Forumberoende

ABS problem

Post by mogge »

Lufta först huvudcylindern - sedan bakbromsen, i båda fallen med endast pumpen igång, gör om samma sak genom att trycka på br.pedalen.
Frambromsen luftas på traditionellt vis.
Tror att detta löser dina problem
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej Provade faktiskt att lufta huvudbromscylinder igår med där fanns ingen luft, hmm!
Jag undrar varför jag pumpen fortfarande går igång hela tiden??
Kan tryck switchen vara kass, dvs tillåter den för lite tryck?? som måste byggas upp vid varje bromsning??
Jag fattar ingenting??
Varför valde inte Lotus en vanligt ABS system.... bahh!
joakim
SE highwing
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Har nu provat att lufta systemet efter alla konstens regler utan märkbart bättre resultat( enligt guide på lotusespritworld.co.uk)..
Fler ideer!
joakim
SE highwing
mogge
Forumberoende

ABS PROBLEM

Post by mogge »

Joakim;
Jag tror fortfarande det är ett problem med luft i systemet, lufta som ''boken'' säger samt lossa lite på nipplarna ut till själva bromssystemet på huvudcylindern.
Det räcker ej alltid med att lufta huvudcylindern via dess luftnipplar utan man måste öppna även på bromssystemets trycksida.
Detta gäller främst kretsen för frambromsen.
Den volym som h-cylindern levererar ut till systemet är så liten så du får alltid problem att få ut den till bromsoken utan att trycksätta bakvägen eller som jag brukar göra suga ut luften från okets luftnippel samtidigt som du fyller på i h-cylindern.
Varför det blir luft i systemet kan jag ej förklara men har haft minst 7-8 bilar det senaste säsongen med detta problem, endast 2st med andra problem än luft.
En med falerande h-cyl, fast jag är inte övertygad om det var ett primärt
problem, samt en annan med problem med skarvhylsan för tryckgivaren.
Lufta lite till..... feedback uppskattas.
Full tavel på framokens kolvar är ett måste, kan annars orsaka diverse problem, dessa ok är ganska speciella i detta system ock har sina brister, (toyota what kind of sh-t) slå mig en signal så skall jag gärna förklara närmare.

:flag: :flag:
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej igen,

Jo det är sant, det fanns mera luft i den bakre kretsen.
Efter nu har luftat efter alla konstens regler är nu bromsarna bärrte än någonsin, super!

Prova denna länk och följ instuktionen slaviskt så skall det gå bra, tom den tidiga ABS( delco moraine) systemen blir helt ok, med god pedal känsla, sen ABS inblanding och kraftfull broms assistans.

http://www.lotusespritworld.co.uk/EMain ... rakes.html

:steer:

PS: ett 'Delco Moraine ABS IIIA' system kan inte luftas som vanliga passiva utan det krävs lite andra handtag. Följer man dock instruktionen är det inga problem.
joakim
SE highwing
Post Reply