Janspeed

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Koffe
Stamgäst

Janspeed

Post by Koffe »

Jag bytte mitt original system mot ett Janspeed igår, och ljudet blev bättre än vad jag hade vågat hoppas på.  :up:
Så nu tänkte jag även byta luftfilter. Är det någon som kör med BMC F1 filter eller ha någon uppfattning om detta filer?
Eller rekommendera ni något annat märke?
:steer:
Kristoffer Davidsson
Gul Elise -02
StefanJ
Forumveteran

Re: Janspeed

Post by StefanJ »

Koffe wrote:Jag bytte mitt original system mot ett Janspeed igår, och ljudet blev bättre än vad jag hade vågat hoppas på.  :up:
Så nu tänkte jag även byta luftfilter. Är det någon som kör med BMC F1 filter eller ha någon uppfattning om detta filer?
Eller rekommendera ni något annat märke?
:steer:
Kul att du tyckte att det lät bra :-D
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
Koffe
Stamgäst

Post by Koffe »

Ja jag blev mycket nöjd med det. Trodde faktiskt inte det skulle skilja så mycket i ljud :-D
Nu stämmer ljudet mer med bilen
Kristoffer Davidsson
Gul Elise -02
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Koffe !

Har ingen erfarenhet av det filter du nämner. Men kan varmt rekommendera itg. Det har tre fördelar framför oe. Dels är det lättare och tar mycket mindre plats i motorrummet. Dels är filterelementet i tvättbar skumgummi vilket gör att det håller länge. Och sist men inte minst; det hämtar insugsluften från friskluftsintagen på bilens sida och ej inne i det varma motorrummet som oe gör. Förbättrar också ljudet rejält !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Jag har ett ITG induction kit med kolfiberbox (trumpetfilter) och kan nog varken säga bu eller bä. Jag hade säkert varit precis lika nöjd med något annat, för någon direkt effektökning är det nog inte, men man får ett collare ljud. Om det är ITG, Hurricane eller vad det nu kan vara tror jag inte spelar någon roll, dom alla görnog sin uppgift.

Dessutom så tror jag om det väger 200g eller 600g, det har ingen betydelse.
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Precis som Lasse J så menar jag att effekten är mer akustisk än mätbara hkr. Men ska man nu byta så är det bäst att byta till något som är tvättbart. Sen har jag inte kollat vad oe luftrenare till en S2 väger, men jag kan försäkra att det är mer än 6 hekto ! Det är dubbelt så stort som i S1. Beror på att det har två boxar, varav den ena är insugsljuddämpare för att bilen ska klara de tuffare drive-by proven vid typning.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply