Min nya Lotus !

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
henrikln
Stamgäst

Post by henrikln »

Rickard wrote:
Rickard wrote:
DJ wrote:Häftigt med drag på Espriten.

Hur fick du tag i kroken (bara nyfiken), köpt färdig eller hembygge?
Köpte en universal krok för sportbilar från USA, den passar även porsche boxster, men får bara belastas med 750 kg.  :down:
De ä nog för ordningens skull bäst att jag avslöjar att jag bara skojade lite med er, har ingen krok på min Esprit men lyckades med en snygg parkering framför släpet. :-D
Hehe... jag gick också på det, men var aningen tveksam eftersom släpet och Europan knappast kan väga in under 750 kg... ;)

Men det är ju alltid bra att krydda sina lögner med detaljer (som att kroken är beställd från USA o även passa på Boxster)...  :up:
:-D
Image Image

Maserati 222E ('89) - Sportbilen för soliga sommardagar
Mazda MX-3 1.6i ('96) - Roliga jobbpendlarbilen
SAAB 9-5 2.3t ('01) - Hästdragar- och långfärdsbilen
DJ
Moderator

Post by DJ »

henrikln wrote: Hehe... jag gick också på det, men var aningen tveksam eftersom släpet och Europan knappast kan väga in under 750 kg... ;)
Jorå, det går!

En Europa S2 har tjänstevikt på 760 kg, utan förare, bensin och reservhjul kommer man under 650 kg.

Obromsade släpvagnar ( de där billiga kärrorna på t.ex. K-rauta) får lasta upp till 650 kg!!

Gissa om jag någon gång funderat på att byta ut flaket på en sådan mot ett par skenor/ramper för hjulen. Billig biltransport!

Daniel
Lotuslös :(
steef
Stamgäst

Post by steef »

DJ wrote:
henrikln wrote: Hehe... jag gick också på det, men var aningen tveksam eftersom släpet och Europan knappast kan väga in under 750 kg... ;)
Jorå, det går!

En Europa S2 har tjänstevikt på 760 kg, utan förare, bensin och reservhjul kommer man under 650 kg.

Obromsade släpvagnar ( de där billiga kärrorna på t.ex. K-rauta) får lasta upp till 650 kg!!

Gissa om jag någon gång funderat på att byta ut flaket på en sådan mot ett par skenor/ramper för hjulen. Billig biltransport!
Jo men då väger ju släpet lite också, tveksamt om det ligger på max 100 kg.  :nono:
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Steef wrote:
DJ wrote:
Jorå, det går!

Jo men då väger ju släpet lite också, tveksamt om det ligger på max 100 kg.  :nono:
Faktum är att det inte sitter nån motor & växellåda i min europa (dom låg inne i den riktiga dragbilen) så min bil väger inte mkt mer än 500 kg skulle jag tro... Fattas även bensintankar & & lite annat... Som sagt en projektbil.  :hyper:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Steef wrote:
Jo, släpet vägde precis 100 kg. Totalvikt 750 kg, max last 650 kg. Skenorna/ramperna borde väga ungefär som flaket som tas bort.

De där billiga släpen är väldigt enkla, inga bromsar och annat tjafs (?) som väger.

Egentligen bara en axel och några pressade plåtprofiler som nitats ihop.

Minimalistiskt, nästan så att herr Chapman skulle kunna ha designat... :lol:

Daniel
henrikln
Stamgäst

Post by henrikln »

DJ wrote:Obromsade släpvagnar ( de där billiga kärrorna på t.ex. K-rauta) får lasta upp till 650 kg!!

Jo, förutsatt att bilen du ska transportera väger max ca 600kg (så att totalvikten inte överstiger 750) och att dragbilen har en tjänstevikt på minst 1500 kg... ;-)
Image Image

Maserati 222E ('89) - Sportbilen för soliga sommardagar
Mazda MX-3 1.6i ('96) - Roliga jobbpendlarbilen
SAAB 9-5 2.3t ('01) - Hästdragar- och långfärdsbilen
ola
Forumberoende

Post by ola »

Min Europa vägde 550 kg utan bensin, kontrollvägde på vägverkets våg, vilken verkade vara väldigt exakt (vägde mig själv på den och det stämde).

:banana:

//Ola
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Ola wrote:Min Europa vägde 550 kg utan bensin, kontrollvägde på vägverkets våg, vilken verkade vara väldigt exakt (vägde mig själv på den och det stämde).

//Ola
550 kg utan bensin ! Satt motorn i då ?

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Ola wrote:Min Europa vägde 550 kg utan bensin, kontrollvägde på vägverkets våg, vilken verkade vara väldigt exakt (vägde mig själv på den och det stämde).

//Ola
Rent spontant tycker jag det låter lite för lätt, särskilt eftersom det är en Twink, som har tyngre motor med gjutjärnsblock. 740 kg har jag läst att en twink ska väga med bensin och allt.

(Renaultsnurran som är helaluminium ska tydligen bara väga 75 kg.)

Daniel
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

DJ wrote:
(Renaultsnurran som är helaluminium ska tydligen bara väga 75 kg.)
De låter rimligt, min motor med monterade grenrör & växellåda vägde inte mer än att jag & pappa klarade av att bära in den i garaget själva, skulle tippa på ca 100 kg totalt.

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
ola
Forumberoende

Post by ola »

Ja tyckte själva att det verkade alltför lätt men när jag hade bilen på vågen klev jag ur bilen och vikten minskade med 93 kg (min vikt) lät den stå ett tag och hoppade in i bilen igen vikten på vågen ökade med 93 kg, så det borde stämma. Nu hade jag dock inget reservhjul eller verktyg i bilen och jag har ingen ljudisolering monterad under mattorna, original finns ljudisolering. Det gör ju några kilo.

/Ola
Post Reply