Offset, bultmönster på Europan

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
maxcarlsson
Forumberoende

Offset, bultmönster på Europan

Post by maxcarlsson »

Vilken offset och bultmönster ska det vara på 6x13" Revolutionfälgar till Europan?
Och vilka andra bilar har dessa mått. Jag antar att Triumph Spitfire borde ha samma, eller? Bultmönstret borde i alla fall vara samma.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Bultmönster 4x3.75" (4x95.3 mm ungefär)
ET 10 mm är ganska lagom.

Flera engelska bilar har samma bultmönster. Exakt vilka vet jag inte, det här bultmönstret brukar inte finnas med i bultcirkeltabeller.

EDIT: Banks säljer nav till Europan med 4x 108 i bultcirkel. Det finns fler bilar med den bultcirkeln, men ET är ändå ofta på tok för högt på de flesta bilar.

Daniel
Lotuslös :(
maxcarlsson
Forumberoende

Post by maxcarlsson »

Ojoj, nu blev det snackande på flera trådar samtidigt. Ursäkta mitt okunnande, man lär ju sig efterhand. Men ET 10 mm, vad innebär det? Det är ju lite drygt om man skaffar fälgar med fel offset.
DJ
Moderator

Post by DJ »

maxcarlsson wrote:Ojoj, nu blev det snackande på flera trådar samtidigt. Ursäkta mitt okunnande, man lär ju sig efterhand. Men ET 10 mm, vad innebär det? Det är ju lite drygt om man skaffar fälgar med fel offset.
ET ( tyskans einpresstiefe), inpressningsdjup eller offset är avståndet mellan fälgens centrum och anliggningsytan mot navet. Lågt offset = fälgen långt ut.

Daniel
Lotuslös :(
Post Reply