oktantal?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Mikael_W
Forumadministratör

oktantal?

Post by Mikael_W »

Nu har jag så äntligen hämtat min boxster S, läste i manualen att man rekommenderad oktan 98 för bästa effekt, kör man med 95 ställer knackningscensor om automatiskt.
Hur är det om man kör på 95 under vintern då max effekt inte spelar lika stor roll, är det mer skadligt för motorn eller är det bara att man får mindre effekt?

Sedan är väl den 99oktaniga soppan för shell det bästa idagens läge eller skall man följa bruksen och tanka med 98oktan?
Mikael, Fisker Karma
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Hej Micke !

Hoppas att att känns bra med nya bilen. Tror att du kan vara helt lugn beträffande val av bränsle. Knackningssensorn och ECUn tar hand om omställningen. När bilen väl är inkörd så får du göra ett blindtest och kolla om du märker någon skillnad på vanlig 95 oktan och ex vis Shell Optimax. Min gissning är att skill naden är så liten att om du ej vet vad du har i tanken, så kan du ej genom prestandaskillnader avgöra vilket.

Men om Shell Optimax är den bästa soppan är kanske inte helt klart.
När tidningen evo skrev om detta för ett tag sedan ansåg man att
BP Ultimate var "the stand-out performer". Shell var inte mycket bättre än vanlig 95 oktan. Fast dess renande egenskaper var tydligen suveräna, varför man rekommenderade att man då och då tankade Optimax för att rensa ur förbränningsrummen i motorn. Sen är tydligen bensin färskvara också ! Och ju högre oktanhalt ju känsligare för lagring.
Men jag är övertygad om att detta är mer teori än praktik. Bakom ratten tror jag inte man känner skillnad. Inte ens i en ny Porsche !!
Lyckost !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Atariman
Forumberoende

Post by Atariman »

Än en gång, grattis till den nya bilen och välkommen t Porsche-världen!  :wave:

Jag har kört med lite olika oktantal och kan väl ärligt säga att du inte kommer uppleva någon enorm skillnad mellan de olika varianterna - däremot uppfattar jag det som om V-Power faktiskt ger mjukare och mer "direkt" kraftleverans vid acceleration på högre växlar. Bränsleförbrukningen brukar också bli något lägre med V-Power vid blandad körning för mig.

Vid mer daglig/allmän körning tycker jag dock att 95 oktan fungerar alldeles utmärkt - men som sagt, jag har alltid fått aningen högre bränsleförbrukning med 95 vs 98/99.
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
DJ
Moderator

Post by DJ »

Inte så sällan lönar det sig att tanka 98 istället för 95.

95 innehåller några % etanol, vilket sänker energiinnehållet.
Den högre tändningen som 98 medför bidrar även den till lägre förbrukning.

När jag räknade lite på förra bruxisen. Då lönade det sig faktiskt att tanka 98, den lägre förbrukningen kompenserade prisökningen och det blev t.o.m. ett par öre per mil billigare med 98.

Daniel
Lotuslös :(
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Till min förra, något vässade, Elise tankade jag nästan alltid 98 oktan.
Är dock helt säker på att jag ej hade kunnat avgöra om det var det ena eller det andra i tanken. Förbrukningen hade jag mycket dålig koll på, så jag kan ej bidra med erfarenheter om eventuella skillnader.
Min nuvarande bil får alltid 95 oktan.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Om du märker någon skillnad har att göra med hur modern eller avancerad bil du har. På en ny porsche ex justeras tändning osv optimalt beroende på bensin. För att detta skall fungera optimalt skall det finnas en knacksensor. På våra gamla K-series finns inte detta så därför är det ingen idè att tanka något annat än 95 om du kör på standard Ecu. I mitt fall mappas bilen med V-power för att maximera effekten och då bör man inte åka på något annat.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

jo det är en knacksensor i den så kanske bästa köra på 98 eller 99 då.

Undras om även Espriten (V8) har knacksensor, motorn i den skall ju vara ganska avancerad.
Mikael, Fisker Karma
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Det finns knappast några moderna motorer som saknar knacksensorer. Esprit SE har tex en sådan och v8a garanterat.

:-)
joakim
SE highwing
abbe
Forumberoende

Re: oktantal?

Post by abbe »

Hoppas det är OK att skriva i gamla trådar, annars slutar jag med det? :-D

Enligt vissa kontakter jag har så är det tydligen Shells V-power som gäller varje dag i veckan. Enligt utsago ska förbrukningen gå ner och effekten öka. Det sägs även att när man plockar ner motorn så ska det tydligt synas att man kört på t.ex. V-power vs 95 oktan då motorn är mindre smutsig/sliten.

Hittade en video där man testat vanlig 95 och BP och Shells "superbränsle": https://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI

Översätter man dessa siffror i procent till min Elise 220 PS så blir det antingen 226 PS med Golfens resultat eller 233 PS med Imprezans resultat om man tankar Shell V-power.

Värt att notera är att de senaste åren har man ersatt 5% av bensinen med etanol i Sverige, vilket kanske gör att effekten blir lite sämre och packningar kan slitas. Även i 95 oktan är det 5 % etanol (snart 10 %?) så det jämnar kanske ut sig?

Gällande 98 oktan har samtliga leverantörer 5% etanol med undantag av Statoil som i vissa leveranser inte har etanol alls. Statoil säger därmed att de har mellan 0-5 % entanol med runt 2-3 % i snitt i 98 oktan. Den lokala besinstationen vet dock inte om de just i den stunden har med eller utan etanol.

Jag har inte koll på exakta siffror men drygt en krona mer kostar V-power än 95 oktan per liter. Drar bilen i snitt 1 liter milen och man kör ~800 mil om året och bilen förbrukar ~4 % mindre med V-power rör det sig om 300 kr/år i merkostnad. Försumbart om bilen mår och går bättre.
Peter - Elise SC
Ter
Forumberoende

Post by Ter »

Tyvärr har ju V-Power idag mer etanol i sig än vad Statoils 98-iga har, för några år sedan var V-Power klart bäst. Därför den inte får heta 99 oktan som dom specade den förut utan nu heter den bara V-Power. Finns en lång tråd på Zatzy och diverse andra forum gällande detta.

abbe wrote:Hoppas det är OK att skriva i gamla trådar, annars slutar jag med det? :-D

Enligt vissa kontakter jag har så är det tydligen Shells V-power som gäller varje dag i veckan. Enligt utsago ska förbrukningen gå ner och effekten öka. Det sägs även att när man plockar ner motorn så ska det tydligt synas att man kört på t.ex. V-power vs 95 oktan då motorn är mindre smutsig/sliten.

Hittade en video där man testat vanlig 95 och BP och Shells "superbränsle": https://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI

Översätter man dessa siffror i procent till min Elise 220 PS så blir det antingen 226 PS med Golfens resultat eller 233 PS med Imprezans resultat om man tankar Shell V-power.

Värt att notera är att de senaste åren har man ersatt 5% av bensinen med etanol i Sverige, vilket kanske gör att effekten blir lite sämre och packningar kan slitas. Även i 95 oktan är det 5 % etanol (snart 10 %?) så det jämnar kanske ut sig?

Gällande 98 oktan har samtliga leverantörer 5% etanol med undantag av Statoil som i vissa leveranser inte har etanol alls. Statoil säger därmed att de har mellan 0-5 % entanol med runt 2-3 % i snitt i 98 oktan. Den lokala besinstationen vet dock inte om de just i den stunden har med eller utan etanol.

Jag har inte koll på exakta siffror men drygt en krona mer kostar V-power än 95 oktan per liter. Drar bilen i snitt 1 liter milen och man kör ~800 mil om året och bilen förbrukar ~4 % mindre med V-power rör det sig om 300 kr/år i merkostnad. Försumbart om bilen mår och går bättre.
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Ter wrote:Tyvärr har ju V-Power idag mer etanol i sig än vad Statoils 98-iga har, för några år sedan var V-Power klart bäst. Därför den inte får heta 99 oktan som dom specade den förut utan nu heter den bara V-Power. Finns en lång tråd på Zatzy och diverse andra forum gällande detta.
Oj! Har du länk till den tråden? Hittar inte när jag söker. Men det låter ju vansinnigt! Här har man spenderat en massa slantar på lyxsoppa, så visar det sig att det inte är nån lyx alls... Vad ska man tanka då?

Edit: hittade tråden http://www.zatzy.com/allmaent/377311-v-power-e5.html
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Jag läste någon som jämförde V-power med Statoils 98. Var Statoils utan etanol så är den bäst, annars V-power.

Sen fanns det ett sidospår där det hävdades att V-powers kvalitet är mycket hög och jämn över tid.

Själv är jag kluven men eftersom jag har en Statoil-mack nära så blir det ofta den. Är jag ute och kör och det bara finns 95 oktan så kör jag däremot till en annan mack.
Peter - Elise SC
Uboivie
Stamgäst

Post by Uboivie »

Har alltid köpt V-power, men fick idag en uppsträckning av Christos på Autokinito.
Shell i Sverige ansvarar inte för sin egen bensin, utan den köps från ST1 sedan några år. Sedan dess är också V-power mer eller mindre en bluff med okänt innehåll, som dessutom är dyrare än annan bensin. Autokinito har bromsat några racingmotorer med bensin från olika leverantörer och kom fram till att Statoils 98 oktan är bäst, följt av OKs 98. Mellan Statoils 98 oktan och V-power skiljde det minst 3 kW i toppeffekt samtidigt som motorerna med V-power gick betydligt sämre på olika varvtal. OBS: detta gäller några år gamla motorer som inte kan kompensera för olika kvalitet på bränslet. Vet inte hur det är med moderna Lotusmotorer, men det är väl troligt att V-power inte är någon hit för dessa heller. Detta är välkänt bland Porsche- och Alfafolket
/Ulf
Ulf Boivie

Post by abbe »

Kanon, då blir det Statoil för hela slanten. :up:

Man kan tycka det är trams med "EU-bestämmelser" för bensin med etanol i när det uppenbarligen finns 100+ oktan i andra EU-länder. Låter som att det handlar om vinster.
Peter - Elise SC
yroll
Forumberoende

Post by yroll »

Rätta mig nu om jag har fel, men oktan talet så som vi pratar om bör ju höjas ju mer etanol som är iblandat.
Och har man en motorstyrning som ställer om sig efter bränslet så bör man väl sikta på så högt etanol innehåll som möjligt?
Dock om man har en NA bil så får man ut oftast mindre effekt med etanol, men med turbo och kompressor får man ut mer.
Edit: Etanol bränsle har ju 108-112 oktan. Dock mindre energi än bensin.
Post Reply