milton wrote:Jag är ganska "nyinläst" på Elise och jag har lärt mig följande om vad man "ska" göra med sin bil:
1 Förarkurs
2 Uppgradera väghållningen
3 Trimma motorn, om ens nödvändigt, t.o.m med 118hk så lär man klara sig rätt långt, rätta mig om jag har fel, men jag tror att de flesta håller med mig
Själv så fick jag tag i en bil i din smak, Mustard Yellow S1-00 sv. såld 118hk+, LEDA dämpare, förstärkt bakvagn, magnesiumfälgar med A038, sportavgassystem, cold air intake, nylatron bussningar m.m.
Ska hämtas när permafrosten släpper...
MVH
Messerschmittern
Ja har också läst det och tycker det är bullshit! Vem vill inte ha mer krut när man stampar på gasen? sedan om man inte kan utnyttja kraften i svängarna är en annan femma men när det kommer en raka kommer dom väl till pass och när man ska rödljusrejsa:)
Grattis till bilen, vad fick du ge?
Rödljusrejsa.....eehhhh!!
Med en förarkurs i ryggen coh en bil med bra balans, så kommer det gå bra för dig på banan mot betydligt mer motorstarka bilar.
Naturligtvis så är det trevligt med mycket under huven, men jag kan garantera dig att det finns inget roligare att köra om alla bilarna på banan med en bil med endast 118 hkr...
Jag har sedan jag köpte min första Elise 1998 kört ett flertal olika varianter av Elise, inklusive Exige S1 och 340R. Även 118 hkr, 160 hkr och tom något mer trimmat än det. Totalt drygt dussinet bilar.Tro mig, skillnaden i upplevd prestanda mellan dessa olika exemplar är betydligt mindre än vad hkr-antalet vill få en till att tro. Visst är det en viss skillnad men inte är den stor ! En 190 hkr Elise är inte dubbelt så snabb som en 118 hkr Elise. I siffror skulle jag tro att det handlar om max en sekunds skillnad i testet 0-100 km/t. Och är det till rödljus-rejs som du vill ha ett vapen, så kanske du ska söka något annat än en Elise ? Tror att du annars kommer till att bli mycket besviken. Ända tills det svänger !
Kanske en Corvette eller en Viper ?
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Jag har sedan jag köpte min första Elise 1998 kört ett flertal olika varianter av Elise, inklusive Exige S1 och 340R. Även 118 hkr, 160 hkr och tom något mer trimmat än det. Totalt drygt dussinet bilar.Tro mig, skillnaden i upplevd prestanda mellan dessa olika exemplar är betydligt mindre än vad hkr-antalet vill få en till att tro. Visst är det en viss skillnad men inte är den stor ! En 190 hkr Elise är inte dubbelt så snabb som en 118 hkr Elise. I siffror skulle jag tro att det handlar om max en sekunds skillnad i testet 0-100 km/t. Och är det till rödljus-rejs som du vill ha ett vapen, så kanske du ska söka något annat än en Elise ? Tror att du annars kommer till att bli mycket besviken. Ända tills det svänger !
Kanske en Corvette eller en Viper ?
hälsn
Lasse H
Är såld på elise och anser att vikt/effekt förhålandet är det viktigaste på en bil gillar också kurviga vägar och rondellkörning så det är ingen dragster jag är ute efter, men jag vill ändå ha en snabb bil rakt fram i alla fall upp till lite över svensk motrovägsfart
smaken är som baken...
men har alltid trott att man kör elise för att de kan hantera kurvor som få bilar kan?
du kanske skulle fundera på en amerikanare?
de går fort rakt fram har jag hört...
milton wrote:smaken är som baken...
men har alltid trott att man kör elise för att de kan hantera kurvor som få bilar kan?
du kanske skulle fundera på en amerikanare?
de går fort rakt fram har jag hört...
Oftopic! Tråden handlar inte om vilken bil jag ska köpa utan vilken ELISE jag ska köpa! så om ni har något råd om vad man ska leta efter för fel och brister när man provkör osv så är jag tacksam! tex skulle ni köpa en 111S med 8000mil på mätaren(och hardtop) i stället för en std med 5000mil om utan hardtop om priset var det samma? kan tyvärr inte länka http://atsearch.autotrader.co.uk bilar men alla objekt som är gul metallic är av intresse!
eller köpa en med 2000 mil på mäteren och lägga 30K över ovanstående bilar?
Jag har en Elise S2 som numera är rejält modifierad. Började med i princip standard och sedan lagt rätt mycket tid och pengar på att få bilen att gå fortare. Obs inte i rödljusen utan på en racer bana. Innan du börjar fundera på att uppgradera bilen skall du ta en funderare på vad du skall ha den till. Jag har Nitron dämpare på bilen som är fantastiska på banan, men om jag enbart körde på vägen kan jag inte motivera att köpa dessa. Likaså med effekt. Se till att ha ett sportavgassystem så att det låter lite sportbil, öppet luftfilter, kanske ett par andra kammar och ett extraktor grenrör. Då har du c:a 150 hk och en bil som går alldeles utmärkt både på gatan och på banan. Så mitt tips är att försöka provköra några bilar innan du slår till. Vad har du för budget totalt, inkl ev modifieringar?
Fredric wrote:Jag har en Elise S2 som numera är rejält modifierad. Började med i princip standard och sedan lagt rätt mycket tid och pengar på att få bilen att gå fortare. Obs inte i rödljusen utan på en racer bana. Innan du börjar fundera på att uppgradera bilen skall du ta en funderare på vad du skall ha den till. Jag har Nitron dämpare på bilen som är fantastiska på banan, men om jag enbart körde på vägen kan jag inte motivera att köpa dessa. Likaså med effekt. Se till att ha ett sportavgassystem så att det låter lite sportbil, öppet luftfilter, kanske ett par andra kammar och ett extraktor grenrör. Då har du c:a 150 hk och en bil som går alldeles utmärkt både på gatan och på banan. Så mitt tips är att försöka provköra några bilar innan du slår till. Vad har du för budget totalt, inkl ev modifieringar?
200K på bil modifieringar behöver ju inte göras direckt så har inte tänkt på vad jag vill lägga(är ju roligare att ta lite i taget)! Men det finns ju ett flertal bilar fö runt 150K och då blir där ju en del över för uppgraderingar ang. mer effekt så gör det ju inte så mycket på 0-100 men på sprinten 0-160 std:18s 111S:14,4 190:10.9 och det lär man ju ha nytta av på bana!
(upgrad.list 4-2-1 + sportslilencer sport Filter, EmeraldECU, Fast road cams 160t alt direct to head där har vi runt 160HK sedan får man väl se om man vill ha mer och isf porta toppen men rent körbarhetsmässingt ligger väl gränsen vid 160 sedan börjar det bli mer race motor efter 180hk får man väl börja tänka på att förstärka motorn och då blir det ju lite omständigare läs dyrare)
För de pengar du har att spendera, 200`lär det bli svårt att hitta en bra bil i sverige så du får nog rikta in dig på att importera. Jag skulle rekommendera att gå efter skicket på bilen mer än årsmodell och ev utrustning. Det går alltid hitta beg prylar att sätta på när man får råd. I england är det ju många som sätter i honda motorer och där finns en stor marknad på beg K-serie motorer och lösa prylar. Kolla in www.seloc.org
Hitta rätt bil i rätt skick, lär dig utnyttja den till max, sen kan du spara ihop till modifieringar under tiden.
Det finns en risk när man börjar modifiera utan att ha tillräcklig budget och det är att man siktar på en nivå, om man sedan får lite bättre råd så är de grejorna man redan satt dit för dåliga! Det är vad jag råkat ut för och är i nuläget inne på andra uppgraderingen av vissa prylar.
Delar helt Fredrics senaste inlägg. Köp en så ny och bra bil du har råd med och gör ett särskilt nöje med att gradvis uppgradera bilen. Känns ej så tungt om man kan lägga till lite då och då istället för att ta allt på en gång. JAg har till exempel ej "vågat" gära en kostnadssammanställning över de uppgradringar jag gjort på min S2 !
Beträffande modell så står ju valet främst mellan S1 och S2. Det torde vara lätt i ditt fall eftersom din budget knappast ger dig utrymme till att köpa en varsamt hanterad S2 utan fel och brister. Det andra valet är med eller utan VVC. Lite knepigare. VVC-motorn varvar bättre och har bättre effekt på högre varv. Däremot tycker jag subjektivt att den vanliga K-motorn har bättre mellanregister. När du sedan ska plocka ut mer effekt ur bilen så är det lättare att byta kam på den vanliga motorn (118 hkr).
På VVC-motorn brukar man behöva blanka VVC-mekaniken för att kunna stoppa in vassare kammar. Men å andra sidan har VVC-motorn större ventiler, något som är viktigt för att kunna ta ut högre effekt. Det innebär att om man ska över ca 170 hkr så behövs större ventiler. Nu finns det andra toppar, utan VVC, att köpa men de är inte helt billiga.
Men du kan spara på utgifterna genom att ej köpa en hardtop. Varför köpa en roadster när du sedan skruvar fast ett tak som du antingen måste ha på bilen eller i garaget ? Suffletten är faktiskt riktigt bra om du nu inte vill bli solbränd på näsan. Men både hard-top och sufflett ökar bullernivån i kupén avsevärt !
Beträffande axx vill jag göra ytterligare en kommentar (ska ej reta dig mer om att köpa amerikanskt istället !): Elisen är mycket snabb i starten.
Det är få bilar som hänger med de första femtio meterna. Och egentligen håller jag med dig; Visst är det roligt med stoppljusrejs åxå ! Men det är inte det som en Elise är bäst på. Och för din egen skull så kanske du ska spara den mest avancerade körningen till banträffarna och ej i rondellerna !
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Fredric wrote:För de pengar du har att spendera, 200`lär det bli svårt att hitta en bra bil i sverige så du får nog rikta in dig på att importera. Jag skulle rekommendera att gå efter skicket på bilen mer än årsmodell och ev utrustning. Det går alltid hitta beg prylar att sätta på när man får råd. I england är det ju många som sätter i honda motorer och där finns en stor marknad på beg K-serie motorer och lösa prylar. Kolla in www.seloc.org
Hitta rätt bil i rätt skick, lär dig utnyttja den till max, sen kan du spara ihop till modifieringar under tiden.
Det finns en risk när man börjar modifiera utan att ha tillräcklig budget och det är att man siktar på en nivå, om man sedan får lite bättre råd så är de grejorna man redan satt dit för dåliga! Det är vad jag råkat ut för och är i nuläget inne på andra uppgraderingen av vissa prylar.
nä sverigemarkanden har jag gett upp för länge sedan och tyvärr eu marknaden förutom england! will ju helst ha en S2 240R i gul men eftresom jag har en begränsad budget får det bli en Gulmetallic S1a det jag främst skulle vilja ha hjälp med är inte vilka uppgraderingar som ska på bilen det kan man ju ta sedan när jag väl köpt en utan vad man ska vara uppmärksam när man tittar på olika bilar och provkör och vilka förberedelser man ska göra för att kunna exportera från england
Här är all info du behöver när du skall köpa elise. Ev funkar inte länken, i så fall måste du skaffa ett lösenord på seloc. All info finns under fliken Elise FAQ.
Tänk på om du skall importera från england att bilarna ofta körs året runt och används som bruksbilar på ett annat sätt än i sverige eller tyskland. Därav att det finns många långmilare som verkar "billiga". Inte säkert att det lönar sig i längden. Vad jag kan se så är priserna inte speciellt mycket lägre än här på lågmilare i toppskick. Dock finns det ju ett helt annat urval än här. Högerstyrt lär dra ner priset ordentligt den dagen du vill sälja.
Här är all info du behöver när du skall köpa elise. Ev funkar inte länken, i så fall måste du skaffa ett lösenord på seloc. All info finns under fliken Elise FAQ.
Tänk på om du skall importera från england att bilarna ofta körs året runt och används som bruksbilar på ett annat sätt än i sverige eller tyskland. Därav att det finns många långmilare som verkar "billiga". Inte säkert att det lönar sig i längden. Vad jag kan se så är priserna inte speciellt mycket lägre än här på lågmilare i toppskick. Dock finns det ju ett helt annat urval än här. Högerstyrt lär dra ner priset ordentligt den dagen du vill sälja.