Hjälp med Eliseköp!

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Marni !

Jag vet ju ej vem du är eller vilken teknisk bakgrund du har, men jag tycker du är väldigt modig om du vågar köpa en begagnad Elise i GB om du själv saknar mycket kvalificerad bilteknisk utbildning/erfarenhet.
Här hemma har du i alla fall större möjlighet att följa upp en begagnad bils historia och dessutom har du stöd av komsumentköplagen om du skulle råka illa ut. Sen den dag du ska sälja din bil så är en högerstyrd bil
ej så attraktiv i Sverige och värdet därför betydligt lägre. Det du eventuellt tjänat på gungorna kan du förlora på karusellen.

Om du nu ändå sticker över till öriket och köper en bil där, så tänk på att alla slitdelar går att byta. Ej så dyrt jämfört med andra sportbilar. Men vid minsta misstanke om att bilen varit med i en smäll av något slag, så gå där ifrån !! En sned ram är ett mycket större problem på en Elise än på en traditionellt uppbyggd bil.

Lycka till

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej. Är det inte så att seda ramar är ett problem på alla bilar som har råkat ut för en olycka av något slag, och alla Lotusramar är känsliga för krockar och svåra att rikta, om det går att rikta.
Rätta mig gärna om jag har fel, men efter vad jag har hört så är det ett problem med påkörda Lotusar att ramen inte är så rak som den ska vara.
Sen är Elisen speciell med sin limmade aluminium och ur deformatins synpunkt vet jag inte om det är en fördel gämfört med de äldre bilar med galvad stålplåt.

Må gott
Patrik.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Elise är speciell. Svårare att rikta pga materialval och sammanfogningsteknik. Men lättare, styvare och mindre korrisionsbenäget.

hälsn
Lasse H
DJ
Moderator

Post by DJ »

[halvt OT]Vad kostar en reservdelsram?[/halvt OT]

Daniel
Lotuslös :(
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Daniel !
Vet ej men även om det är lite off topic så ska jag se om jag kan få reda på det. Men priset på ramen är ju bara en del av kostnaderna. Jäkligt mycket jobb tillkommer !

hälsn
Lasse H
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

2 objekt!

http://www.stjamesmotorco.com/
2 Doors, Manual, Convertible, Petrol, 12,000 miles, Mustard Yellow Metallic. Alloy wheels, Immobiliser, CD, Foglights. Black Leather, Black Hood, Full S/History, All Usual Dealer Facilities, HPI Certificate, £13,490.Ca 188860Kr

http://www.elitecar.co.uk/
2 Doors, Convertible, 28,000 miles, Metallic Mustard Yellow with Black Leather. 12 Months 5 Star Warranty Inc., 5 Speed CAT 1 Alarm, CD Player, Excellent Condition, HPi Clear Report, Immobilizer, Leather Trim, Low Mileage, Silver Sport Interior Trim Package, Alloy wheels, Full service history. All Usual Dealer Facilities, Sports Stainless Straight Through Exhaust ( plus CAT in boot ! ), Air Induction Kit, Aluminium Rear Diffuser £12,750. Ca 178000Kr

Vilken skulle ni tagit "på pappret"? sportavgas är ju något som skulle inhandlas och även sportfilter detta går väl i alla fall på typ 12K vilket gör den senare bilen ännu mer prisvärd + försäkringen eller ska man gå på det låga miltalet?
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Daniel !

off topic
En komplett reservdelsram Lotus Elise S2 (innehåller mer än bara aluramen, ex vis trösklar, störtbåge, vindruteram mm) kostar i Sverige ca 70.000:-
Det var faktiskt lägre än jag trodde.

hälsn
Lasse H
Stefan L
Stamgäst

Post by Stefan L »

Hej
Har du tagit en titt på Eliserna som finns till salu på www.pistonheads.com där har du ett stort utbud och lätt att jämföra bilar.
Ta en titt på Ebay i England också, det finns mycket Eliser där, ger lite koll på var priserna ligger.

Hälsar
Stefan
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Stefan L wrote:Hej
Har du tagit en titt på Eliserna som finns till salu på www.pistonheads.com där har du ett stort utbud och lätt att jämföra bilar.
Ta en titt på Ebay i England också, det finns mycket Eliser där, ger lite koll på var priserna ligger.

Hälsar
Stefan
Tack Stefan! har kollat pistonheads men har inte tänkt på ebay en av de bilarna jag nämnde ovan var till salu igår på ebay!
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Lasse H wrote:Marni !

Jag vet ju ej vem du är eller vilken teknisk bakgrund du har, men jag tycker du är väldigt modig om du vågar köpa en begagnad Elise i GB om du själv saknar mycket kvalificerad bilteknisk utbildning/erfarenhet.
Här hemma har du i alla fall större möjlighet att följa upp en begagnad bils historia och dessutom har du stöd av komsumentköplagen om du skulle råka illa ut. Sen den dag du ska sälja din bil så är en högerstyrd bil
ej så attraktiv i Sverige och värdet därför betydligt lägre. Det du eventuellt tjänat på gungorna kan du förlora på karusellen.

Om du nu ändå sticker över till öriket och köper en bil där, så tänk på att alla slitdelar går att byta. Ej så dyrt jämfört med andra sportbilar. Men vid minsta misstanke om att bilen varit med i en smäll av något slag, så gå där ifrån !! En sned ram är ett mycket större problem på en Elise än på en traditionellt uppbyggd bil.

Lycka till

hälsn
Lasse H
Angående sned ram finns det något enkelt sett att mäta detta på? typ markfrigång vid bilens 4 hörn vid full tank och förare i
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Marni (eller vad du nu heter ?)

Utan tillgång till avancerad mätutrustning så får man kolla ramen på "gammalt" sätt, dvs börja med karossen och se om det är oe bitar. Kan vara svårt att se, men färgskiftningar i lacken kan vara en indikation på att bilen varit utsatt för kraftigt våld. Ett annat sätt är att kolla så många av ramens limfogar som du kan se. Ser du ut att vara spruckna, töjda eller på annat sätt påverkade kan det också vara en varningssignal.
Nu är ju limmet som balkana är sammanfogade med ej stenhårt utan lite plastiskt så det ska nog en ganska kraftig kollision till för att man ska se något där. Men som jag skrivit ovan så går det att skaffa nya ramar.
Men den eventuella vinst du gör på att importera bilen själv äts upp direkt ett par gånger om, ifall du tvingas konstatera att bilen ej är frisk utan
rambyte är av nöden. Precis som många andra sportbilar, Porsche 356 kanske det mest tydliga exemplet ?, är Elisen känslig för hjulinställningen. Betyder att med en ram som ej är helt rätt så får du aldrig perfekt hjulinställning = väghållning.

hälsn
Lasse H
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

969 !

Du har frågat efter tips om vad man ska tänka på vid köp av en beg Elise.
Samma fråga har (igen !) kommit upp på ett Elise-forum i GB. Tror att du kan hitta massor av info där !! Titta på www.british-cars.co.uk
under avdelningen Elise Technical finns en tråd som heter "Just about to buy an S1 - what to look out for". Finns massor av länkar du kan ha nytta av. Massor ! Tar säker lång tid att kolla allt.

hälsn
Lasse H
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Hej Marcus
Antar att du sett den sv. sålda S1 på blocket för 210´ den hade jag köpt om jag vore som dig. Verkar vara helt orginal men blå förvisso.Snyggt ändå tycker jag.  :wave:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

milton wrote:Hej Marcus
Antar att du sett den sv. sålda S1 på blocket för 210´ den hade jag köpt om jag vore som dig. Verkar vara helt orginal men blå förvisso.Snyggt ändå tycker jag.  :wave:
Jag är som du:) har ringt på den men ännu inte kommit i kontakt med säljaren
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Jag var och tittade på den för ca 1,5 år sedan och jag vill minnas att han ville ha 265 då (valde Speedstern eftersom den var mycket billigare).
Den är helt original och den såg bra ut då. Men lite repor i lacken, stenskottsmärken (han bor på en grusväg) och slitet insteg.
Åk och titta på den!  :up:

Vill även passa på att be dig läsa forumreglerna. Ditt förnamn (eller efternamn) skall framgå i signaturen.  :nono:
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Post Reply