Hjälp med Eliseköp!

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Marcus !

Det priset som angavs på Bilmässan måste ha varit ett pris på en rent naken bil. Dessutom utan transport till Sverige. Sådan kostar drygt 15.000:-. Precis som för många andra bilmärken (ex vis Porsche och BMW) är alla tillbehör dyra. Vissa saker nästan rent skrattretande dyra.
Sen finns det vissa tillbehör som man ej vill/kan vara utan. Ex vis så hade Lotus som oe "rag-top" en simpel sak i vinyl (?). Tror att nästan alla svensksålda bilar beställdes med en uppgraderat tak i canvas. Passagerarfotstödet kostade nära 2.000:- ! Skinnklädsel ytterligare en slant. Kåpor över framlyktorna ett par tusen. Något nät som kallades Storage Pocket som skulle krokas fast på torpedväggen bakom sätena ung samma pris. Alarm ingick ej heller. Boot Bag kallades den påse som klädde insidorna på S1:an bagagerum. Tillkom även den. Och så driving lights ! Inte ens stänkskydd var standard.
Min S1 skulle -98 ha kostat 285.000:- plus transportkostnad enligt mina egna beräkningar när jag beställde den september -97. Den svenska kronkursen åkte sedan utför snabbare än Anja Pehrson och ökade priset med drygt 10% !
Men så här i efterhand kan jag säga att det var värt varenda krona.
Hade mycket trevligt med bilen. Körde drygt 4.000 mil och fick hyfsat betalt vid inbyte.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Lasse H wrote:Marcus !

Det priset som angavs på Bilmässan måste ha varit ett pris på en rent naken bil. Dessutom utan transport till Sverige. Sådan kostar drygt 15.000:-. Precis som för många andra bilmärken (ex vis Porsche och BMW) är alla tillbehör dyra. Vissa saker nästan rent skrattretande dyra.
Sen finns det vissa tillbehör som man ej vill/kan vara utan. Ex vis så hade Lotus som oe "rag-top" en simpel sak i vinyl (?). Tror att nästan alla svensksålda bilar beställdes med en uppgraderat tak i canvas. Passagerarfotstödet kostade nära 2.000:- ! Skinnklädsel ytterligare en slant. Kåpor över framlyktorna ett par tusen. Något nät som kallades Storage Pocket som skulle krokas fast på torpedväggen bakom sätena ung samma pris. Alarm ingick ej heller. Boot Bag kallades den påse som klädde insidorna på S1:an bagagerum. Tillkom även den. Och så driving lights ! Inte ens stänkskydd var standard.
Min S1 skulle -98 ha kostat 285.000:- plus transportkostnad enligt mina egna beräkningar när jag beställde den september -97. Den svenska kronkursen åkte sedan utför snabbare än Anja Pehrson och ökade priset med drygt 10% !
Men så här i efterhand kan jag säga att det var värt varenda krona.
Hade mycket trevligt med bilen. Körde drygt 4.000 mil och fick hyfsat betalt vid inbyte.

hälsn
Lasse H
Utan transport til sverige låter som rena luredrejeriet! det roliga är att när man först läste om den i motortidningar snackades det om ett pris i england på ca 200K Kr
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

angående försäkring ringde runt lite och för mig vill bolagen ha 16K helår har sett att det finns entusiastförsäkringar någon som har koll på detta och om det funkar på en elise?
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Marcus N wrote:angående försäkring ringde runt lite och för mig vill bolagen ha 16K helår har sett att det finns entusiastförsäkringar någon som har koll på detta och om det funkar på en elise?
Entusiastförsäkringar vill gärna ha gamla bilar och brukar vara svårt att få till nya. Sedan brukar de ha en maxbegränsning på 500 mil vilket kan vara svårt att hålla om man är glad för att nöjesköra. LCCS har avtal med försäkringsbolag.
Priset på vanlig försäkring beror mest på var man bor i landet. En flytt till Klimpfjäll är att rekommendera. :lol:
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Tja, om det är lurendrejeri eller inte har jag inte synpunkter på. Men man får det ju inte till skänks någonstans ! Skillnaden är bara att här har man öppet redovisat vad det kostar. Så vitt jag vet gör ej Wendels någon förtjänst på just transportkostnaderna. Att dom gör en vinst på att sälja bilar kan man väl förutsätta ! Jag menar Jan-Inge Theander ska väl ha sina barn genom college han också !

Entusiastförsäkringar brukar betyda att bilen ska uppfylla vissa krav och att brukandet av bilen också måste hålla sig inom vissa ramar.
Beträffande bilen brukar det gälla att den måste vara mer än 10 år gammal. Vissa bolag, t ex för MRHF-försäkring, så krävs att bilen är minst 30 år ! Beträffande brukandet så är vanligtvis körsträckan hårt begränsad.
MHRF tror jag är max 500 mil om året. Andra entusiastförsäkringar kan tillåta upp till 1.000 mil årligen. Sen brukar man säga att bilen ej får användas som bruksfordon. Innebär t ex att du normalt ej kan köra med bilen till jobbet om vädret råkar vara vackert. Bara någon enstaka gång för att visa upp pärlan för arbetskamraterna. Men man kan ju knappast visa upp den varje solskensdag !

Men det är väldigt viktigt att du ringer runt till så många försäkringsbolag som möjligt och begär offert. Priserna skiljer sig åt mycket. Din ålder, bostadsort, tillgång till eget låsbart garage och din egen bilförarhistorik spelar in på priset.

hälsn
Lasse H
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

ska åka och kolla på malmöbilen men nu fick jag erbjudande av greger(Mattias) att köpa hans bil någon som vet något om den? är också en Azurblå S1 97 4500mil
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Jag hittade lite priser på min gamla S1 111s

Metallic paint 9300:-
Läder 9230:-
Bagagerum inklätt 2460:-
Passagerar fotstöd 950:-
Radio fitting kit 1955:-
Cloth soft top 1955:-
Extra driving lights 3310:-

Jag tror den kostade 340k som ny
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Var i malmö en 55åring som varit enda ägaren och haft bilen mestadels till pendling mellan bostad och jobb en 20min resväg med elisen, däcken måste bytas + kamrem var i fint skick man lite repig på sina ställen en vit under spoiler där fram på 10cm och lite stenskott vid sidan och 2 ytliga på spoilern bak var det mest framträdande, ville inte pruta ett öre då han hos lotus hade fått veta att han skulle begära 240k och hos lexus fått 230k i inbyte. Enligt honom skulle det komma en köpare från hörnösand på söndag och kolla på den och om han då ville ha den så fick han den iom den långa körsträckan så om jag ville ha den så fick jag säga det innan helgen eller hoppas på att inte hörnösandaren vill ha den.
så nu gäller att bestäma sig kvickt. det blir ju inte lättare av att jag fick erbjudande av greger och att han inte hört av sig sedan mina sista frågor igår annars hade man ju kunnat ta en snabbtrip till upplands väsby imorgon och jämföra skick och väga emot pris. hans var nyservad med kam stift olja och nya däck!
Last edited by Marcus N on Fri 15 Sep, 2006 15:12, edited 1 time in total.
DJ
Moderator

Post by DJ »

30 kSEK är mycket pengar till uppgraderingar :lol:

Vad är det för skillnad på bilarna i övrigt?

Daniel
Lotuslös :(
greger
Stamgäst

Post by greger »

Jag får det till 50tusen,  :nothing:
Mattias
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

greger wrote:Jag får det till 50tusen,  :nothing:
han begär ju 210k av mig däcken går väl på 5k kamremen kan väl inte var så dyr om man köper den av en roverhandlare och meckar själv(farsan är bilmekaniker:) däremot glappet i din kulled är ju mer svårdefinjerat vad det kommer gå på och fixa kanske är mer som måste bytas + en hjulinställning hade den inte haft det felet hade jag varit i stockholm nu!(+ att du haft hela vintern på dig att fixa det)
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Kul att sitta på åskådarbänk och kolla när Marcus och Mattias förhandlar
om priset på Greger/Mattias !

Men allvarligt talat: har ni sett tidn. Automobils lilla notis om försäkringsbolagens inställning till bankörning ? (sid 93 i nr 3.06)
Bara två bolag försäkrar överhuvudtaget bilar som körs på bana
och det är SalusAnsvar och Bilsport/Mc. Folksam kanske:"...Får inte vara mer riskfylld än vanlig trafik". Det sista är ju en riktig slamkrypare !
På bana finns obefintlig risk för bl a viltolyckor, tung trafik med släp och dåliga bromsar, berusade medtrafikanter, söndagsbilister, halvblinda 90-åringar som ej kört bil detta årtusendet, mötande trafik, livsfarliga bilar,okoncentrerade förare, förare som letar på golvet efter mobiltelefonen/CDskivan/cigarettglöden som ramlade ner i knät osv osv.
I trafik då ? Ja, hastigheten är lägre. Ibland.
Ska i alla fall kolla med SalusAnsvar vad man vill ha för att försäkra min bil. Bilsprot/Mc försäkrar väl bara äldre fordon ? Fördel med att ha den avställd är ju att man ej behöver invänta huvudförfallodag !

hälsn
Lasse H
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

DJ wrote:30 kSEK är mycket pengar till uppgraderingar :lol:

Vad är det för skillnad på bilarna i övrigt?
sv såld en ägare 3700mil ej bankörd mot englansinport(lhd) 3 sv ägare 4500 bankörd, annars är de lika
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Enda chansen att bedöma vilken som du gillar bäst är ju att åka och kolla båda och provköra! Om bilen gått på bana några gånger eller inte anser inte jag skall fälla nåt avgörande. Om bilen är skött ordentligt mår den bara bra av ordentlig användning. Om du har en farsa som är bilmek så är det ju inga problem om det är nåt litet små mek. Delarna är inte dyrare än vilken svensson bil som helst. Kolla in www.eliseparts.com om du inte gjort det redan. Där finns allt, du får hem det på två dar till en rimlig peng.
greger
Stamgäst

Post by greger »

Marcus N wrote:
greger wrote:Jag får det till 50tusen,  :nothing:
han begär ju 210k av mig däcken går väl på 5k kamremen kan väl inte var så dyr om man köper den av en roverhandlare och meckar själv(farsan är bilmekaniker:) däremot glappet i din kulled är ju mer svårdefinjerat vad det kommer gå på och fixa kanske är mer som måste bytas + en hjulinställning hade den inte haft det felet hade jag varit i stockholm nu!(+ att du haft hela vintern på dig att fixa det)
Sorry, läste bara priset du skrev sist inte det innan.
Jag har som sagt egentligen inte tänkt sälja bilen, utan det är i såfall till förmån till en nyare eller en Noble.
Därför har jag inte bytt leden, utan tänkte göra det när jag tar ut den och kan vara i ett riktigt garage, varför stå på backen och göra det en kall vinterdag när man kan göra det med en riktig lyft samt riktiga verktyg. Kulled svårt att byta- Nej, klarar din far en kamrem klarar han det.
Mattias
Post Reply