Angående om det finns någon "original" S1 sport 135 i Sverige vet jag inte. Jag vet dock att det finns en S1 i Halmstad som är uppgraderad med 135-toppen, sportsystem, filter och katten bortplockad. Även "short shift" (heter det så?)är installerat för kortare rappare växellägen. Jag har både kört och åkt med denna bil. Jag måste säga att det är den grymmaste bilupplevelsen jag haft, inklusive åkningar i Exige S1 och Lambo Diablo. Bilen gick utav bara h-vete! Och vilket ljud sen! 10 minuter i den bilen var rena träningspasset.
Hälsar
Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Per-Ola wrote:Angående om det finns någon "original" S1 sport 135 i Sverige vet jag inte. Jag vet dock att det finns en S1 i Halmstad som är uppgraderad med 135-toppen, sportsystem, filter och katten bortplockad. Även "short shift" (heter det så?)är installerat för kortare rappare växellägen. Jag har både kört och åkt med denna bil. Jag måste säga att det är den grymmaste bilupplevelsen jag haft, inklusive åkningar i Exige S1 och Lambo Diablo. Bilen gick utav bara h-vete! Och vilket ljud sen! 10 minuter i den bilen var rena träningspasset.
Hälsar
Per-Ola
Oooops! Jag har i princip en så'n bil som du beskriver, men att den skulle vara så häftig har jag inte upplevt. Måste bero på föraren
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Den uppgradering till växellänkaget som du menar kallas "quick-shift".
Short-shift brukar man kalla tekniken att vid uppväxling hoppa över en eller flera växlar i syfte att antingen spara motorn eller soppan.
Man sparar även på upplevelsen "köra bil".
hälsn
mr Värdelöst vetande
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Marcus N wrote:så du menar att man inte tjänar något på att växla vid varvstoppet på en elise(7000rpm) utan ska växla vid 5500 då de 118hk finns där! men då detta genererar ett högre rpm på nästa växel man axar med så har man ju mer effekt till hands att axa på där
JO, man ska varva över det varvtvartalet där max effekt ges, men hur lång är en annan fråga. Inte säkert varvstoppet är det snabbaste.
Lättare att förklara med papper o penna men gör ett försök.
Anta att max effekt ligger på 7k rpm
Anta att effekten sjunker lika brant nedanför som ovanför 7k.
Anta att varje växel sänker varvet 2k varv.
Anta att motorn kan varva 8.5k rpm
DÅ ska du dra den till 8k o DÄR växla!
Nästa växel drar då från 6k rpm...
Då ligger du hela tiden runt de varvtal som ger max effekt --> integralen av effekten är max --> snabbast acc.
Om du istället drar den till varvsoppet 8.5k sjunker varvet till 6.5k, blir integralen mindre --> sämre acc.
Får tanka hem ett effektdiagram&rpm/växeldiagram och kolla det optimala varvet på varje växel:)
Ja, det kan nog vara en klok tanke att ta det försiktigt innan oljan i vxl-lådan är varm. På Ferrari bukade man ju rekommendera samma teknik tills motor och vxl-låda hade rätt temperatur. Tror inte att regeln är lika noga idag. Fast min dotter tog körkort för två år sedan. På bilskolan fick hon lära sig att man skulle citat "dra ur motorn riktigt" på ettan och sedan växla direkt till trean eller fyran. Detta för att spara bensin. Jag har lärt om henne efter att hon fått körkortet. Och hon gillar verkligen att köra bil.
Allra helst Elise !
hälsn
Lasse H
Hon har ärvt mitt intresse för bilar. Dessutom kör hon riktigt bra för att vara så pass orutinerad. Men hon kör lite väl fort emellanåt. Men hur ska jag kunna kritisera henne för det ? Hon är ju uppväxt med att sitta i passagerarsätet i mina Lotusar. Har väl blivit skadad på något sätt.
Synd att jag inte har kunnat intressera henne för flugfiske förståss.
Där blir det blankt nej !
hälsn
Lasse H
Oj, mina grabbar har åkt med i min Lotus sen de var 6 och 8 år, hoppas att skadan inte är allvarlig Men jag kör ju inte så fort så de har nog klarat sig bra
Må gott
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
" citat : Men jag kör ju inte så fort...." Försök inte Patrik, !!
Vi är flera på forumet som känner dig och vet att ditt påstående
inte stämmer. Du är lika god kålsupare som vi andra.
'hälsn
Lasse H
Ja vad är igentligen dealen med 135 på DVAs Kseries sida så skriver de om en rullande landsvägs shootout där bolt on kitet blir sämsta köp då samma effekt fås med sportdämpare decat och K&K insatsfilter. Men å andra sidan blir std 135 bäst på banan i vissa test spöar den ju 190
om detta stämmer så bör det ju vara så att kammarna toppen ventilerna är optimala för körbarheten på en 1,8K och med detta konstaterat bör ju en motor utrustat med det+ grenrör decat sportdämpare trottelbodies coldairbox och emerald ecu regera:)(och ge runt 180hk) eller? isf får man ju sträva dit