Första provkörningen- motorras:(
Första provkörningen- motorras:(
Gjorde igår första provkörningen med min Elise Motorsport. Varmkörde motorn och allt såg och lät bra. Tog ut bilen på vägen och körde lite lugnt. Satt och kollade på alla temperaturer samt oljetryck m.m hela tiden, trycker på fullt på trean och växlar vid ca 5800 rpm håller fullt på fyran men när jag kommer upp i ca 6300 rpm så är det något som bara säger "poff" samt att varningslampan i STACK systemet tänds så jag slår av huvudströmbrytaren på en gång.
Det som har hänt är att vevstaken på treans cylinder har gått av och tittat ut genom blocket om man säger så.
Jag har lite svårt att förstå hur detta kunde hända då både alla temperaturer samt tryck vara alldeles perfekta hela tiden samt att motorn är alldeles nygenomgången precis innan jag köpte bilen.
Kan nu säga att det var sista gången jag kommer att ha en bil med K-serie motor i. Nu kommer det att åka i en fyrcylindrig 1,8T från Audi med någonstans mellan 300 och 400 hk. Hoppas bara att det går att använda den sekventiella lådan tillsammans med den, men det tror jag inte ska vara några problem.
Det som har hänt är att vevstaken på treans cylinder har gått av och tittat ut genom blocket om man säger så.
Jag har lite svårt att förstå hur detta kunde hända då både alla temperaturer samt tryck vara alldeles perfekta hela tiden samt att motorn är alldeles nygenomgången precis innan jag köpte bilen.
Kan nu säga att det var sista gången jag kommer att ha en bil med K-serie motor i. Nu kommer det att åka i en fyrcylindrig 1,8T från Audi med någonstans mellan 300 och 400 hk. Hoppas bara att det går att använda den sekventiella lådan tillsammans med den, men det tror jag inte ska vara några problem.
Tanken har från början varit att få bilen gatregistrerad men nu när vi ska stoppa Audi motor i den så gör det den saken bara ännu svårare. Men man ska aldrig säga aldrig, det finns alltid sätt man kan lösa sånt på.
Kan väl även säga att jag kommer att ha en hel del saker till salu ifall någon är intresserad. Bland annat separata spjällhus med kolfiberbox, Janspeed Big Bore grenrör, Janspeed Super Sport avgassystem plus mycket annat.
Kan väl även säga att jag kommer att ha en hel del saker till salu ifall någon är intresserad. Bland annat separata spjällhus med kolfiberbox, Janspeed Big Bore grenrör, Janspeed Super Sport avgassystem plus mycket annat.
Till första deltävlingen är det väldigt tveksamt om vi hinner få ihop den, men till andra deltävlingen ska det inte vara några problem. Jag ska prata med firman jag köpte bilen av imorgon så får man se vad dom säger.
Har nu iaf hunnit kolla vad det är som har hänt och skadorna ser ut som följande, vevstaken på treans cylinder har gått av i lill ändan på vevaxeln samt strax under kolvbulten, vevstaken har i sin tur slagit ett stort och fint hål i blocket och kolven har tryckt sönder hela insugssidan i toppen. Ska låta någon riktigt kunnig ta en titt på motorn och se om dom kan utläsa vad det är som har orsakat detta, för en smidd stålstake ska inte kunna gå sönder så på så pass moderata varvtal som det ändå var.
Men man kan lugnt sagt säga att det bara är skrot kvar av alltihop
Har nu iaf hunnit kolla vad det är som har hänt och skadorna ser ut som följande, vevstaken på treans cylinder har gått av i lill ändan på vevaxeln samt strax under kolvbulten, vevstaken har i sin tur slagit ett stort och fint hål i blocket och kolven har tryckt sönder hela insugssidan i toppen. Ska låta någon riktigt kunnig ta en titt på motorn och se om dom kan utläsa vad det är som har orsakat detta, för en smidd stålstake ska inte kunna gå sönder så på så pass moderata varvtal som det ändå var.
Men man kan lugnt sagt säga att det bara är skrot kvar av alltihop
Motorn som kommer att stoppas i bilen är en 1,8 T 20-V från Audi. Det kommer att sitta riktiga smidda stakar och kolvar i den. Det kommer att bli en helt speciall byggd topp med mekanisk ventilstyrning, special byggd race turbo från KKK plus mycket annat. Effekten kommer till en början att landa någonstans runt 350 hk. Tyvärr så verkar det inte som att jag kommer att kunna använda min 6-växlade sekventiella Quaife låda då det inte verkar som att det går att byta till en vettig utväxling i den, så är det någon som är sugen på den så är det bara att skicka ett bud.
Den nya motorn kommer att vara byggd för att leverera max effekt strax under 7000 rpm. Tanken är att vi inte ska varva mer än ca 7000 rpm även fast det är fullt möjligt med mekanisk topp och smidda stakar och kolvar m.m(Varvstoppet kommer att ligga på 8000 rpm). Motorn och turbon kommer att vara specat för att komma så tidigt som möjligt och ge ett så brett register som möjligt att åka på.
Redan tidigare var det lite gränsfall om inte utväxlingen var lite för låg på t.ex långa Mantorp och nu när bilen kommer att ha ytterliggare 1 kg/hk mindre att släpa på så kommer den defenetivt vara alldeles för kort tyvärr. Har pratat med Quaife och dom säger att det inte finns några andra drev att byta till, dock finns det en annan slutväxel att stoppa i, men den är tyvärr också fortfarande alldeles för kort
Ska dock kolla runt lite om det går att lösa på något sätt, men det lär nog bli alldeles för dyrt om man ska få någon och göra nya drev och en slutväxel som passar Quaife lådan som jag vill ha. Så då är det enda alternativet att byta låda, om det är någon som har en 6-växlad VAG växellåda för framhjulsdrift är det bara att höra av er då detta inte är den lättaste lådan att hitta heller tyvärr.
Redan tidigare var det lite gränsfall om inte utväxlingen var lite för låg på t.ex långa Mantorp och nu när bilen kommer att ha ytterliggare 1 kg/hk mindre att släpa på så kommer den defenetivt vara alldeles för kort tyvärr. Har pratat med Quaife och dom säger att det inte finns några andra drev att byta till, dock finns det en annan slutväxel att stoppa i, men den är tyvärr också fortfarande alldeles för kort
-
maxcarlsson
- Forumberoende
Snacka med (PMa för namn), som har en massa gamla Lotus formelbilar. Han snackade om att han fått nytillverkat alla drev i sin 18 FJ av någon som gjorde dreven till Volvos Supertouring S40.rsr wrote:Den nya motorn kommer att vara byggd för att leverera max effekt strax under 7000 rpm. Tanken är att vi inte ska varva mer än ca 7000 rpm även fast det är fullt möjligt med mekanisk topp och smidda stakar och kolvar m.m(Varvstoppet kommer att ligga på 8000 rpm). Motorn och turbon kommer att vara specat för att komma så tidigt som möjligt och ge ett så brett register som möjligt att åka på.
Redan tidigare var det lite gränsfall om inte utväxlingen var lite för låg på t.ex långa Mantorp och nu när bilen kommer att ha ytterliggare 1 kg/hk mindre att släpa på så kommer den defenetivt vara alldeles för kort tyvärr. Har pratat med Quaife och dom säger att det inte finns några andra drev att byta till, dock finns det en annan slutväxel att stoppa i, men den är tyvärr också fortfarande alldeles för kortSka dock kolla runt lite om det går att lösa på något sätt, men det lär nog bli alldeles för dyrt om man ska få någon och göra nya drev och en slutväxel som passar Quaife lådan som jag vill ha. Så då är det enda alternativet att byta låda, om det är någon som har en 6-växlad VAG växellåda för framhjulsdrift är det bara att höra av er då detta inte är den lättaste lådan att hitta heller tyvärr.