Grenrörsbyte ...
Grenrörsbyte ...
Hallå!
Min esprit har börjat konvertera och låter idag som en folkabuss .
Är det någon som har försökt sej på att byta grenrör eller packning med motorn kvar i bilen ?
Undrar även om det finns något "pirat-grenrör" som passar ?
Har kollat runt lite och det verkar vara ganska dyrt ...
Mvh
Danne
Lotus Esprit HW 2.0 T -92
Min esprit har börjat konvertera och låter idag som en folkabuss .
Är det någon som har försökt sej på att byta grenrör eller packning med motorn kvar i bilen ?
Undrar även om det finns något "pirat-grenrör" som passar ?
Har kollat runt lite och det verkar vara ganska dyrt ...
Mvh
Danne
Lotus Esprit HW 2.0 T -92
Hej på dig!
Grattis!
Nytt orginalgrenrör kostar som du säkert redan noterat c:a 10.000
. Det lär ska finnas ett "förbättrat" rör som tom ska vara något billigare än orginalet. Rickard här på forumet (Esprit och Europa på trailer på avataren) har koll på detta.
När det gäller montering av grenröret med motorn kvar i bilen så är det något som jag Å DET BESTÄMDASTE avråder från.
Det är jättetrångt att komma åt och det går i och för sig att med en hel del möda att få bort och sätta dit röret. DOCK är det kört att låsa låsbrickorna på muttrarna. Gör man inte det kommer muttrar och/eller pinnbultar ofelbart att skruva ur sig och ramla bort pga värmerörelserna.
Jag håller just på att få ordning på en motor där där toppen skadats rejält pga en dylikt misslyckad montering.
Mvh /Lasse
P.S. Jag brukar inte vanligtvis vara så här bestämd i tekniska frågor, men i detta fall har jag ju sett ett avskräckande exempel.
Grattis!
När det gäller montering av grenröret med motorn kvar i bilen så är det något som jag Å DET BESTÄMDASTE avråder från.
Det är jättetrångt att komma åt och det går i och för sig att med en hel del möda att få bort och sätta dit röret. DOCK är det kört att låsa låsbrickorna på muttrarna. Gör man inte det kommer muttrar och/eller pinnbultar ofelbart att skruva ur sig och ramla bort pga värmerörelserna.
Jag håller just på att få ordning på en motor där där toppen skadats rejält pga en dylikt misslyckad montering.
Mvh /Lasse
P.S. Jag brukar inte vanligtvis vara så här bestämd i tekniska frågor, men i detta fall har jag ju sett ett avskräckande exempel.
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Hallå!
Tackar
Man kan undra varför jag inte kollade upp detta under vintern .. jag gick i dvala och allt gick i
fart ...
Misstänkte att så var fallet .. det var ett h-vete att hitta var det kom ifrån.
Sliter det mycket om man kör med läckage ?
Känns lite tungt just nu när lotus säsongen skall ta fart
Mvh
Danne
Tackar
Man kan undra varför jag inte kollade upp detta under vintern .. jag gick i dvala och allt gick i
Misstänkte att så var fallet .. det var ett h-vete att hitta var det kom ifrån.
Sliter det mycket om man kör med läckage ?
Känns lite tungt just nu när lotus säsongen skall ta fart
Mvh
Danne
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Hej Danne, beklagar sorgen...
Här finns ALL info om nytt grenrör till Esprit
http://www.lotusespritworld.com/EGuides ... ifold.html
Här finns ALL info om nytt grenrör till Esprit
http://www.lotusespritworld.com/EGuides ... ifold.html
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
-
Emil_lotus
- Forumberoende
ang grenrör
kan fixa ett sådant grenrör jag har till dej om du vill,kom å kolla på mitt annars kan ja skicka bilder.
ett sådant har bättre flöde,7kg lättare,billigare,samt går att byta på plats!
...Emil
...Emil
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Re: ang grenrör
Vill se bilder !!!!Emil_lotus wrote:kan fixa ett sådant grenrör jag har till dej om du vill,kom å kolla på mitt annars kan ja skicka bilder.
...Emil
Vad är det tillverkat av för material ?
Håller det för turbons vikt när det är varmt ?
Pris ?
Mkt nyfiken
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
-
Emil_lotus
- Forumberoende
grenrör
ska ordna nåra bilder.. tillverkat i sömlösa rör ,håller för turboms vikt
var bor du? tänkte om du ville komma å kolla på mitt ..
Emil
var bor du? tänkte om du ville komma å kolla på mitt ..
Emil
Lasse wrote:Hej på dig!
Grattis!Nytt orginalgrenrör kostar som du säkert redan noterat c:a 10.000
. Det lär ska finnas ett "förbättrat" rör som tom ska vara något billigare än orginalet. Rickard här på forumet (Esprit och Europa på trailer på avataren) har koll på detta.
Jag håller just på att få ordning på en motor där där toppen skadats rejält pga en dylikt misslyckad montering.![]()
Mvh /Lasse
Instämmer oxo på det bestämdaste
Att försöka göra jobbet med motorn på plats är att lura sig själv.
Man kommer knappt åt bultarna utan kaross för ramrören ligger precis vid grenröret
Dom skall loss och dras fast med moment.
Lyft ur motorn och tag loss grenröret
plana anläggningsytorna hos någon motor renoveringsfirma för nån 100 lapp och sätt dit det igen
Har bilder på hur trångt det är med motorn i chassit utan kaross om nån kan lägga in dom[/img]
Last edited by z-motor on Sun 13 Aug, 2006 19:52, edited 1 time in total.
Tommy
070-3704085
070-3704085
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Bidrar med lite bilder på hur grenröret sitter monterat & vad det är som gör det så svårt (läs nästan omöjligt) att byta på plats i bilen.

Så här sitter motorn på plats i bilen (bagaget är bortmonterat på bilden), ovan ifrån ser man nästan inte ens grenröret & under ifrån skyms det av motorfästet & värmesköldar.

Motorn är monterad i 45 graders vinkel.

Dom övre grenrörsbultarna är åtkomliga, dock är utrymmet att vrida nyckeln ytterst begränsat pga motorns placering invid vägg/ram. Dom undre är svåråtkomliga men inte omöjliga att lossa och skruva dit.

Inte nog med att åtkomsten av bultarna är högst begränsad, dessutom ska muttrarna dras med rätt moment & därefter låsas fast med låsblecken. Det är just detta som definitivt stjälper det hela. Alla bultar som inte blivit låsta kommer GARANTERAT att skruva ur sig och ramla bort!
Ytterligare saker att tänka på om man funderar på att byta grenrör på plats i bilen är att grenröret är TUNGT...
Dessutom är hålen för grenrörsbultarna i själva röret gjutna med väldigt tight passform.
Å har man sen otur och någon av bultarna skruvat ur sig ur toppen så kan man få ett hel#¤e att få dit den igen om gängorna är skitiga eller förstörda.
Hoppas mina bilder kan vara till någon nytta för er med ev grenrörs problem.

Så här sitter motorn på plats i bilen (bagaget är bortmonterat på bilden), ovan ifrån ser man nästan inte ens grenröret & under ifrån skyms det av motorfästet & värmesköldar.

Motorn är monterad i 45 graders vinkel.

Dom övre grenrörsbultarna är åtkomliga, dock är utrymmet att vrida nyckeln ytterst begränsat pga motorns placering invid vägg/ram. Dom undre är svåråtkomliga men inte omöjliga att lossa och skruva dit.

Inte nog med att åtkomsten av bultarna är högst begränsad, dessutom ska muttrarna dras med rätt moment & därefter låsas fast med låsblecken. Det är just detta som definitivt stjälper det hela. Alla bultar som inte blivit låsta kommer GARANTERAT att skruva ur sig och ramla bort!
Ytterligare saker att tänka på om man funderar på att byta grenrör på plats i bilen är att grenröret är TUNGT...
Dessutom är hålen för grenrörsbultarna i själva röret gjutna med väldigt tight passform.
Å har man sen otur och någon av bultarna skruvat ur sig ur toppen så kan man få ett hel#¤e att få dit den igen om gängorna är skitiga eller förstörda.
Hoppas mina bilder kan vara till någon nytta för er med ev grenrörs problem.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Hej hallå!
Nu har jag fått tag på annat garage som både bilen och jag får plats i samtidigt ... så nu kan man börja ta tag i detta igen ...
Har tagit ur motorn och hittat en stor spricka i grenröret och en pinbult har gått av ... men inga trasiga låsbläck för det fanns inga alls
Någon som har hört något om grenröret från Emil?
Mvh
Danne
Nu har jag fått tag på annat garage som både bilen och jag får plats i samtidigt ... så nu kan man börja ta tag i detta igen ...
Har tagit ur motorn och hittat en stor spricka i grenröret och en pinbult har gått av ... men inga trasiga låsbläck för det fanns inga alls
Någon som har hört något om grenröret från Emil?
Mvh
Danne