Plugg till Chargecooler Pump

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Danne
Stamgäst

Plugg till Chargecooler Pump

Post by Danne »

Hallå!

Vet någon var man kan få tag i denna prylen ?
Har kollat runt lite och det verkar som den är slut på de flesta ställena ...

http://www.wcengineering.com/esprit/plug.html

Mvh
Danne
Lotus Esprit HW 2.0 T -92
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Du borde kunna få ett likadant kit av vilken mekanisk verkstad som helst, snabt & billigt.
Jag hade gärna svarvat en plugg åt dig, men på mitt nya jobb har jag ej längre tillgång till någon svarv, men de kanske fins nån annan på forumet som har det ?

Annars finns det en enklare lösning som jag sett på bild men som jag inte hittar just nu.
Någon firma i england sålde en platta som man skruvar fast i skruv hålet & som täcker vatten hålet.
Den lilla plattan tätades med någon form av silikon, den lösningen borde du kunna fixa smidigt om du inte får tag på någon som kan svarava en plugg åt dig.

Lycka till.

:flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Danne
Stamgäst

Post by Danne »

Hejsan Rickard ,
Jo jag har nog tillgång till svarv men tänkte spara lite tid om man bara kunde beställa och installera ...
Tar en tur till någon verkstad tror jag ..

Tackar
/Danne
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Rickard wrote:...som man skruvar fast i skruv hålet & som täcker vatten hålet.
Det är inte något vattenhål, detta hål. Det går rakt in till oljepumpen, så om det inte är ordentligt tätt kommer det att spruta ut en rejäl kaskad olja över motorn med 7 kg's tryck... :-D

Rekommenderar alltså det alternativ som Danne tittar på, det verkar rätt vettigt.

Mvh /LasseW
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Danne
Stamgäst

Post by Danne »

Har svarvat en plugg som passar , men det käns lite dumt att behöva kolla packningar osv ..
Är det inte lika bra att ta loss den innre delen , lämna in den till något ställe som svetsar igen hålet ...
Är det någon som kan se något problem med detta ??
Förutom att det inte går att byta tillbaka till den gammal pumpen.

/Danne
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej Danne!

Den "inre" delen innhåller en tryckregleringsventil för oljetrycket. Jag skulle nog vara lite försiktig med att gå på den med allt för mycket värme.

Dessutom får du eccentepumpen i handen um du tar bort denna del, nej, jag skulle nog hellre satsa på en plugg. Denna plugg bör dessutom sitta fast i det beslag som hålleer fast den för att "pluppa" ut. Åker den nämligen in så går den emot pumpskaftet. Det är inte bra med metallspånor i oljan...

Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
mageri
Stamgäst

Post by mageri »

Hej,

om man tar utgående slang, kortar av den och kopplar denna direkt på inloppet till pumpen.

vad kan hända, tänker jag fel?

//Magnus
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Du kommer på sikt att förstöra en bra pump som jag tänkte köpa av dig...

:-D

Mvh /Lasse

Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
mageri
Stamgäst

Post by mageri »

Hej Lasse,

består inte pumpen av gummiskovlar alá båt impellertyp?

efter en vinterförvaring bildas oftast luftfickor i systemet, varpå impellern står och skyfflar luft, när detta sker förstörs dessa blad och pumpen blir verkningslös.

följden blir efter ett tag att man tycker bilen blivit slö, då motorn "ställer ner sej" när insugstempen är för hög.

man byter förmodligen till en elektrisk pump när detta har hänt.....
vore dumt att satsa på samma kassa system igen.
så varför inte köra slangen i retur, då impellern ändå är verkningslös?

//Magnus
Danne
Stamgäst

Post by Danne »

Jag plockade bort all gummi från impellern och hade bara kvar kärnan som består av metall , satte sedan tillbaka pumpen .
Borde väl funka ...
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej!

1. Det bildas inte några luftfickor i systemet, de samlas efter en tid körning i expansionskärlet. Att bladen går av beror på att gummit blir gammalt och spicker (impellern badar i glykol). De i de pumpar jag har renoverat så är sällan bladen på impellern slitna, de snarare spricker och lossnar i sina "stammar"

2. Axelpackningar och impeller använder kylarvätskan som smörjmedel, därför kommer axeln att skadas respektive pumpkammaren om några gummidelar (eller annat som rör sig) lämnas kvar där och kylarvätskan tas bort.

Mvh /Lasse

Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Post Reply