Bromskit ?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Bromskit ?

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Hade lite otur med min Excel förra lördagen, vid en lugn finkörning returnerade inte ena bromsoket fram och bromen gick varm, väldigt varm innan jag kunde stanna. Så nu funderar jag på en renovering av orginalbromsar eller upgradera med ett komplett kit med lite större bromsar. Vet att jag har sett ett kit för några år sedan men kommer inte i håg var. Har varit i kontakt med PEAN Sweden, men han viste inget fördigt kit.
Någon här som vet om det finns upgaderings kit till Esprit/Excel med toyota bromsar.

Må gott
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

Patrik,
Kolla på SJ sportscars han har olika kit. Vet han bla har ett som är snarlikt det som sitter till Esprit 350 till en fjärdedel av priset.

Maila steve och fråga, han brukar svara inom 1-2 dagar.
Mikael, Fisker Karma
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

hej,

kolla med http://www.pnmengineering.com/ , dom har ett kit till toyota esprit och jag gissar att du har samma till din excel.

:steer:
joakim
SE highwing
Stefan L
Stamgäst

Post by Stefan L »

Hej Patrik
Håller med Joakim, PNM har levererat till Lotus Excel, är långsamma men det blir bra. Det är möjligt att du behöver justerbar bromsvåg om du uppgraderar.
Själv renoverade jag oken, satte på stålspunna slangar samt EBC green stuff fram och EBC yellow stuff bak, det blev en klar förbättring, men fortfarande inte optimalt, fast jag skall byta alla bussningar och fjädrar i vinter så det kommer ju att hjälpa till också.....

Din bensintank sitter på plats nu så jag kan faktiskt se hur mycket bränsle jag har och det blev tätt, så nu sjunker nog förbrukningen drastiskt :steer:

Hälsar
Stefan
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Fick precis hem min nya uppsättning från pnm

kalaset kostade 13kkr ink frakt och VAT så billigt är det ju knappast..

Image
joakim
SE highwing
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jag hittade bromkitet från PNM på espritworld och har mailkontakt med PEAN Sweden om ett kompett kit med slangar och belägg. Får se var prislappen slutar, men 13 000:- är i trakterna av vad jag kan tänka mig, bilr det mycket dyrare så avstår jag nog.

Må gott
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Kolla med PNM,
den uppsättningen jag köpte var specen under värstingen och ca £150 dyrare än standard uppsättning. Dock så är PNM mkt långsam. Vill du annars ha god bromsförmåga föreslår jag att du köper ett par Porterfield belägg och slitsade skivor. Denna setup klarade av Espriten med två personer och full tank (ca 1550kg) på ringen i somras utan mjuk pedal på ca 9 minuter, mao helt respektabelt om än inte makalöst.

Med mina nya bromsar och uppumpad motor plus lite chassi tuning skall jag ner till 8:30 nästa sommar..

joakim
SE highwing
mogge
Forumberoende

Re: Bromskit ?

Post by mogge »

EXCEL,PATRIK. wrote:Hej.
Hade lite otur med min Excel förra lördagen, vid en lugn finkörning returnerade inte ena bromsoket fram och bromen gick varm, väldigt varm innan jag kunde stanna. Så nu funderar jag på en renovering av orginalbromsar eller upgradera med ett komplett kit med lite större bromsar. Vet att jag har sett ett kit för några år sedan men kommer inte i håg var. Har varit i kontakt med PEAN Sweden, men han viste inget fördigt kit.
Någon här som vet om det finns upgaderings kit till Esprit/Excel med toyota bromsar.

Må gott
Patrik.
Originalbromsarna är väl designade på din bil från Lotus, de var och är inte fel ute när det gäller att bygga bilar, så se till så att dina bromsslangar är OK, kan bli lite ''svullna'' i sin innerdiameter, kolvarnas tätningar, som är av gummi kan okså ha svält, kolven i ok'et korroderad. .vilket gör att friktionen mellan kolv och tätningsring är för stor. mm. Allt detta är tidsrelaterat.
Plocka isär och och inspektera.

Köp '' om du önskar spendera lite extra, Lotus OE- pads'', kan intyga att det är skillnad på dem, annars skulle jag till din bil rekommdera Porterfield eller EBC -yellow, eller kanske rentav red om du är forcerad i din körning.
Det finnes Ferrodo- belägg att köpa här hemma - varför gå över ån för vatten. De är väldigt lka OE.
Kör du lite ''lagom'' på vägen när ''Stora Polisen'' sover räcker det med EBC gröna.
Bakbroms = beror på vad du väljer i fram..., dock inte så kritiskt.

Sen kan det ju vara kul att'' uppgradera'' lite större diam på skivan, fkytta ut oket, allt som behövs är en svarv och en fräs,, bara att köra på,( göra nya caliperhållare etd)
+ lite tid, kan tänka mig att köra upp en serie om det finnes intresse för det det, till dessa bilar.
Har gjort det för div. historiska racebilar.

Skulle oblygt vilja påstå att problemet med bromsar i avancerad körning består till stor del av bl.a följande två parametrar:
No; 1 körstilen = föraren (bromsar mer än gasar) använd din bils moment ut ur kurvor vid bankörning eller på vägen = gasar mer än bromsar.
No: 2 bromsoljan , skall bytas i samband med kalsongbyte, om det rac'as då det inte finnes någon specified norm för kalsongbyte så föreslår jag att bromsoljebytet s intervallerna i tid och mil halveras enl Serviceboken,
Sk. racebromsolja skall bytas mellan varje race. ( bra att veta).

Att det sen kan vara kul att köpa lite '' fancy bits and pieces'' är en annan trevlig dimension.

Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Vill nog inte starta ett ordkrig men att påstå att bromsarna som sitter på Esprit SE är ok från lotus sida vore nog inte riktigt, något som Lotus själva erkände genom att skruva på Brembovarianter från S4ans nedkomst.
Det går inte att ha bromsar med storlek som på en Clio när man har en bil som gör 260-270 km/h, det är alldeles för mkt rörelsenergi som skall lagrar i bromsana innan de kan kylas av. Visst dom funkar för lite turistkörning i lagliga hastigheter men allt utöver detta så är de kraftigt underdimensionerade. Sedan är det riktigt att orginal bromsarna fungerar mkt om dom är i gott skick men att påstå att Lotus skruvade dit dom på sina snabbare varianter typ SEn och framåt av annat än rent ekonomiska skäl (lotus hade avtal med toyota och köpte förmodligen på sig en massa bromskit som dom var tvugna av använda upp) framstår för mig som lite fånigt iallafall.

Hur som helt har jag nu skruvat på de inköpta bromsarna och vill rapportera att detta behövde bilen verkligen, nu känns bromseffekten matchad med övriga bilen. Bilen känns mera modern i sitt beteende.

Så om du inte vill handla större nya bromsar kan du alltid köpa mina toyota bromsar med slitsade skivor för en billig peng.

joakim
SE highwing
mogge
Forumberoende

bromskit

Post by mogge »

Joakim wrote:Hej,

Vill nog inte starta ett ordkrig men att påstå att bromsarna som sitter på Esprit SE är ok från lotus sida vore nog inte riktigt, något som Lotus själva erkände genom att skruva på Brembovarianter från S4ans nedkomst.
Det går inte att ha bromsar med storlek som på en Clio när man har en bil som gör 260-270 km/h, det är alldeles för mkt rörelsenergi som skall lagrar i bromsana innan de kan kylas av. Visst dom funkar för lite turistkörning i lagliga hastigheter men allt utöver detta så är de kraftigt underdimensionerade. Sedan är det riktigt att orginal bromsarna fungerar mkt om dom är i gott skick men att påstå att Lotus skruvade dit dom på sina snabbare varianter typ SEn och framåt av annat än rent ekonomiska skäl (lotus hade avtal med toyota och köpte förmodligen på sig en massa bromskit som dom var tvugna av använda upp) framstår för mig som lite fånigt iallafall.

Hur som helt har jag nu skruvat på de inköpta bromsarna och vill rapportera att detta behövde bilen verkligen, nu känns bromseffekten matchad med övriga bilen. Bilen känns mera modern i sitt beteende.

Så om du inte vill handla större nya bromsar kan du alltid köpa mina toyota bromsar med slitsade skivor för en billig peng.

Joakim;

Trodde att de bromsproblem Patrik nänmde var relaterade till den bil han kör och äger.
En Esprit SE har helt annan vikt/effekt dvs prestanda, på både gott och ont.
Dessa två bilar kan inte och skall inte jämföras.
Personligen tycker jag Esprite's broms blev dälig '' så fort de tuboladdades'', dvs mitten - 80-tal.
Pratar vi om SE och S4 - bilar då effekthöjningen var relativ stor så står det ju inte i paritet.
Kan nog vara som du säger att man köpt på sig för mycket av tidiga bromsar, dv sämre'' och kände sig tvingade att producera på detta vis.
Lotus hade ju under denna tid, innan Elisen, dokumenterad dälig ekonomi.
Bromsarna blev sen betydligt bättre (Brembo) samtidigt som man laboreade med ett antal oliks ABS-system(3st)+ olika Anti-spin, kombinerat med ABS-systemen (främst V8-or), alla varianter och kombinationer med bristfällig dokumentation (varför står mitt hår åt alla håll) nåja man får vara glad att det finnes något kvar, '' bee happy''.

Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Post Reply