esprit 910 /912
-
Emil_lotus
- Forumberoende
esprit 910 /912
vad är det för skillnad på motorerna 910 och 912 till esprit?
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej.
Det blir ännu roligare när men tittar på de olika moterna i sig själv. 912 motorn finns i LC och HC version (låg och hög komp) med olika topplock olika kamaxlar, förgasare, kolvar och foder osv.
Det är inte bara att byta bitar rätt över.
Må gott
Patrik
Det blir ännu roligare när men tittar på de olika moterna i sig själv. 912 motorn finns i LC och HC version (låg och hög komp) med olika topplock olika kamaxlar, förgasare, kolvar och foder osv.
Det är inte bara att byta bitar rätt över.
Må gott
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Och det bör sägas att det är ÄN VÄRRE med 910 motorn...EXCEL,PATRIK wrote:Det blir ännu roligare när men tittar på de olika moterna i sig själv. 912 motorn finns i LC och HC version (låg och hög komp) med olika topplock olika kamaxlar, förgasare, kolvar och foder osv.
Men för att spinna lite vidare på Partiks uttalande om 912. Jag hade själv vissa bekymmer att identifiera vad jag hade i min egen esprit S3 från 1985 eftersom det finns 10(!) oika motorspecifikationer!!! Dessa specifikationer är dock för "hela" motorn med tändsystem etc. etc. Men som sagt, jag tror att det tog mig minst en dag innan jag hade klart för mig vad som satt under huven.
Mvh /LasseW
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
-
Emil_lotus
- Forumberoende
...
skiljer det nåt på 910 sugmotorblocket och 912 turboblocken? samma volym och de ser likadana ut..
finns det 910 och 912 toppar oxå eller är de likadana? och vad skiljer sugtopparna från turbotopparna?
finns det 910 och 912 toppar oxå eller är de likadana? och vad skiljer sugtopparna från turbotopparna?
-
Emil_lotus
- Forumberoende
..
är det högte lyft och längre öppningtider på sugmotorkammarna är turbokammarna?
och hur mycket i så fall?
mycket frågor nu....
och hur mycket i så fall?
mycket frågor nu....
Hej Emil!
Det är 912 som är sugmotor och 910 som är turbo... Ja, det finns olika toppar med olika stora insug till båda. Jag tror inte att det är några större skillnader på topparna vad avser godset. Det som skiljer mellan turbo och N/A (Naturally Aspirated=Sugmotor) är att turbotoppen har natriumfyllda avgasventiler medans N/A har vanliga stål.
912 HC har en topp med större insugsventiler. Detsamma gäller 910 till Sport 300 och S4s. Dessa toppar har i vart fall inte samma reservdelsnummer så det är inte troligt att de är lika. Dessutom är det så att från S4 så gäller att Lotus gjorde om gjutgodset till motorn (910) och det gäller att man INTE får blanda toppar och block mellan gamla och nya motorer pga att det blir fel kompression då.
När det gäller själva blocket så är det faktiskt samma för 912 HC och 910 och senare varianter. Std. 912 har dock ett annat block och topp...
Verkar det rörigt? Det tycker jag också...
Mvh /Lasse
Det är 912 som är sugmotor och 910 som är turbo... Ja, det finns olika toppar med olika stora insug till båda. Jag tror inte att det är några större skillnader på topparna vad avser godset. Det som skiljer mellan turbo och N/A (Naturally Aspirated=Sugmotor) är att turbotoppen har natriumfyllda avgasventiler medans N/A har vanliga stål.
912 HC har en topp med större insugsventiler. Detsamma gäller 910 till Sport 300 och S4s. Dessa toppar har i vart fall inte samma reservdelsnummer så det är inte troligt att de är lika. Dessutom är det så att från S4 så gäller att Lotus gjorde om gjutgodset till motorn (910) och det gäller att man INTE får blanda toppar och block mellan gamla och nya motorer pga att det blir fel kompression då.
När det gäller själva blocket så är det faktiskt samma för 912 HC och 910 och senare varianter. Std. 912 har dock ett annat block och topp...
Verkar det rörigt? Det tycker jag också...
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3