Hej,
Jag är på begangad marknaden och letar efter en bil just nu S3 från 87 upp till en SE 1990 ca. Har varit och kollat på 5 bilar Bara Stevens bilar en så länge. Blev väldigt förvirrad när en bil som var i bra skick kostade 170.000 90:a och en annan från 1989 var i rätt dåligt skick för 227.000
Verkar som marknaden kommit i en nerförsbacke och några har inte hängt med.
Re: Lotus Esprit priser?
Hej Fredrik!
Som du säkert förstått så finns det knappast någon begagnatprislista för Lotusar. Priset sätts helt utifrån modell, år, körsträcka, skick och inte minst säljarens godtycke.
Problemet är lite att varje bil är unik, jag har faktisk ALDRIG sett 2 Esprit som är identiska, det finns alltid någon skillnad
Man får helt enkelt göra sitt bästa och försöka hitta en bil som är i bästa möjliga skick.
En tumregel är att inte köpa en bil som kräver en massa reparationer på drivlina, då detta snabbt kommer att bli en olönsam affär pga att många reservdelar är extremt dyra samt att reparationer på drivlinan fordrar expertkompetens.
Mvh /Lasse

Som du säkert förstått så finns det knappast någon begagnatprislista för Lotusar. Priset sätts helt utifrån modell, år, körsträcka, skick och inte minst säljarens godtycke.
Problemet är lite att varje bil är unik, jag har faktisk ALDRIG sett 2 Esprit som är identiska, det finns alltid någon skillnad
Man får helt enkelt göra sitt bästa och försöka hitta en bil som är i bästa möjliga skick.
En tumregel är att inte köpa en bil som kräver en massa reparationer på drivlina, då detta snabbt kommer att bli en olönsam affär pga att många reservdelar är extremt dyra samt att reparationer på drivlinan fordrar expertkompetens.
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Tack för svaret, ja dom är är väldigt unika vilket jag/vi verkligen gillar. I den dyrare bilen saknades serviceboken vilket gjorde det en mer skakigt om det skulle bli någon affär eller inte. Ja får spana vidare och känns det rätt så gör det. Jag räknar med reparation på ca 15.000-20.000 kr efter inköpet och det känns vettigt. Skulle vara kul att hitta en som är nästan mint condition men det är i stort sätt omöjligt.
//Fredrik
//Fredrik
Nejdå, det är inte omöjligt. Det gäller bara att ha tålamod och leta lite. Dessutom begär ofta ägarna till dessa bilar rätt bra med pengar. Men igen, ofta lönar det sig även om en del reparationer blir nödvändiga pga åldrade packningar och liknande.
Köper man en bil i "mint" condition så har man ju i alla fall en "ny" bil när reparationerna är klara, köper man något "halvsunkigt" så är det ofta tyvärr "halvsunkigt" även efter nödvändiga reparationer. Och man ska inte tro att man ska komma billigare undan genom att renovera då man snabbt kommer upp i (total)priser som de riktigt fina dyrare bilarna betingar.
Mvh /Lasse
Köper man en bil i "mint" condition så har man ju i alla fall en "ny" bil när reparationerna är klara, köper man något "halvsunkigt" så är det ofta tyvärr "halvsunkigt" även efter nödvändiga reparationer. Och man ska inte tro att man ska komma billigare undan genom att renovera då man snabbt kommer upp i (total)priser som de riktigt fina dyrare bilarna betingar.
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Jag gjorde så när jag leta Esprit att jag tog reda på vad en C-service kostade (då 20.000 kr) och så letade jag efter den finaste bilen jag kunde hitta inom min budget för bil+service. Jag letade ganska länge, säkert 2,5 år men jag har inte haft några problem än med den.
Går nu i valet och kvalet att sälja den eftersom jag aldrig kör den, men det är svårt att bestämma sig...
/Jörgen
Går nu i valet och kvalet att sälja den eftersom jag aldrig kör den, men det är svårt att bestämma sig...
/Jörgen
Hej, finner du en bil i Väst-Sverige så hör av dig, jag känner till de flesta av dem, sagt som det är sant, drivlina är mkt viktigt.Fredrik S wrote:Hej,
Jag är på begangad marknaden och letar efter en bil just nu S3 från 87 upp till en SE 1990 ca. Har varit och kollat på 5 bilar Bara Stevens bilar en så länge. Blev väldigt förvirrad när en bil som var i bra skick kostade 170.000 90:a och en annan från 1989 var i rätt dåligt skick för 227.000
Vxl.lådan är identiskt med Citroen SM och Maserati, CWP mer eller mindre omöjligt, hittade efter 2 mån och alla mina kontakter ett par i Perth, AUS, kostade skjortan, även synkringar är jobbigt, har en del beg och får till några lådor till i Aug, de är NYA, sparar ett set till SE de andra går till UK om det inte finnes någon i klubben som vill köpa på sig.
Vänligen sänd PM
Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Jörgen wrote:Jag gjorde så när jag leta Esprit att jag tog reda på vad en C-service kostade (då 20.000 kr) och så letade jag efter den finaste bilen jag kunde hitta inom min budget för bil+service. Jag letade ganska länge, säkert 2,5 år men jag har inte haft några problem än med den.
Går nu i valet och kvalet att sälja den eftersom jag aldrig kör den, men det är svårt att bestämma sig...![]()
/Jörgen
Hej Jörgen,
Jag är intresserad av att köpa S3an lite beroende på skick o färg etc?. Berätta lite om den ?
Mvh/Fredrik
Ps: Jag kommer till Borgholm i helgen och hälsar på sociteten och spanar in era bilar
PM sändmogge wrote:Hej, finner du en bil i Väst-Sverige så hör av dig, jag känner till de flesta av dem, sagt som det är sant, drivlina är mkt viktigt.Fredrik S wrote:Hej,
Vxl.lådan är identiskt med Citroen SM och Maserati, CWP mer eller mindre omöjligt, hittade efter 2 mån och alla mina kontakter ett par i Perth, AUS, kostade skjortan, även synkringar är jobbigt, har en del beg och får till några lådor till i Aug, de är NYA, sparar ett set till SE de andra går till UK om det inte finnes någon i klubben som vill köpa på sig.
Vänligen sänd PM
Morgan
Hälsar/Fredrik