Det finns säkert en rad medlemmar som kan ge dig vederhäftiga tips kring vad man ska titta på när man köper en Elan +2:a. Här är några som jag tror de flesta kan skriva under på:
Se till att bilen är rambytt. De gamla ramarna hade praktiskt taget ingen rostskyddsbehandling, motorfästena var underdimensionerade och sprickor i dessa var mer regel än undantag. En ny Spyderram kostar 1565£ + VAT - ingen billig affär. Att byta ram innebär dessutom omfattande arbete.
Kolla Roflexknutarna så att de inte har sprickor och ser fräscha ut. Jag körde av en på min första Elan och det är en erfarenhet som jag tror de flesta vill leva utan.
Kylningen av motorn kan vara ett problem på Elaner och topplocket är som alla lättmetalltoppar känsliga. Jag tror att originalkylarna var dimensionerade i underkant. Det är alltså viktigt att tändningen är rätt inställd och att bilen helst är försedd med en fungerande elfläkt.
Motorn har en tendens att läcka olja i den bakre packboxen för vevaxeln. Lite oljeläckage tror jag nästan inte går att undvika men det får inte vara för mycket . Se till så att det finns marginal kvar för kamkedjespännaren och att kedjan varken skramlar eller viner. Enklast är att lossa kamkåpan och inspektera. Dörrarnas gångjärn på Babyelanen hade en tendens att "sagga" med tiden. Det är möjligt att +2:ans är bättre men det kan ändå vara värt att kontrollera.
Jag skulle inte köpa en +2:a med 5-växlad låda. Det låter bra med en 5-växlat men Austin Maxilådan är i grunden en Sedán-växellåda och har utväxling 3,2 /1 på ettan och det är inget kul på en Lotus. Dessutom var växellådan känslig och reservdelar till den kan vara mycket svårt att få tag på.
Jag tror att delar som kofångare (hämtade från Ford Anglia) kan vara svåra att få tag på - kanske också vissa inredningsdetaljer och liknande.
De flesta mekaniska delar ska dock gå att få tag på utan större problem även om jag vill minnas att jag läste någonstans om att topplocken börjar bli svåra att hitta.
Utöver det som gäller vid alla bilköp - ingen blårök o s v så skulle jag inte bekymra mig över om handbromsen tar dåligt. Det är en usel konstruktion redan från början. Det gäller att ha nya belägg och spänd handbromsvajer den dagen man besiktigar bilen - dagen efter lär den fungera lika dåligt som vanligt igen.
En sak till - se till så att vattenpumpen inte läcker och att fläktremmen inte är för hårt spänd. Man måste nämligen lyfta av toppen för att kunna demontera frontkåpan som vattenpumpen är monterad i.
Antagligen så blir de väl ingen Elan inom överskådlig framtid, men jag va dum nog att sitta i en som är till salu förra veckan & då väcktes ju ha-begäret... Just nu har jag för mkt bilar å för lite tid å pengar
Men iofs så lovade ju Patrik mig en hammare till knock-of hjulen ifall jag köpte bilen, så vem vet
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Du har ju en Europa S2. Det är en väldigt fin och kvick liten bil - om man har fått ordning på bakhjulsupphängningen och växelreglaget, vill säga.
Erling Carlsson körde en Europa S2 i SSK serien i mitten på sjuttiotalet. Få bilar har imponerat mer på mig än hans Europa - den var osannolikt snabb. Elanerna i samma klass hade inte en chans när han satte upp farten. Så, vad ska du med en Elan +2 till?
För lite pengar, för många bilar? Bra affärer finns det alltid utrymme till!? Fanns ju mer "godis" i det där garaget! Gul, röd, svart och svart ! Kanske mest den gula ! Ska det bli några affärer? En klumpsumma kanske?
Hans Bourghardt wrote:Du har ju en Europa S2. Det är en väldigt fin och kvick liten bil - om man har fått ordning på bakhjulsupphängningen och växelreglaget, vill säga.
Erling Carlsson körde en Europa S2 i SSK serien i mitten på sjuttiotalet. Få bilar har imponerat mer på mig än hans Europa - den var osannolikt snabb. Elanerna i samma klass hade inte en chans när han satte upp farten. Så, vad ska du med en Elan +2 till?
Hälsningar
Hans
Har alltid gillat formen, den är väldigt mkt "gt" bil å så är den ju faktiskt ganska praktisk. Men framförallt så är det väl så att jag gillar leksaker å det är ju aldrig försent att köpa sig en lycklig barndom ...
Jakke wrote:För lite pengar, för många bilar? Bra affärer finns det alltid utrymme till!? Fanns ju mer "godis" i det där garaget! Gul, röd, svart och svart ! Kanske mest den gula ! Ska det bli några affärer? En klumpsumma kanske?
Den ena svarta fastnade i bakhuvudet på mig å vill inte försvinna.. Är väldigt sugen. Å patrik vill ju ha den andra så vi kanske skulle åka å lägga ett bud på 4 bilar så kan vi sälja den röda . Gruppköp av sportbilar...
Visst är jag sugen på den ena svarta bilen, en bil som jag alltid gillat. Men vi var där för att ha fler ögon på den gula bilen. Hur går det med förhandlingarna, blir det köp av bilen.
Var i en bokhandel härom dagen och stog och tittade i ett tjockt bil-lexikon, på Lotus så klart. och får se en gul bil med luftintag på sidan, fyrkantiga backspeglar men inte den svarta motorluckan. Den är snygg.
"min" svarta bil skulle inte säljas på ett år eller så, det passar mig för då hinner jag kanske få ihop lite slantar och en lösning på var jag ska ha en bil till. Vi för se.
Må gott
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Black is beautifull! Eller vad sa den där slogan?
Jo jag funderar fram och tillbaka på priset, en bil som har stått i många år har ju missat lite underhåll och det måste ju bli avdrag på priset. Men en mycket läcker bil och den kan ju bli en riktig "eyecatcher". Tror ni man kan fräsa en kopia på orginal ventilkåpa eller kan man göra den på något annat sätt? verkar vara omöjlig att få tag på
Tack för eran hjälp och trevliga sällskapet.
/Jakke
Ps Vad hette mannen som var en riktig "fena" på att renovera Lotusar?Ds
Jakke wrote:Black is beautifull! Eller vad sa den där slogan?
Jo jag funderar fram och tillbaka på priset, en bil som har stått i många år har ju missat lite underhåll och det måste ju bli avdrag på priset. Men en mycket läcker bil och den kan ju bli en riktig "eyecatcher". Tror ni man kan fräsa en kopia på orginal ventilkåpa eller kan man göra den på något annat sätt? verkar vara omöjlig att få tag på
Tack för eran hjälp och trevliga sällskapet.
/Jakke
Ps Vad hette mannen som var en riktig "fena" på att renovera Lotusar?Ds
Att fräsa fram en ny ventilkåpa är nog inga problem, kolla sid 7 i denna tråd på rejsa http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... &start=126
ägaren till den elisen kan säkert förmedla en kontakt till killen som fräst hans kåpa.
Lotus mannen i skåne heter Bertil Carlsson, finns säkert nån på forumet som har hans tel nr.
Edit, Carlsson heter han inte Nilsson, fel av mig..
Last edited by Rickard on Sat 26 Jul, 2008 20:52, edited 1 time in total.
Hans Bourghardt wrote:Du har ju en Europa S2. Det är en väldigt fin och kvick liten bil - om man har fått ordning på bakhjulsupphängningen och växelreglaget, vill säga.
Erling Carlsson körde en Europa S2 i SSK serien i mitten på sjuttiotalet. Få bilar har imponerat mer på mig än hans Europa - den var osannolikt snabb. Elanerna i samma klass hade inte en chans när han satte upp farten.
Jag har en motor stående som ska ha suttit i just den bilen. Renoveringsobjekt, men det ska finnas en del trevliga bitar i den. Om någon är intresserad...