Motorslitage stora VS. mindre motorer

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Jörgen
Stamgäst

Motorslitage stora VS. mindre motorer

Post by Jörgen »

Jag har ofta hört folk säga att en mindre motor slits hårdare än en större. Kan man då säga att tillexempel 10.000 mil på en stor mercedes är betydligt "mindre" än om en Micra hade haft samma mätarställning. Vad är det som isåfall gör detta? Våra Lotusar har ju rätt små motorer jämfört med andra sportvagnar ...

Mvh/Jörgen
:steer:
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

UTAN ATT VARA UTBILDAD I ÄMNET , VILL JAG PÅSTÅ ATT ÄGAREN OCH MOTORNS VÅRD ÄR DE STORA BOVARNA.

TEX 20 MINUTERS TOMGÅNGSKÖRNING/UPPVÄRMNING AV BILEN PÅ VINTERN, ISTÄLLET FÖR MOTORVÄRMARE OCH ATT KÖRA IVÄG MED LÅG BELASTNING PÅ MOTORN.
SEN VET JAG MÅNGA UTAN "MOTORÖRA" SOM LIGGER PÅ FEL VÄXEL, IBLAND MILTALS.

JAG TROR ATT DET FÖRSTÖR EN MOTOR MYCKET FORT.
MEDAN EN MOTOR MAN TAR VÄL HAND OM MED REGELBUNDNA OLJEBYTEN/SERVICE ETC , ETC KAN HÅLLA HUR LÄNGE SOM HELST.
SEDAN SPELAR JU KONSTRUKTIONEN I SIG ÄVEN STOR ROLL. VILKA MATREAL OCH SPECAR PÅ SPEL I MOTORN STOR ROLL.
INGET RAKT SVAR PÅ FRÅGAN, MEN KANSKE EN HINT
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Det finns flera aspekter att ta hänsyn till.

Ex så kan man ta en amerikansk V8 på 5 liter som producerar 200 hk å jämföra den med en japansk 4:a på 1.8 liter som producerar 225 hk.

En sån V8:a är ju betydligt mindre känslig eftersom litereffekten är betydligt mkt mindre.

Jämför man två motorer med samma motorvolym men med olika antal cylindrar ex en 6:a på 2.3 liter jämför med en 4:a i samma storlek så kommer den 6:cylindriga motorn varva lägre för att uppnå samma hastighet som den fyrcylindriga = mindre slitage.

Grovt generaliserat, det finns mååånga fler aspekter som påverkar.

En motor med turbo utsetts för väldigt höga temperaturer.

Olika antal cylindrar i olika vinkel i förhållande till varandra utsetts för olika slitage beroende på balansen.

OSv osv osv...

:flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Som det beskrivs så är det mycket att ta hänsyn till om man vill veta slitaget i framtiden på sin motor.
Effekten är beoende på hur mågna explotioner det är på en viss tid, och vid vilket tryck dessa ger. Fler expotioner med högt tryck på kort tid ger mer effekt. Själklart har massa och volym också inverkan på effekten.

Slitaget på motorn kommer av belastningen på lager och andra kontaktytor, kolv mot foder osv.

Alltså en liten motor med lågt tryck, kompression. Och lågt varv ger liten effekt men varar väldigt länge.
En större motor med högre komp och högre varv ger högre effekt, men slits mer.

Tändkulemotorer (gammal fiskebåt) jobbar med lågt varv och låg komp. Dessa ger inte så stor effekt, men är nästan outslitliga. Det lär finnas svenskbyggda tändkulemotorer i sydamerika som driver pumpar i odlingar. Levererade på 1930talet och dessa jobbar fortfarande.
Kanska inte lika bränsle-ekonomiska som en modern motor men livslängden är svårslagen.
Det är volym, varvtal och effekt som sliter på mekaniken, kan friksionen hållas låg så klarar motorn sig längre. Rätt lagerytor och storlek på lager i förhållande till effekten i motorn och den klarar sig längre.

Det som vi vanliga hemma meckare gör när vi vill ha mer fart i våra bilar är att vi försöker att trimma motorn. Öka effekten genom att öka kompressionen, vassare kam, större förgasare/spjällhhus, potrad topp med större ventiler. Detta ger mer krut i motorn, om vi gör rätt.
Men vi kan inte öka lagerytorna i botten på blocket (ram & vevlager).
Alltså slits vår motor snabbare.
Det vi kan göra är att använda rätt olja, byta oljan ofta. Det är tvättmedel i oljan, detta finns för att oljan ska ta med sig avlagringar och sot från motorn. mer effekt och mer avlagringar.
Köra motorn snällt tills att motorn har rätt arbetstemp. Oljan ska ligga som en filt i lagerna och hindra kontakt mellan metallen, belastar man motorn innan rätt arbetstemp så trycks oljefilmen bort och metallen kommer i kontakt medlarerytan. Tomgång är inte bra det heller, för oljan måste arbeta lite för att nå rätt temperatur.

Som jag skrev i början, det är mycket att fundera på i en motor.
Jag är bara en glad hobbymekaniker och är säker på att det finns många fler saker att ta hänsyn till i detta. Säkert har jag glömt något med.

Må gott
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Jag vet att jag nu gör mig skyldig till en "trådstöld", men Patriks
epos om motorslitage och oljor/lager aktualiserade en fråga som
jag närt länge; Ska en ny, modern motor de första ca 100 milen
köras in med gammaldags mineralolja för att senare köras på
helsyntet ? Detta tycks vara en förhärskande uppfattning bland
deltagarna i den brittiska 7-klubbens forum Blatchat.
Tydligen har detta förfarande undergörande verkan på alla
i motorn förekommnande lagerytor. Samma förespråkare säger
också att man ska göra samma efter en större motorrenovering.
Någon av er som har en uppfattning i frågan ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Finn
Forumveteran

Post by Finn »

Lasse H wrote:Jag vet att jag nu gör mig skyldig till en "trådstöld", men Patriks
epos om motorslitage och oljor/lager aktualiserade en fråga som
jag närt länge; Ska en ny, modern motor de första ca 100 milen
köras in med gammaldags mineralolja för att senare köras på
helsyntet ? Detta tycks vara en förhärskande uppfattning bland
deltagarna i den brittiska 7-klubbens forum Blatchat.
Tydligen har detta förfarande undergörande verkan på alla
i motorn förekommnande lagerytor. Samma förespråkare säger
också att man ska göra samma efter en större motorrenovering.
Någon av er som har en uppfattning i frågan ?

hälsn
Lasse H
När jag köpte min BMW motorcykel var det precis så, först mineralolja för att sedan byta till synteth.

//Finn
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

ÄNDA ANLEDNINGEN JAG HAR HÖRT ANG FÖRST MINERALOLJA , SEDAN SYNTET, ÄR ATT MAN ANVÄNDER DEN SÅ KORT TID OCH DÄRFÖR RÄCKER DET MED "BILLIG" OLJA.
JAG HAR ÄVEN HÖRT MOTSATSEN, ATT OM DET ÄR NÅGON GÅNG SOM DET ÄR VIKTIGT MED SYNTET SÅ ÄR DET JUST VID INKÖRNING, TACK VARE ATT DET DÅ ÄR EXTRA VIKTIG MED GOD VIDHÄFTNING OCH SMÖRJNING AV SLITAGEYTORNA.
DE GÅNGER JAG VARIT MED OCH HJÄLPT TILL VID RENOVERING / BLUEPRINING HAR VI AVVÄNT EN BLANDNING AV STP OCH OLJA PÅ SLITAGEYTOR OCH SEDAN ALLTID BÄSTA MÖJLIGA OLJA, FÖR BÄSTA RESULTAT. NÅGOT DYRARE ÄN MINERALOJLEVARIANTEN , MEN FÖRMODLIGEN BILLIGARE I LÅNGA LOPPET.
(STP FÖR ATT SMÖRJA DE FÖRSTA VARVEN MOTORN GÅR UTAN OLJETRYCK)

ÄVEN DETTA ÄR EN HÖGST PERSONLIG REFLEKTION OCH KANSKE INTE HELA SANNINGEN.
MORGAN OCH ANDY BORDE KANSKE HA PEJL PÅ VILKET SOM ÄR NÄRMAST SANNINGEN .
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Att motorn skulle må bättre för att man kör de första hundra milen på mineralolja är inget som jag har hört. Däremot ska oljan bytas efter första varmkörningen och där efter hundra mil, för att sen bytas vid vanliga intervaller. Detta gäller när man har renoverat-trimmat sin motor.
Oljan ska bytas så ofta för att i början sliter lager in sig och det blir lite mer skit i oljan än vad det blir sen.
De första oljebytena kan man göra med lite billigare olja, kanske är det därifrån som detta med mineralolja har kommit?

Detta är vad jag har lärt mig.
Någon annan som har någon åsikt?

Må gott
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

EXCEL,PATRIK. wrote:Hej.
Att motorn skulle må bättre för att man kör de första hundra milen på mineralolja är inget som jag har hört. Däremot ska oljan bytas efter första varmkörningen och där efter hundra mil, för att sen bytas vid vanliga intervaller. Detta gäller när man har renoverat-trimmat sin motor.
Oljan ska bytas så ofta för att i början sliter lager in sig och det blir lite mer skit i oljan än vad det blir sen.
De första oljebytena kan man göra med lite billigare olja, kanske är det därifrån som detta med mineralolja har kommit?

Detta är vad jag har lärt mig.
Någon annan som har någon åsikt?

Må gott
Patrik
Det är exakt vad jag fått lära mig på "oljeseminarium" med castrol som jobbet skickade mig på för nåt år sen.

Han som höll vår utbildningom oljor rekomenderade intervallen "ett varv runt kvarteret" för första bytet efter en renovering å sen efter 75-100 mil.

Han hävdade också att det där med å användamineralolja först bara va gammalt skrock...!?

:flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jag var på oljeseminarium med Statoil för något år sedan. Motvilligt ditskickad av jobbet :lol:
Det var där som jag fick mina kunskaper bekräftade om oljebyte vid motor renovering.
Skönt att höra samma sak från annat håll.

MÅ gott
Patrik.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Tack för intressanta synpunkter.
Kan tänka mig att Castrol, som jag har i min motor, inte
har ngt emot att man byter olja efter en runda runt kvarteret, eftersom man tar ca 1100.- för fem liter !
Kan tillägga att inläggen på Blatchat påstod att om man körde
på mineralolja de allra första milen så undvek man "glazeing" på
slitytorna. Inte ett ord om att det var för att mineraloljan var
billigare.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
mogge
Forumberoende

motorslitage

Post by mogge »

Millers Oil har en speciell inkörningsolja 10W-40 mineralbaserad, fungerar alldeles utmärkt för både bänkkörning och kortvarigt på vägen efter en motorrenovering.
Rekommenderas.

Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Post Reply