Lysen for hogertrafik

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
bjos
Användare

Lysen for hogertrafik

Post by bjos »

Hej

Var kan jag fa tag pa framlysen for hogertrafik i Sverige? Jag behover dem om bara nagra dagar? Ar det nagon som vet nagon som har ett par liggande? Vilka aterforsaljare kan ha liggande?
Finn
Forumveteran

Re: Lysen for hogertrafik

Post by Finn »

Du måste nog skriva till vilken bil du behöver dom.
bjos
Användare

Post by bjos »

oj, glomde det. Det ar till en Elise S1a men jag har redan fixat det. Far dem imorgon hoppas jag.
bjos
Användare

Post by bjos »

Hur lyfter jag upp en Elise S1 med en vanlig domkraft sa att bada framhjulen hanger i luften utan att skada nagot?
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

http://wiki.seloc.org/a/Jacking_points krävs 4-point lift eller 2 samspelta domkrafter på var sida på B(se länk) anars kan du hissa en sida i taget och lägga under plattor på framhjulen för att få upp fronten. Men om du ska komma åt lysena räcker det att plocka bort hjul och indre stänkskärm.
Lotus Elise -97
StefanA
Forumberoende

Post by StefanA »

Marcus N wrote:Men om du ska komma åt lysena räcker det att plocka bort hjul och indre stänkskärm.
Det går också att byta lysen genom att vrida hjulen och sen sticka in handen mellan yttre och inre skärm (den inre skärmen är hyffsat mjuk och går att böja lite), dock kanske man bör ha rätt smala armar och en del tålamod... :)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
bjos
Användare

Post by bjos »

lyckades få dit dem, var inte så svårt. Kan man inte reglera höjden på ljusbilden? Eller är den alltid rätt kanske.
StefanA
Forumberoende

Post by StefanA »

Det skall gå att ställa höjden. Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur det såg ut på min, men jag har för mig att reflektorn sitter på tre gängade pinnar där det sitter fjädrar och muttrar. Skruvar man på en mutter rör sig ljusbilden i sidled och en annan mutter flyttar den i höjdled (och den tredje flyttar bilden diagonalt). Vill man flytta det fram och tillbaka så det passar med karossen skruvar man på alla muttrar.
(reserverar mig än en gång att jag kanske kommer ihåg fel, kan vara någon annan bil jag minns...)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
eon
Forumberoende

Post by eon »

Visst finns justeringskruvar.

Fast när man sedan monterar dit lyktglaset så böjer man ljusinsatsernas fästplatta så att ljusbilden ändras.
Desto hårdare man skruvar dit lyktglaset, desto högre står lyset.
En idiotisk konstruktion!  :bang:
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
Post Reply