Hej!
Av en händelse fick jag höra från Patrik i lördags under körningen på Sturup att Salus Ansvars försäkring inte längre täcker förarutveckling. Tyckte jag var ganska tråkiga nyheter, som nån kanske kan föreställa sig. Jag kommer attt kontakta dem imorgon för att se om det kan lösas med något tillägg och kommer rapportera här vad jag får veta.
Är det någon som vet om det finns något annat försäkringsbolag som täcker förarutveckling (bankörning utan tidtagning, ej tävling) även om det innebär att man måste rapportera alla sina bantillfällen i förväg och/eller det innebär en kraftigt höjd självrisk?
//Max
Försäkring som täcker förarutveckling?! Nya villkor!
Försäkring som täcker förarutveckling?! Nya villkor!
Max
Lotus Elise 111 -03
Lotus Elise 111 -03
Re: Försäkring som täcker förarutveckling?! Nya villkor!
Har nu fått bekräftat från Salus Ansvar att försäkringen inte längre täcker förarutveckling (eller i princip någon aktivitet på bana).
Dags att leta nytt försäkringsbolag!
//Max
Dags att leta nytt försäkringsbolag!
//Max
Max
Lotus Elise 111 -03
Lotus Elise 111 -03
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej.
Pratade med Länsförsäkringar Skåne och frågade om min fösäkring täcker förarutveckling och fick svaret att den gör det, om man kan mena att evenemanget är säkerhetsfrämjande. Jag har en "vanlig" försäkrning på min Lotus.
Må gott
Patrik.
Pratade med Länsförsäkringar Skåne och frågade om min fösäkring täcker förarutveckling och fick svaret att den gör det, om man kan mena att evenemanget är säkerhetsfrämjande. Jag har en "vanlig" försäkrning på min Lotus.
Må gott
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Har också Länsförsäkringar (men halland) men vad definierar försäkringsbolaget som säkerhetsfrämjande evenemang? Hur skall förarutveklingen se ut för att hamna i definitionen?EXCEL,PATRIK. wrote:Hej.
Må gott
Patrik.
Johnny Karlsson
Opel Speedster
Opel Speedster
Hej Patrik och RacerJo,
När jag läser igenom LF's villkor så tycker jag att det framgår ganska tydligt att de inte skulle täcka banträffar/förarutveckling.
Se: http://www.lansforsakringar.se/privat/o ... mindre.pdf
Se sid 6, stycke 313, punkt 3.
Säg till om ni tolkar det annorlunda än vad jag gjort.
Jag håller på att gå igenom en rad bolag där majoriteten har en nästan identisk skrivning som LF. Jag har hittat 2 bolag som formulerar sig annorlunda där det ena inte försäkrar Lotus Eliser över trafikförsäkring. Jag återkommer när jag pratat med det andra.
När försäkringsbolagen som har samma skrivning som LF mfl så brukar de jämställa "säkerhetsfrämjande evenemang" med sånt som man gör under övningskörning för körkort, tex halkkörning.
Jag är väldigt glad att LF Skåne verkar ha en något vidare syn än vad jag kan tolka ur villkoren, men jag är samtidigt väldigt orolig att byta till dem om jag inte kan få svart på vit att försäkringen täcker. Det kan inte bara handla om godtyckliga tolkningar som riskerar att ändras från fall till fall.
Patrik, har du lust att berätta vem du pratat med på LF Skåne så att det finns en chans att få verifierat att försäkringen kommer täcka innan man köper den? PMa gärna om det känns bättre.
Jag återkommer med mer info när jag gått igenom alla bolagen på min lista och pratat med några av dem.
//Max
När jag läser igenom LF's villkor så tycker jag att det framgår ganska tydligt att de inte skulle täcka banträffar/förarutveckling.
Se: http://www.lansforsakringar.se/privat/o ... mindre.pdf
Se sid 6, stycke 313, punkt 3.
Säg till om ni tolkar det annorlunda än vad jag gjort.
Jag håller på att gå igenom en rad bolag där majoriteten har en nästan identisk skrivning som LF. Jag har hittat 2 bolag som formulerar sig annorlunda där det ena inte försäkrar Lotus Eliser över trafikförsäkring. Jag återkommer när jag pratat med det andra.
När försäkringsbolagen som har samma skrivning som LF mfl så brukar de jämställa "säkerhetsfrämjande evenemang" med sånt som man gör under övningskörning för körkort, tex halkkörning.
Jag är väldigt glad att LF Skåne verkar ha en något vidare syn än vad jag kan tolka ur villkoren, men jag är samtidigt väldigt orolig att byta till dem om jag inte kan få svart på vit att försäkringen täcker. Det kan inte bara handla om godtyckliga tolkningar som riskerar att ändras från fall till fall.
Patrik, har du lust att berätta vem du pratat med på LF Skåne så att det finns en chans att få verifierat att försäkringen kommer täcka innan man köper den? PMa gärna om det känns bättre.
Jag återkommer med mer info när jag gått igenom alla bolagen på min lista och pratat med några av dem.
//Max
Max
Lotus Elise 111 -03
Lotus Elise 111 -03
- Nillet
- Forumadministratör
Det borde finnas en massa liknande utredningar på rejsa.nu.
Tror att det är väldigt svårt att hitta en försäkring som täcker bankörning.
SvenskaMotorsportAlliansen/March har sagt att de skall ta fram en försäkring för detta men tror inte de är i mål ännu.
Tror att det är väldigt svårt att hitta en försäkring som täcker bankörning.
SvenskaMotorsportAlliansen/March har sagt att de skall ta fram en försäkring för detta men tror inte de är i mål ännu.
Hej Niklas!
SMA är ju väldigt trevliga när man pratar med dem. Ska kolla med dem hur långt de har kommit.
Som du säger finns det en del trådar på rejsa. Vissa har nästlat sig ganska långt ner i villkorsskrivningar hos diverse bolag och myndigheter. Jag har hittills inte läst något definitivt eller positivt i några av de mer moderna inläggen, men jag kan ha missat nåt.
Fortsättning följer...
//Max
SMA är ju väldigt trevliga när man pratar med dem. Ska kolla med dem hur långt de har kommit.
Som du säger finns det en del trådar på rejsa. Vissa har nästlat sig ganska långt ner i villkorsskrivningar hos diverse bolag och myndigheter. Jag har hittills inte läst något definitivt eller positivt i några av de mer moderna inläggen, men jag kan ha missat nåt.
Fortsättning följer...
//Max
Max
Lotus Elise 111 -03
Lotus Elise 111 -03
Det finns en god anledning till att de inte godkänner banåka, alltför många krashar sina bilar.
Jag kan tänka mig att SMA/march försäkringen inte kommer att bli helt billig.
För övrigt så gäller inte heller trafikförsäkringen på banmöten. Så låt bli att köra på folk, bilar eller andra saker som finns på banområdet.
http://www.tff.se/upload/Aktuellt/Info_ ... %20_2_.pdf
Jag kan tänka mig att SMA/march försäkringen inte kommer att bli helt billig.
För övrigt så gäller inte heller trafikförsäkringen på banmöten. Så låt bli att köra på folk, bilar eller andra saker som finns på banområdet.
http://www.tff.se/upload/Aktuellt/Info_ ... %20_2_.pdf
Trafikförsäkringsföreningen wrote: I normal trafik ska ett motordrivet fordon vara trafikförsäkrat. Enligt
trafikskadelagen gäller dock inte en trafikförsäkring vid tävling inom
inhägnat tävlingsområde. Med tävling likställs även träning, uppvisning,
övningskörning eller liknande användning inom ett inhägnat
tävlingsområde.
Pontus, Exige S1
Nu har jag kollat majoriteten av svenska försäkringsbolag tror jag och så här ser det ut:
If
Lita försäkring
Länsförsäkringar
Moderna Försäkringar
Salus Ansvar
Trygg-Hansa
Volvia
Atava
Auro Försäkringar
Dina Försäkringar
Swedbank
Vesta Skadeförsäkring
Dessa har alla väldigt likartade skrivelser i sina villkor och täcker inte banträffar (enligt villkoren iaf).
Gjensidige
Sveland
Dessa har annorlunda ( något fördelaktigare) skrivelser i villkoren men Gjensidige säljer inget över trafikförsäkring för Lotus Elise, enligt dem möjligtvis pga vikt/effektförhållande. Sveland tillåter bara vissa arrangemang med Porsche-klubben, inget annat. Minns jag rätt så har några av de andra bolagen samma inställning trots deras villkorsskrivelser. Ska vi alla byta bil eller?!
Jag har pratat med SMA som säger att det går att köpa en tillfällig track day-försäkring redan idag men den skulle kosta ca 3000 kr per tillfälle. Man jobbar på att ta fram en "per tillfälle"-försäkring med förhoppningen att den ska hamna på 1000-1500 kr. Jag känner inte till något om hur villkoren för dessa kommer vara. Man har i dagsläget ingen aning om när den kan komma att erbjudas men så fort den är färdig kommer den upp på SMA's hemsida och jag misstänker att den kommer nämnas på diverse forum med.
//Max
If
Lita försäkring
Länsförsäkringar
Moderna Försäkringar
Salus Ansvar
Trygg-Hansa
Volvia
Atava
Auro Försäkringar
Dina Försäkringar
Swedbank
Vesta Skadeförsäkring
Dessa har alla väldigt likartade skrivelser i sina villkor och täcker inte banträffar (enligt villkoren iaf).
Gjensidige
Sveland
Dessa har annorlunda ( något fördelaktigare) skrivelser i villkoren men Gjensidige säljer inget över trafikförsäkring för Lotus Elise, enligt dem möjligtvis pga vikt/effektförhållande. Sveland tillåter bara vissa arrangemang med Porsche-klubben, inget annat. Minns jag rätt så har några av de andra bolagen samma inställning trots deras villkorsskrivelser. Ska vi alla byta bil eller?!
Jag har pratat med SMA som säger att det går att köpa en tillfällig track day-försäkring redan idag men den skulle kosta ca 3000 kr per tillfälle. Man jobbar på att ta fram en "per tillfälle"-försäkring med förhoppningen att den ska hamna på 1000-1500 kr. Jag känner inte till något om hur villkoren för dessa kommer vara. Man har i dagsläget ingen aning om när den kan komma att erbjudas men så fort den är färdig kommer den upp på SMA's hemsida och jag misstänker att den kommer nämnas på diverse forum med.
//Max
Max
Lotus Elise 111 -03
Lotus Elise 111 -03