Hej!
Mitt första inlägg här som ganska nybliven Elise-ägare. min bil är en -00 enligt chassienr. men reggad som -99, Englandsimport. Bilen behövde en stor service vid köpet så priset blev därefter. Efter lite funderade gav jag mig bland annat på att byta kamrem, spännare och v-pump själv, något som jag inte ångrar. Har bergis sparat 10000.- jämfört med att lämna bilen till Wendels (jag bor i Helsingborg). Inte speciellt svårt men lite tidsödande eftersom man får plocka bort en del pinaler och sitta på huk i höger hjulhus samt ligga under om man som jag inte har tillgång till lyft.
Nu till min fråga. Jag hittar inget i manualerna om efterspänning av kamremsspännaren efter sisådär 100 mil. Är det inget som är nödvändigt på "moderna" motorer? Spännaren är av så kallat automatiskt utförande. Min erfarenhet sträcker sig endast till maskiner från Hedenhös tid.
/Magnus
Bytat kamrem på min Elise.
Re: Bytat kamrem på min Elise.
Vet inte vad du läst för manualer, men om du gjort som det skall göras behövs ingen efterjustering, viktigt är att du använt MG/Rover eller Lotus OE - rem, det finns en massa ''junk'' avsett för de mindre motorerna ( Rover 25 etc) hos Mekonomen etc som inte matchar, gäller även vattenpumparna.
Finnes även HD - remmar, dyra, men som allt annat, man får vad man betalar för.
Morgan H
Finnes även HD - remmar, dyra, men som allt annat, man får vad man betalar för.
Morgan H
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.