Nya medlemmar presenterar sig + import-reportage

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
STELL
Svårt Lotus-beroende

Re: Nya medlemmar presenterar sig + import-reportage

Post by STELL »

Peter jag anar att mina bakbromsar är i samma skick som dina, efter att ha kollat här om dagen. :steer:
Vi får hoppas på 1 torsdagen i juni på Brostugan kanske. Tänk att få ditt 4 Excel om möjligt. :-D
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Är det Stockholms datum?
I Skåne är 1 juni en tisdag :-D

Alltid roligt med många Excel på samma plats. I höstas var vi fyra Excel på en tisdagsträff i Lödde en 85, 86, min87 och en 88:a Mycket trevligt.

Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Jagga klubben träffas den första torsdagen i varje månad på Brostugan.
Det var det jag tänkte att vi kunde förära med en allmän Lotus uppslutning åxå. :-D
Så att även andra modeller än Excel ska givetvis åxå komma hoppas jag, och ett ypperligt tillfälle att visa opp både Peter och Eriks fynd  :up:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
silke
Forumveteran

Post by silke »

STELL wrote:Peter jag anar att mina bakbromsar är i samma skick som dina, efter att ha kollat här om dagen. :steer:
Vi får hoppas på 1 torsdagen i juni på Brostugan kanske. Tänk att få ditt 4 Excel om möjligt. :-D
Vad är det för träff på Brostugan den första torsdagen i juni? Är det bara för er med gammelbilar eller är även nyare förmågor välkomna?  :wave:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

silke wrote:
STELL wrote:Peter jag anar att mina bakbromsar är i samma skick som dina, efter att ha kollat här om dagen. :steer:
Vad är det för träff på Brostugan den första torsdagen i juni? Är det bara för er med gammelbilar eller är även nyare förmågor välkomna?  :wave:
Det är temakväll för Jaggaklubben och alla är välkomna, vi brukar få trängas med diverse Miator så varför inte fylla på med lite Lotusar av alla de slag, framåt sex-tiden brukar det finnas en del bilar på plats.
Lite bilder från träffen nu i Maj: http://jaguarklubben.se/100506-brostugan.shtml
Peter Hällström
You can't handle a car like a human being.... It needs love!
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Du var snabbare än jag Peter.
Alla Lotusar och hangarounds .
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

När Peter var på Volvo så lånade jag en kamera och tog några kort på honom med nyförvärvet, men kameraägaren har inte behagat skicka dem ännu. Jag ska försöka lägga ut dem här på forumet.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Nu har jag fått tag på bilderna från när Peter landade på Hisingen. De ligger under "Reportage" eftersom det inte går att ladda upp bilder under denna rubrik.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

I veckan blev ursprungskontrollen klar, inga problem där men när dom röda plåtarna för tillfällig registrering kom så var dom feltryckta, istället för ett slutdatum på 2010-08-21 så stog det 2010-06-21  :eek:
Efter fyra samtal till Transportstyrelsen blev jag lovad nya skyltar med rätt datum så det löser sej  :up:

I fredags kom så äntligen det efterlängtade paketet från SJ Sports Cars, nya klossar bak och ny oljeplugg monterades och sen satte jag ihop torkarmotorn med nya vajern och monterade ihop alltihop.
Väl klar så funkade trokaren igen men saknade viloläget och intervallfunktionen så nått har blivit fel men det får anstå till en annan dag.
I morse for jag iväg till Wärsta-marknaden nära Skokloster, blev inte insläppt i Jaguarklubbens inhängnad så jag ställde mej bland övriga "finbilar", bilen gick som en dröm både dit och hem :steer:
På marknaden lät jag göra en reservnyckel och herr Låssmed informerade mej om att det nyckelämnet brukade användas till Toyota Starlet, någon som vet vilken Toyota modell som släppt till rattstången till Excelen?
Peter Hällström
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Det lär vara den där Celica Supran från tidigt 80-tal som släppt till större delen av knappar etc inklusive rattstång och reglagen där.
På en av mina nycklar kan man skönja den bortslippade Toyota loggan.
Som när Aston Martin ertappades med Volvonycklar för något år sedan :shock:
På besiktningen brukar de känna igen sig med en gång.
Kul att bilen är på gång  :up: :-D  :banana:

Jag fick i går reda på att det finns 18 Excel registrerade i Sverige.Det borde då excludera din och Eriks bilar plus min reservdelsbil och eventuellt den som står i ett garage sedan flera år här i Väsby (Den har Svenska skyltar men har inte varit i trafik sedan jag fick reda på den ca år 2002)
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

Ujujuj, vilken bil, jag är grymt imponerad :loveu:
Trodde inte man kunde ha så kul på fyra hjul fast frågan är ju om Harry Haffa delar min glädjeyra  :nono:
En bil för aktiv körning, inget att glida runt i utan tvärt om låta motorn jobba på rätt växel och lite högre varvtal, lyssna när dom dubbla Dell'Orto arbetar och snörvlar under huven, den snabba direkta styrningen när man kliver in i en böj, uppleva den snabba gasresponsen........jag är såld.......
Tidigare tog jag alltid motorvägen hem, nu väljer jag den gamla kurviga vägen.......ni förstår att jag är körd, jag har sett ljuset :flag:

:heart: LOTUS :heart:

Stellan, du sa tidigare att det kanske handlade om 17 st Exceler i Sverige, min kom in i registret den 21/5 som tillfällig registrering så jag har ett svenskt reg.nr så min kanske är nummer 18 i ordningen?
Peter Hällström
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Det var "någon" som tyckte jag körde med lite för tung högerfot på väg till Knutan.
Jag tror jag blivit frånåkt efter läst dessa rader :-D
PeterH wrote:Ujujuj, vilken bil, jag är grymt imponerad :loveu:
Trodde inte man kunde ha så kul på fyra hjul fast frågan är ju om Harry Haffa delar min glädjeyra  :nono:
En bil för aktiv körning, inget att glida runt i utan tvärt om låta motorn jobba på rätt växel och lite högre varvtal, lyssna när dom dubbla Dell'Orto arbetar och snörvlar under huven, den snabba direkta styrningen när man kliver in i en böj, uppleva den snabba gasresponsen........jag är såld.......
Tidigare tog jag alltid motorvägen hem, nu väljer jag den gamla kurviga vägen.......ni förstår att jag är körd, jag har sett ljuset :flag:

:heart: LOTUS :heart:

Stellan, du sa tidigare att det kanske handlade om 17 st Exceler i Sverige, min kom in i registret den 21/5 som tillfällig registrering så jag har ett svenskt reg.nr så min kanske är nummer 18 i ordningen?
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

STELL wrote:Det var "någon" som tyckte jag körde med lite för tung högerfot på väg till Knutan.
Jag tror jag blivit frånåkt efter läst dessa rader :-D
Njae......åka fort på motorväg känns inte som Excelens starka sida, kurviga mindre landsvägar känns mera mitt i prick på nått vis :steer:
Fortåkning på motorväg är mera Jaguar, dom brukar liksom lossna vid 140 km/h, där någonstans blir dom helt underbara på motorvägen förutsatt att allt står rätt till i hjulställ osv osv.
Peter Hällström
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

Så var min Excel svensk medborgare  :up:

Reg.besiktningen idag var inga som helst problem och vanliga kontrollbesiktningen gick som på räls liksom.
Något som förvånade mej var CO-halten, 0,17% på en 21 år gammal bil med dubbla DelLorto 45or dock låg HC-värdet och flaxade runt 300 vilket kanske är lite väl högt, kan det vara så att HC-värdet sjunker om man skruvar upp CO-värdet lite?

Hur som helst, jag är glad som en banan  :banana:
Peter Hällström
silke
Forumveteran

Post by silke »

Grattis Peter!

Roligt att höra att allt gick bra!  :up:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Post Reply