Hej alla glada!
Min Esprit V8 kyler motorn lite dåligt, tycker jag. Om jag kör normalt, dvs. knappt någon fullgas och runt 90-110 på vanliga väger så ligger den snällt run 90-90C, men om jag gasar på lite-grann (alltså inte vansinning mycket) så går den upp till precis innan det röda fältet på mätaren och ligger sedan stilla där.
Den verkar heller inte vara så pigg på att kyla ner sig själv igen om man börjar köra lugnare, men den blir heller inte varmare än så - den går alltså aldrig in i det röda fältet utan ligger hela tiden någon millimeter innan.
Om jag stannar bilen innan den hunnit bli så varm och låter den stå på tomgång kommer den gå upp i värme på precis samma sätt, och då hör man också tydligt hur fläkten(-arna?) går igång när den kommer upp mot rödmarkeringen, men inte innan.
Fick höra av säljaren att bilen beter sig så från fabrik, men nu börjar jag undra då det verkar som i alla fall de fyrcylindriga bilarna går mycket svalare.
Jag hör alltså klart och tydligt att fläktarna går igång, och där finns tillräckligt med kylarvätska också.
Så min fråga är alltså - är detta ett problem eller ska det vara så? För mig känns det som lite risky-business att ha motorn gå så varm.
Varm V8
Re: Varm V8
Hittade på Ramspott & Brandt bl.a. termostat som går på vid 82C, en bättre kylare helt i aluminium och en pump med 30% högre kapacitet.
Kan detta vara vettigt att investera i för att få ner värmen på motorn?
Kan detta vara vettigt att investera i för att få ner värmen på motorn?
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Vet du säkert att motorns tempratur är så hög som på mätaren ? Det kan ju vara så att mätaren visar fel ?
Jag har ju visserligen en 4 cylindrig Esprit & inte en 8:a, men mina kylfläktar går igång långt innan tempmätaren visar rött. MEN Espriter har ganska varma motorer av naturen.
Dom gånger jag kört min Esprit i storstads trafik & köer så den blivit RIKTIGT varm, har jag vridit på AC:n på max, det drar ner motor tempen några grader. Men jag har aldrig ens varit nära att bilen skulle koka.
Om jag vore dig så skulle jag börja med att försöka mäta vatten tempen för att se om mätaren visar rätt & därefter fortsätta felsökningen med kylsystemet. Lufta det ordentligt osv... Lycka till !

Jag har ju visserligen en 4 cylindrig Esprit & inte en 8:a, men mina kylfläktar går igång långt innan tempmätaren visar rött. MEN Espriter har ganska varma motorer av naturen.
Dom gånger jag kört min Esprit i storstads trafik & köer så den blivit RIKTIGT varm, har jag vridit på AC:n på max, det drar ner motor tempen några grader. Men jag har aldrig ens varit nära att bilen skulle koka.
Om jag vore dig så skulle jag börja med att försöka mäta vatten tempen för att se om mätaren visar rätt & därefter fortsätta felsökningen med kylsystemet. Lufta det ordentligt osv... Lycka till !
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Kolla om du har luft i systemet, detta kan ge konstiga beteenden.
Att uppgradera kylsystemet pa en Esprit i sveriges 'varma' klimat ar inte ratt da det garanterat ar fel pa din bil.
Att uppgradera kylsystemet pa en Esprit i sveriges 'varma' klimat ar inte ratt da det garanterat ar fel pa din bil.
joakim
SE highwing
SE highwing
Funkar kanske inte på Lotus...men min Jaguar hade problem med motorvärmen, jag fick ett tips om att spola ut systemet, för det kan "slagga" ihop, efter det funkar den alldeles utmärkt.
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Hej!
Eftersom bilen inte kokar, dvs. kylarvattnet försvinner inte undan för undan så verkar det troligare att det är mätaren som visar 10-20 grader fel.
Är det någon som har de kopplingssakerna man behöver för att läsa av vatten temperaturen direkt från datorn i bilen?
Eftersom bilen inte kokar, dvs. kylarvattnet försvinner inte undan för undan så verkar det troligare att det är mätaren som visar 10-20 grader fel.
Är det någon som har de kopplingssakerna man behöver för att läsa av vatten temperaturen direkt från datorn i bilen?