Köp av elise?
Köp av elise?
Hej!
Börjar givetvis min tillvaro här på forumet med en fråga.
Är mycket sugen på att införskaffa mig en elise S2 och har för avsikt att göra detta under nästa vår som det ser ut nu.
Jag tänkte dock redan nu börja forska lite i hur man ska genomföra ett köp på bästa sätt.
Har hittat många bilar i UK som ligger mellan 130-150k det finns ju dock många som säljs här till ungefär samma pris så jag vet inte om det är värt jobbet att åka över själv?
Vad kostar det i regel att ta hem en bil?
Vad bör man tänka på vid köp av elise både i UK och sverige?
Är också lite konfunderad över motoralternativen som finns när har försått att den "vanligaste" är Rover motorn på 118hk men när kom Toyota motorn med 192hk i bilen? finns det även modeller som har 156hk?
Massor av frågor som ni ser och mycket okunskap rör det sig om vad gäller denna bilmodell.
Kör idag en banpreppad honda civic men är sugen på något lite nyare och rwd :) då elise även är den snyggaste bil jag sett blir ju valet enkelt.
// Tobias
Börjar givetvis min tillvaro här på forumet med en fråga.
Är mycket sugen på att införskaffa mig en elise S2 och har för avsikt att göra detta under nästa vår som det ser ut nu.
Jag tänkte dock redan nu börja forska lite i hur man ska genomföra ett köp på bästa sätt.
Har hittat många bilar i UK som ligger mellan 130-150k det finns ju dock många som säljs här till ungefär samma pris så jag vet inte om det är värt jobbet att åka över själv?
Vad kostar det i regel att ta hem en bil?
Vad bör man tänka på vid köp av elise både i UK och sverige?
Är också lite konfunderad över motoralternativen som finns när har försått att den "vanligaste" är Rover motorn på 118hk men när kom Toyota motorn med 192hk i bilen? finns det även modeller som har 156hk?
Massor av frågor som ni ser och mycket okunskap rör det sig om vad gäller denna bilmodell.
Kör idag en banpreppad honda civic men är sugen på något lite nyare och rwd :) då elise även är den snyggaste bil jag sett blir ju valet enkelt.
// Tobias
Tobias Eriksson
Re: Köp av elise?
Hej Tobias,
att välja en Elise är definitivt att välja rätt! Jag har själv haft en S2 -02 som jag tog från Tyskland. Under mina tre år med bilen hade jag inte ett enda "oförutsett" fel. Som vanligt gäller det att vara omsorgsfull vid valet av bil. Bilar som går mycket på bana, oavsett märke, tar förstås mycket stryk. Många Eliser går en hel del på bana. Det låter som om du kanske också tänkt köra på bana, och då har du koll på det läget.
Att ta hem en bil från England kan självklart vara ett alternativ. Men som du säger går det att komma över ett likartat exemplar i Sverige för samma pengar. Då finns det ingen anledning att "gå över Nordsjön efter vatten". Att ta hem en bil från Tyskland kostar ca 10.000:-. Då har du den registrerad och klar utanför bilprovningen. Jag skulle tro att det kostar några kronor mer från England, men det har andra mer erfarenhet av än jag.
Motorer. Elise S2 fanns som du säger till att börja med Rovers K-motor 122 hk. 156 hk var också K-motorn fast med variabla kammar (Lars Hansson, rätta mig om jag har fel). Toyota-motorn med 192 hk kom 2004 och erbjöds parallellt med K-motorn fram tills Rover gick i konkurs. Med 192 hk hette bilen Elise 111R och med 156 hk 111S. Senare satte man även på en kompressor på Toyotamotorn som gav 220 hk i Elise SC och 220-240 hk i Exige S. Då pratar vi dock betydligt nyare bilar och priser långt över 130-150.000:-. Rover-motorn har ett rykte om sig att skjuta topplockspackningar. Men vår vän Lars Hansson har kört både S1 och S2 på och utanför bana utan att packningen gått sönder. Toyota-motorn är Japansk och därför i princip oförstörbar. Den är dock väldigt högvarvig och den märkbara skillnaden mot K-motorn kommer först mellan 7000 och 9000 varv.
Hälsar
Per-Ola
att välja en Elise är definitivt att välja rätt! Jag har själv haft en S2 -02 som jag tog från Tyskland. Under mina tre år med bilen hade jag inte ett enda "oförutsett" fel. Som vanligt gäller det att vara omsorgsfull vid valet av bil. Bilar som går mycket på bana, oavsett märke, tar förstås mycket stryk. Många Eliser går en hel del på bana. Det låter som om du kanske också tänkt köra på bana, och då har du koll på det läget.
Att ta hem en bil från England kan självklart vara ett alternativ. Men som du säger går det att komma över ett likartat exemplar i Sverige för samma pengar. Då finns det ingen anledning att "gå över Nordsjön efter vatten". Att ta hem en bil från Tyskland kostar ca 10.000:-. Då har du den registrerad och klar utanför bilprovningen. Jag skulle tro att det kostar några kronor mer från England, men det har andra mer erfarenhet av än jag.
Motorer. Elise S2 fanns som du säger till att börja med Rovers K-motor 122 hk. 156 hk var också K-motorn fast med variabla kammar (Lars Hansson, rätta mig om jag har fel). Toyota-motorn med 192 hk kom 2004 och erbjöds parallellt med K-motorn fram tills Rover gick i konkurs. Med 192 hk hette bilen Elise 111R och med 156 hk 111S. Senare satte man även på en kompressor på Toyotamotorn som gav 220 hk i Elise SC och 220-240 hk i Exige S. Då pratar vi dock betydligt nyare bilar och priser långt över 130-150.000:-. Rover-motorn har ett rykte om sig att skjuta topplockspackningar. Men vår vän Lars Hansson har kört både S1 och S2 på och utanför bana utan att packningen gått sönder. Toyota-motorn är Japansk och därför i princip oförstörbar. Den är dock väldigt högvarvig och den märkbara skillnaden mot K-motorn kommer först mellan 7000 och 9000 varv.
Hälsar
Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Per-Ola !
Du har inte fel !
Bra redovisning av motoralternativen.
Jag vill gärna göra tillägget att man inte ska förledas att
tro att prestandaskillnaden mellan 122 hkr Rovermotorn
och 192 hkr Toyotamotorn är speciellt stor. Definitivt inte
så stor som siffrorna förleder en att tro. Däremot är
skillnaden i karaktär mer märkbar. Som Per-Ola skriver så
är Toyotamotorn högvarvig och har relativt dåligt vrid/effekt
ganska så högt upp på varvräknaren. Detta brukar man väl kalla
"sportigt", men kräver täta växlingar för att inte komma ur
effektbandet. Observera att 192 hkr har en växel mer än Rovern.
Jag vill påstå att den växeln behövs.
Vilket val du än gör så gör du ett bra val !
Elise är en mycket
rolig sportbil. En fantastiskt fin kompromiss mellan olika variabler.
Oavsett motoralternativ. Med en lotterivinst i handen hade jag nog
köpt en Elise 111 SC. Kompressorn och en ny elektronisk styrenhet
gör den bilen nästan felfri ! Har allt.
hälsn
Lasse H
Du har inte fel !
Bra redovisning av motoralternativen.
Jag vill gärna göra tillägget att man inte ska förledas att
tro att prestandaskillnaden mellan 122 hkr Rovermotorn
och 192 hkr Toyotamotorn är speciellt stor. Definitivt inte
så stor som siffrorna förleder en att tro. Däremot är
skillnaden i karaktär mer märkbar. Som Per-Ola skriver så
är Toyotamotorn högvarvig och har relativt dåligt vrid/effekt
ganska så högt upp på varvräknaren. Detta brukar man väl kalla
"sportigt", men kräver täta växlingar för att inte komma ur
effektbandet. Observera att 192 hkr har en växel mer än Rovern.
Jag vill påstå att den växeln behövs.
Vilket val du än gör så gör du ett bra val !
rolig sportbil. En fantastiskt fin kompromiss mellan olika variabler.
Oavsett motoralternativ. Med en lotterivinst i handen hade jag nog
köpt en Elise 111 SC. Kompressorn och en ny elektronisk styrenhet
gör den bilen nästan felfri ! Har allt.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Hej!
Verkligen tack för era grundliga svar! Som jag förstår det så är alltså toyo motorn ganska lik min hondamotor som är väldigt högvarvig.
Det låter ju lite oroande att rovermotorn sägs vara svag men det kanske är en liten halvmyt som lät sprider sig när någon/några inte vill erkänna att de inte hanterade allt rätt.
Skönt att man får belägg för att man är inne på rätt spår med en elise iaf:)
Ja tanken är ju att köra lite bana/konbana dock brukar det bara bli en 1-3ggr om året men man kan ju ha kul utanför banan också! Hade dock tänkt vara lite flitigare om jag köper en ny bil som förhoppningsvis inte behöver lagas så mycket efter varje gång man varit igång:)
Fortsätt gärna droppa in tips osv..mycket intressant läsning!
Vad bör man titta på när man ska köpa??
Verkligen tack för era grundliga svar! Som jag förstår det så är alltså toyo motorn ganska lik min hondamotor som är väldigt högvarvig.
Det låter ju lite oroande att rovermotorn sägs vara svag men det kanske är en liten halvmyt som lät sprider sig när någon/några inte vill erkänna att de inte hanterade allt rätt.
Skönt att man får belägg för att man är inne på rätt spår med en elise iaf:)
Ja tanken är ju att köra lite bana/konbana dock brukar det bara bli en 1-3ggr om året men man kan ju ha kul utanför banan också! Hade dock tänkt vara lite flitigare om jag köper en ny bil som förhoppningsvis inte behöver lagas så mycket efter varje gång man varit igång:)
Fortsätt gärna droppa in tips osv..mycket intressant läsning!
Vad bör man titta på när man ska köpa??
Tobias Eriksson
Jag tror att det ligger mycket i vad du skriver Tobias. Det går att köra sönder vad som helst, bara man misshandlar det tillräckligt.speedy wrote: Det låter ju lite oroande att rovermotorn sägs vara svag men det kanske är en liten halvmyt som lät sprider sig när någon/några inte vill erkänna att de inte hanterade allt rätt.
Vad gäller prestandaskillnaderna mellan 192 och 122 hk kan också tilläggas att en Elise med K-motor väger ca 750 kg och med Toyota-motorn ca 900 kg. 150 kg äter upp mycket av effektskillnaden.
Vad skall man titta på? I en Elise med K-motor 122 hk finns det inte så mycket som kan gå sönder. Inga elhissar, inget styrservo, inget bromsservo, ingen AC. Det finns egentligen bara mekaniken att kontrollera, t ex kompressionsprov, kylvatten i motoroljan, slitna bussningar och leder etc. Du kan också slänga ett öga på tröskeln vid insteget och instrumentbrädan vid insteget. Det är trångt att komma in med taket på. Om man inte är försiktig repar man lätt både tröskeln och instrumentbrädan vid insteg. Det låter kanske konstigt med repad instrumentbräda, men alla som stigit in i en Elise vet vad jag pratar om. Det kan kanske vara ett mått på bilens totala kondition om det visar sig att ägaren/ägarna varit försiktiga eller inte varit försiktiga vid insteget? Personligen brukar jag lägga ganska stor vikt vid just sådana aspekter när jag köper bil.
Lycka till!
Hälsar
Per-Ola
Kanon med såna tips!Vad gäller prestandaskillnaderna mellan 192 och 122 hk kan också tilläggas att en Elise med K-motor väger ca 750 kg och med Toyota-motorn ca 900 kg. 150 kg äter upp mycket av effektskillnaden.
Vad skall man titta på? I en Elise med K-motor 122 hk finns det inte så mycket som kan gå sönder. Inga elhissar, inget styrservo, inget bromsservo, ingen AC. Det finns egentligen bara mekaniken att kontrollera, t ex kompressionsprov, kylvatten i motoroljan, slitna bussningar och leder etc. Du kan också slänga ett öga på tröskeln vid insteget och instrumentbrädan vid insteget. Det är trångt att komma in med taket på. Om man inte är försiktig repar man lätt både tröskeln och instrumentbrädan vid insteg. Det låter kanske konstigt med repad instrumentbräda, men alla som stigit in i en Elise vet vad jag pratar om. Det kan kanske vara ett mått på bilens totala kondition om det visar sig att ägaren/ägarna varit försiktiga eller inte varit försiktiga vid insteget? Personligen brukar jag lägga ganska stor vikt vid just sådana aspekter när jag köper bil.
Lycka till!
Hälsar
Per-Ola
Så den med K motorn är alltså den absolut råaste utan några finesser alls :)
Vilken modell är det man ska söka efter om man vill ha cd,elhissar och ac? några fler bekvämligheter behöver jag inte, i dagläget har jag inget av detta i min racebil men om jag ska köpa en dyrare måste jag nog ha lite sånt för att tillmötesgå sambon liiite iaf.
blir mycket
Tobias Eriksson
Tilläggas kan att Toyota motorn har kamkedja och inte kamrem som Rovermotorn.
Men saknar de läckra blålysande stackmätarna.
Detta gäller iallafall Elise S modellen.
Personligen föredrar jag ratten utan krockkudde, då jag tycker att mittnavet på krockkudderatten blir lite stor i jämförelse med den utan krockkudde.
Men saknar de läckra blålysande stackmätarna.
Detta gäller iallafall Elise S modellen.
Personligen föredrar jag ratten utan krockkudde, då jag tycker att mittnavet på krockkudderatten blir lite stor i jämförelse med den utan krockkudde.
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Hej Tobias!
Skoj att du hittat hit, klart du skall ha en Elise!
Angående dina krav på CD, elhissar och AC, vad skall du med dem till?
När jag var på jakt efter min Elise så letade även jag efter bilar med ac, men tog till slut mitt förnuft till fånga och kom fram till att det inte behövs i en bil som Elise. Varma sommardagar kommer du ändå vilja köra öppet! Så istället för att vara något positivt blir ACn bara en straffvikt på ca 15kg som du inte kommer använda. Har inte ångrat mitt beslut en sekund att min Elise saknar AC. Min 111R (Toyotamotorn på 192hk) med touringpack fast utan AC väger in på 860kg, inte fjäderlätt som en S1a eller tidig S2a men ändå en väldigt lätt bil. Angående CD och elhissar så tycker jag inte att det skall styra ditt val, de CD-stereos som fabriksmonterats av Lotus är inget att hurra för så om du vill ha en bra stereo är det bättre att eftermontera och visst är det väl såhär på 2010-talet lite charmigt med fönstervevar?
Men om du ändå vill ha en bil med lite mer bekvämligheter jämfört med de första råa S2orna så borde 111S (Rovermotor) eller 111R (Toyotamotor) kunna uppfylla dina krav! Toyotamotorn är som tidigare nämnts relativt högvarvig (likt din Hondamotor) där man får en extra skjuts vid 6200rpm då kammarna ställer om sig, sen så trycker det på bra till varvstoppet vid 8500rpm.
Diskussionen om huruvida man skall välja Toyota- eller Rovermotor skall jag inte ge mig in på, det beror så mycket på tycke och smak och jag antar att de flesta vill förespråka sitt eget val. För mig med tummen mitt i handen var valet enkelt, det kändes väldigt mycket tryggare att välja en bil med Toyotamotor.
Såg för en tid sedan en Elise 135R till salu på Blocket, det tycker jag låter som en spännande bil om du tänker köra en del på bana. Den tillverkades endast i 123 exemplar under 2003 (inte 50 ex som det stod i annonsen) och var under en kort period den snabbaste Elise man kunde köpa efter att den ytterst sällsynta och ömtåliga S2 190 (Rovers k-series VHPD motor) hade slutats tillverkas och innan produktionen av 111S hade kommit igång. 135R var byggd för bankörning på ett helt annat sätt än ordinarie Elise med 122hk. Motorn hade trimmats till 135hk, den hade close-ratio växellådan, andra dämpare och fjädrar och justerbar anti-roll bar. Den såldes även med Yokohamas r-däck A048R. Så man skulle kunna säga att det är en något nedtrimmad Exige i Eliseskrud.
Det finns som sagt en hel mängd olika varianter och utrustningsnivåer av Elise. Om du vill lära dig mer kan jag verkligen rekommendera boken Lotus Elise av Alastair Clements som ingår i Haynes Enthusiast Guide serie och som gavs ut under 2009, där finns allt du kan tänkas vilja veta om din nästa bil! Den perfekta sommarläsningen?
Lycka till!
Skoj att du hittat hit, klart du skall ha en Elise!
Angående dina krav på CD, elhissar och AC, vad skall du med dem till?
Diskussionen om huruvida man skall välja Toyota- eller Rovermotor skall jag inte ge mig in på, det beror så mycket på tycke och smak och jag antar att de flesta vill förespråka sitt eget val. För mig med tummen mitt i handen var valet enkelt, det kändes väldigt mycket tryggare att välja en bil med Toyotamotor.
Såg för en tid sedan en Elise 135R till salu på Blocket, det tycker jag låter som en spännande bil om du tänker köra en del på bana. Den tillverkades endast i 123 exemplar under 2003 (inte 50 ex som det stod i annonsen) och var under en kort period den snabbaste Elise man kunde köpa efter att den ytterst sällsynta och ömtåliga S2 190 (Rovers k-series VHPD motor) hade slutats tillverkas och innan produktionen av 111S hade kommit igång. 135R var byggd för bankörning på ett helt annat sätt än ordinarie Elise med 122hk. Motorn hade trimmats till 135hk, den hade close-ratio växellådan, andra dämpare och fjädrar och justerbar anti-roll bar. Den såldes även med Yokohamas r-däck A048R. Så man skulle kunna säga att det är en något nedtrimmad Exige i Eliseskrud.
Det finns som sagt en hel mängd olika varianter och utrustningsnivåer av Elise. Om du vill lära dig mer kan jag verkligen rekommendera boken Lotus Elise av Alastair Clements som ingår i Haynes Enthusiast Guide serie och som gavs ut under 2009, där finns allt du kan tänkas vilja veta om din nästa bil! Den perfekta sommarläsningen?
Lycka till!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Lotus Elise Sport 220 -20
Tycke och smak kan man ju alltid diskutera, men jag anser helt
bestämt att en roadster (eller cabriolet som fransmännen tycker det ska
heta) ska köras utan tak. Alltid ! Taket är till för att skydda bilen från
vädrets makter och från klåfingriga när bilen är parkerad. Kan tillägga att
detta är en uppfattning som inte min fru delar. Därför har hon inte ens
provsuttit min nuvarande bil som inte bara saknar tak utan även framruta.
En Lotus Elise är en bil med goda prestanda. Detta beror inte på hög motor-
effekt utan på låg vikt. Därför är varje pryl som adderas bilens absoluta
minimum något som gör bilen sämre rent dynamiskt. Men dettta är ju ett
individuellt val. Each to his own. Tänk på att en Elise är ganska bullrig
med både motorljud och buller från däck och transmission. För att inte
tala om vindtjutet. Med andra ord är det svårt att njuta en cd på samma
sätt som i en tystare bil. Den viktiga frågan är väl om man har en Elise för
att köra eller för att åka ?
Beträffande Rover K4-motorn har det skrivits massor om dennas förtjänster
och brister. Vad man bör tänka på är väl att man aldrig anstränger motorn
innan den nått arbetstemperatur och att man har koll på olje- och kylvatten-
nivån. Viktigt är att man inte överskrider de rekommenderade maxgränserna
för byte av kamrem. Snålhet här kan bli mycket dyrt !
Till sist; jag körde ca 8.500 mil i två Eliser med Rovermotor utan det minsta
bekymmer. Bara tanka och köra ! Skulle jag hellre vilja ha en Elise med
Toyotamotor ? Jo, antagligen. Men .......
hälsn
Lasse H
bestämt att en roadster (eller cabriolet som fransmännen tycker det ska
heta) ska köras utan tak. Alltid ! Taket är till för att skydda bilen från
vädrets makter och från klåfingriga när bilen är parkerad. Kan tillägga att
detta är en uppfattning som inte min fru delar. Därför har hon inte ens
provsuttit min nuvarande bil som inte bara saknar tak utan även framruta.
En Lotus Elise är en bil med goda prestanda. Detta beror inte på hög motor-
effekt utan på låg vikt. Därför är varje pryl som adderas bilens absoluta
minimum något som gör bilen sämre rent dynamiskt. Men dettta är ju ett
individuellt val. Each to his own. Tänk på att en Elise är ganska bullrig
med både motorljud och buller från däck och transmission. För att inte
tala om vindtjutet. Med andra ord är det svårt att njuta en cd på samma
sätt som i en tystare bil. Den viktiga frågan är väl om man har en Elise för
att köra eller för att åka ?
Beträffande Rover K4-motorn har det skrivits massor om dennas förtjänster
och brister. Vad man bör tänka på är väl att man aldrig anstränger motorn
innan den nått arbetstemperatur och att man har koll på olje- och kylvatten-
nivån. Viktigt är att man inte överskrider de rekommenderade maxgränserna
för byte av kamrem. Snålhet här kan bli mycket dyrt !
Till sist; jag körde ca 8.500 mil i två Eliser med Rovermotor utan det minsta
bekymmer. Bara tanka och köra ! Skulle jag hellre vilja ha en Elise med
Toyotamotor ? Jo, antagligen. Men .......
hälsn
Lasse H
Tack än en gång för era eminenta inlägg! gör en bara mer sugen på att skaffa lotus när man ser den vänlighet som finns i klubben!
Vad beträffar lyxen i att ha lite options så är det som sagt främst för att gynna min sambo när hon ibland åker med, det jag ser som viktigast är väl iofs ac då jag gärna kör med hardtop på (visst finns väl det) har ingen ac i min nuvarande racebil och jag smäller bokstavligen av när jag kör bana på sommaren men visst det är väl något man kan överväga när det väl är dags!
ska absolut köpa boken som det refererades till.
Är det möjligen så att det kommer vara några körningar i småland eller nära omnejd i sommar som man kanske kunde åka och titta på? Någon superstage på Emmaboda tex
Men för att summera:
111R toyotamotor
111s Rover 122hk inkl "lyx"
Vad beträffar lyxen i att ha lite options så är det som sagt främst för att gynna min sambo när hon ibland åker med, det jag ser som viktigast är väl iofs ac då jag gärna kör med hardtop på (visst finns väl det) har ingen ac i min nuvarande racebil och jag smäller bokstavligen av när jag kör bana på sommaren men visst det är väl något man kan överväga när det väl är dags!
ska absolut köpa boken som det refererades till.
Är det möjligen så att det kommer vara några körningar i småland eller nära omnejd i sommar som man kanske kunde åka och titta på? Någon superstage på Emmaboda tex
Men för att summera:
111R toyotamotor
111s Rover 122hk inkl "lyx"
Tobias Eriksson
Jo, på forumet är vi både vänliga och snälla mot varandra. Men vänta bara tills du träffar oss...speedy wrote:gör en bara mer sugen på att skaffa lotus när man ser den vänlighet som finns i klubben!
Jag kom på två saker till:
- Köp inte en bil som har varit krockad. Om Elisens aluminiumchassi blir krökt går det inte att återställa i kördugligt skick. Jag vet egentligen inte hur man kollar om chassit är snett. Hjulinställning kanske?
- Kolla försäkringspremien. Jag gissar att du är ganska ung vilket aldrig är positivt i bilförsäkringssammanhang. Du bor dock i Småländsk småstad vilket bör verka till din fördel. Jag skickar registreringsnumret på min f d Elise till dig som PM så kan du börja kolla premier också.
För att citera en välkänd engelsk biltidning när Elisen släpptes med lite mer "lull-lull": "Aircondition and electric windows in an Elise? You must be kidding!!!"
Jag hade inte AC och elhissar i min Elise och saknade det aldrig. Det gjorde inte min fru heller när hon åkte med. Hon har å andra sidan genomlidit (?) många Lotus-träffar i en Lotus Eclat. Eclat är en coupé utan AC och stora nästan plana glasytor. Resten kan ni räkna ut själva...
Däremot hade jag en CD-stereo i Elisen vilket jag tyckte var positivt vid köpet av bilen. Den fyller dock ingen som helst funktion mer än att väga lite extra. Det går inte att lyssna på musik när du kör en Elise. Bilen är helt enkelt för högljudd för att du skall höra vad som spelas.
Hälsar
Per-Ola
- Bjarne
- Forumberoende
Värt att tänka på vid försäkring är att Bilsport och MC försäkrar våra entusiastbilar som är 10år eller äldre för runt 3500SEK.
Nu blir det ju svårt med en S2'a, dock ju äldre du köper, ju snabbare blir den 10år och försäkringen sjunker drastiskt (när min fru och jag tittade så låg billigaste försäkringen på 6000 för mig, en bit över 10.000 för Johanna hos konkurerande bolag).
Låt din sambo välja färg så kommer hon att älska den
Kan vara en idé att titta på någon först. Nu är vi långt nere i Skåne, men har du vägarna förbi får du/ni gärna titta, provsitta, provåka, vår är dock en S1 (visserligen med en aldeles för tung stereo som man inte hör) och inte en S2.
Nu blir det ju svårt med en S2'a, dock ju äldre du köper, ju snabbare blir den 10år och försäkringen sjunker drastiskt (när min fru och jag tittade så låg billigaste försäkringen på 6000 för mig, en bit över 10.000 för Johanna hos konkurerande bolag).
Låt din sambo välja färg så kommer hon att älska den
Kan vara en idé att titta på någon först. Nu är vi långt nere i Skåne, men har du vägarna förbi får du/ni gärna titta, provsitta, provåka, vår är dock en S1 (visserligen med en aldeles för tung stereo som man inte hör) och inte en S2.
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida
My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Leklådan består av:
75 - SAAB 96 Silver
99 - Lotus Elise
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida
My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Om skälet att köpa en Elise med Ac är att bilen blir
varm i kupén när man kör på bana, så finns det ett
effektivare, billigare och lättare alternativ än de 13 kg
extra (vissa påstår 17 kg ?) som ett sådant aggregat
väger; kör öppet ! Har den extra fördelen att bilen blir
lättare att kliva in och ur.
För att titta närmare på Eliser av olika modeller och färger
samt prata med ägarna så rekommenderar jag varmt att
du och flickvännen tar en tur ner till Knutstorp helgen efter
midsommar, alltså den 3-4 juli. Då är det Svenskt Sport-
vagnsmeeting. Årets absoluta höjdpunkt för varje sportbils-
fantast ! Om inte själva tävlingen intresserar så finns det
massor att titta på på klubbparkeringen inne på området.
Lotusklubben har ett särskilt anvisat utrymme och där brukar
finnas ett antal Eliser (självklart även andra modeller) och det
brukar även vara någon Elise som det går att åka med runt
banan på publikåkningen. Kan vara ett bra sätt att få en känsla
för hur bilen uppför sig när det börjar gå undan. Kul även om
man sitter i "fel" säte ! Och så får ni ett ansikte på flera av
klubbmedlemmarna. Tror även att den danske Lotusagenten
kommer att finnas på plats och ställa ut några nyare bilar.
Om ni dyker upp så fråga efter undertecknad. Jag kommer att
tjänstgöra vid besiktningen under torsdagen fredagen och sedan
vara i Caterham-montern större delen av lördag-söndag. Kan
presentera er för Elisefolk som kan demonstrera sina bilar för er och
berätta om sina upplevelser samt ge tips inför ett eventuellt köp.
hälsn
Lasse H
hälsn
Lasse H
Jag har ac i bilen...tycker det är skönt då det kan vara väldigt varmt men ändå risk för regn...tex åskvärme...
Jag är lite egen i det fallet förstår jag men jag vill ha ac i bilen, då de 15kg den väger inte spelar någon roll för mig när jag släpar på ca. 20kg övervikt av mig själv...
I Toyota driven Elise så var fönsterhissar tydligen standard, då vi beställde den utan men fick med...
Jag är lite egen i det fallet förstår jag men jag vill ha ac i bilen, då de 15kg den väger inte spelar någon roll för mig när jag släpar på ca. 20kg övervikt av mig själv...
I Toyota driven Elise så var fönsterhissar tydligen standard, då vi beställde den utan men fick med...
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Lasse H wrote:Om skälet att köpa en Elise med Ac är att bilen blir
hälsn
Lasse H
Låter ju kalas! Jag ska kolla upp den helgen, vet att lördagen är uppbokad tyvärr med superstage körning med hondaklubben( det får inte missas) men söndagen är vad jag vet ledig och det skulle ju kunna vara en trevlig utflykt! Evenemagnet i sig lockar ju också mycket för den delen!
Vore ju toppen att kunna få klämma och känna på några live!
Vad gäller Ac så får man alltså köra öppet på bana? då kanske det inte är så tvunget att skaffa en med ac alltså...hmm får verkligen överväga det nu känner jag!
Tobias Eriksson