Soppatorsk
Soppatorsk
Var ute och pressade med Lotusen lite på kringelkrok-vägarna runt Ätradalen i gårkväll, lagom luftfuktighet och Shell raketsoppa och man har dubbel effekt i maskinen. När jag stog och tankade, så funderade jag på om det är nån annan med Esprit S3 som har problem med att tanka. Kör man munstycket i botten, så kräks hon upp soppan. Är det för skarpa krökar på påfyllnigsröret, eller urluftningen som är tät, eller kanske bara nåt fel på min bil? Nån som har samma problem eller sitter på nån lösning isf.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Re: Soppatorsk
Jag hade samma problem med min Eclat -75. Jag fick alltid stå och hålla handtaget så att munstycket bara var halvvägs ner i röret. Jag drog slutsatsen att påfyllningsröret är för trångt så att det byggs upp ett tryck underifrån som gör att automatiken i påfyllnadshandtaget slår av. Med andra ord inget problem, bara "Lotus Original".
Per-Ola
Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Jag kommer inte ihåg att det var problem att fylla tanken...de gamla svarta slangarns munstycke var ju större i diametern än de gröna slangarnas.
Har för mig att jag lutade munstycket framåt...
Däremot kommer jag ihåg att det var lättare att tanka med bägge tanklocken borta, och att fylla i båda tankarna, då röret emellan tankarna är litet, tog jättelång tid att vänta på att bensinen skulle rinna över till andra tanken när den var full på ena sidan.
När ena tanken var full fick jag givetvis sätta på tanklocket innan jag började fylla andra...annars kunde bilen lätt rymma ca. 10000 liter bensin....
Har för mig att jag lutade munstycket framåt...
Däremot kommer jag ihåg att det var lättare att tanka med bägge tanklocken borta, och att fylla i båda tankarna, då röret emellan tankarna är litet, tog jättelång tid att vänta på att bensinen skulle rinna över till andra tanken när den var full på ena sidan.
När ena tanken var full fick jag givetvis sätta på tanklocket innan jag började fylla andra...annars kunde bilen lätt rymma ca. 10000 liter bensin....
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Hej Stefan,
när jag körde bilen sist så provade jag ta bort båda tanklocken och vrida munstycket till ca 10.30 då riktar man pipen nästan rätt ner i tanken och då gick det betydligt enklare. Jag kan varmt rekomendera dig att byta ut slangarna som går mellan kröken och tanken samt luft/soppa ventilations slangen för dom kan vara i riktigt dåligt skick om det är original. Även gummit som sitter på tanklocket är ju bra att byta ut på samma gång.
Hälsar en glad amatör.
//Fredrik
när jag körde bilen sist så provade jag ta bort båda tanklocken och vrida munstycket till ca 10.30 då riktar man pipen nästan rätt ner i tanken och då gick det betydligt enklare. Jag kan varmt rekomendera dig att byta ut slangarna som går mellan kröken och tanken samt luft/soppa ventilations slangen för dom kan vara i riktigt dåligt skick om det är original. Även gummit som sitter på tanklocket är ju bra att byta ut på samma gång.
Hälsar en glad amatör.
//Fredrik
Lotus Lös 
Får nog ta och testa lite olika knep, tydligen många som har problem, dom nya Mustangerna fr -05, kompisen med
De tomasso Pantera, som exempel. Men urluftningen är nog en bra grej att börja med. Jag tankar alltid med båda tanklocken av, testade en gång att fylla först den vä. tanken, fick i ca 25L, och sedan den hö. fick i ung. 25L oxå, sedan vä. igen, och fick inte på en liter ens. Men Micke, jag hänger inte riktigt med, att du fick skruva dit det första locket innan du fyllde den andra?? Du hade väl inte lagt bilen på sidan?

De tomasso Pantera, som exempel. Men urluftningen är nog en bra grej att börja med. Jag tankar alltid med båda tanklocken av, testade en gång att fylla först den vä. tanken, fick i ca 25L, och sedan den hö. fick i ung. 25L oxå, sedan vä. igen, och fick inte på en liter ens. Men Micke, jag hänger inte riktigt med, att du fick skruva dit det första locket innan du fyllde den andra?? Du hade väl inte lagt bilen på sidan?
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!