Vad tror ni om detta?
Lätta Lotus skall konkurrera med tunga Ferrari...
Tung Lotus...
Lasse H wrote:Har ett tag känt att den riktning som Lotus börjar ta inte
är den väg som jag har hoppats att man skulle välja.
I motsats till Joakim (se ovan) så tror jag inte att Lotus
överlevnad bygger på att man gör allting på samma sätt
som alla andra, utan istället att fortsätta vara unika. När man
nu tycks överge den viktigaste av alla principer när det gäller
sportbilar (behöver jag säga vilken ?) så måste jag säga att
jag inte längre bryr mig om det kommer att finnas nya Lotusar
att köpa ! Jag är inte intresserad av bilar med hög vikt (det
var alltså den den principen jag åsyftade ovan) stora motorer och
överdådig lyx utan små, lätta och körglada bilar. Sportbilar med
levande styrning, små bränsslesnåla motorer som ändå ger bilen
fina prestanda därför att bilen är riktigt lätt. Av olika skäl, inte
minst miljömässiga, tror jag att den väg man nu flaggar för är
en väg som går åt fel håll. Lotus är då inte längre Lotus !
Och pratet om "pluttmotorer" är inte riktigt adekvat.
Hur många av dagens sk sportbilar ex vis Z4, Nissan 350/370, Audi TT,
M-B SLK mm hänger på en kurvig väg med en välkörd Lotus Elan Sprint ?
Som har en pluttmotor på 1.6 liter och ca 40 år på nacken ? Samt en
fantastisk väghållning. Less is more !
Avslutningsvis räknar jag inte med att jag får medhåll i mina redovisade
åsikter. Men det kan jag leva med. Inser och accepterar att jag är en
dinosaurie. Fast mer en pterodactylus än en T Rex. (hoppas jag nu stavade rätt )
hälsn
Lasse H
Oavsett Lotus framtida nich så kommer det ju inte påverka servicekostnaderna för bilar som redan är tillverkade ! Det är ju inte så att en Elise/toyota motor på något sätt "förädlas" bara för att märket väljer att göra det. Så du kan vara lugn.Lotus wrote:Lek med tanken att Lotus skulle lyckas, att Lotus blir ett "exklusivt" märke som Ferrari, Lamborghini, Aston Martin m m...
Folk med mycket pengar köper bilar i lika stor omfattning som de idag köper Ferrari.
Vad händer då med våra "billiga" bilar...kommer de att följa med i efterfrågan av Lotus bilar eller kommer de helt att dö..då ingen vill ha en billig Lotus.
Jag kommer troligvis inte ha råd med en ny Lotus men kommer jag ha råd med en begagnad Lotus från deras "billiga" era ?
Kommer gamla Lotusar att bli som de, när de såldes som nya, billigare gamla Ferrari bilarna...snuskigt dyra att köpa och äga?
För jag misstänker att även servicekostnaderna kommer att följa den exklusiva vägen de nu stakar ut.
Flyttar tillbaka och byter namn på tråden snart.1975 Lotus Does the Time Warp
1975. Ah what a year (not so for Nixon advisors but hey you can’t please all the people). The Watergate verdicts aside, 1975 was the year we saw Jaws encourage people to stay out of the sea, Margaret Thatcher become the first female leader of the Conservative party and the future face of British football emerge as David Beckham first drew breath.
1975 also marked the birth of another British legend when the Lotus Esprit was officially launched at the Paris Motor Show in October.
Okay, the earth is still spinning around the sun, but wouldn’t you agree that those things happening in 1975 changed the world a bit? Just a little bit?
We do.
And what we also know now is that 35 years later, something breathtaking will happen once again. Once more in Paris. Once more at the Motor Show.
Perhaps a new Esprit? Perhaps not. Or perhaps even more?
Feel free to guess what we’re up to but ultimately you’re going to have to wait and see. One thing is for sure, it’ll be worth the wait.
16.45 CET 30th September 2010, Paris Motor Show. The future starts here.
Production up from 2500 to 8000
Lotus never made a profit under Proton
Paris motorshow: Supercharged Evora, 3-Eleven (track car based on the Evora), 4 door saloon, and a new supercar.
The "Real Madrid" of Directors: 2 from Ferrari, 2 from Porsche, and some other big players
New Lotus Sunbeam based on a Proton hatch is a possibility.