Hej, har fått lite problem med min Elise.
Den har tappat effekt när man varvar ur den. Känns som VVC funktionen inte riktigt lirar!?
Försökte varva ut den på trean men den kommer inte ens upp till varvstoppet.
Skall byta stift och har kopplat från batteriet nu, måste ju börja någonstans.
Någon som har idéer? Drar inget vatten eller ryker vitt så toppackningen känns det inte som.
mvh
Björn
Tappat effekt i min Elise?
Tappat effekt i min Elise?
Björn Axelsson. Varför bygger man raka vägar?
Lancia Delta HF Integrale CAT, Brukis: Saab 9-3 Monte Carlo Edition
Re: Tappat effekt i min Elise?
Om den inte vill varva hela vägen upp brukar den gå i limp-home läge, dvs något är felFörsökte varva ut den på trean men den kommer inte ens upp till varvstoppet.
http://wiki.seloc.org/a/VVC_InformationVVC Failure Modes
ECT Sensor Error Limits to 6K RPM
MAP Sensor Error limits to 6K RPM
VVC Solenoid low resistance (should be 6.6 to 8.8 Ohms) Limits to 5.5K RPM
Cam Position Sensor Limits to 5.5K RPM (The VVC CPS is NSC000010 variable reluctance, different to the standard K16 Hall effect)
Jaha, då har man vart i garaget och bytt stift. Hjälpte naturligtvis inte.
Bilen misständer ju inte och bra tomgång, men känns slö och inte lika ättrig.
Är nätt med elektroniken som inte funkar. Vart kan man läsa ut felkoder från Lotusen i skåne? Måste man ner till Wendels?
Angående varvstoppet så verkar den ligga runt 6k +- 300 varv. är olika på olika växlar?
mvh
Björn
Bilen misständer ju inte och bra tomgång, men känns slö och inte lika ättrig.
Är nätt med elektroniken som inte funkar. Vart kan man läsa ut felkoder från Lotusen i skåne? Måste man ner till Wendels?
Angående varvstoppet så verkar den ligga runt 6k +- 300 varv. är olika på olika växlar?
mvh
Björn
Då har TS-Motorsport i Åstorp hittat felet! igensatt katalysator!! hade 50hk kvar i motorn, va som en kork.
Nu blir det sportdito istället och lycka nästa vecka
Nu blir det sportdito istället och lycka nästa vecka
Kul att det inte var värre,hur pass insatta verkade TS Motorsport vara på Elisen(VVC)?
Varvstoppen vet jag inte,tycker inte min verkar ha någon för den stoppar inte runt 6500 rpm på min iaf.
Har en sportcat på min ihop med öppnare avgassystem,blir lite kul bludder när man slår av på gasen
Varvstoppen vet jag inte,tycker inte min verkar ha någon för den stoppar inte runt 6500 rpm på min iaf.
Har en sportcat på min ihop med öppnare avgassystem,blir lite kul bludder när man slår av på gasen
Sammy Nilsson/HBG
Tja, ja dom sa att dom hade ca 10 st eliser som dom serva och tog hand om så tror dom kan dom rätt väl.
dock så blev det 5h felsök så det sprang iväg lite i pengar, dock så har jag ett effektpapper på motorn nu, vilket är trevligt :)
148ps max med endast Larni sportdämpare och den nya katten. Du behöver bara byta bakre dämpare för ett trevligt bludder...
mvh
Björn
dock så blev det 5h felsök så det sprang iväg lite i pengar, dock så har jag ett effektpapper på motorn nu, vilket är trevligt :)
148ps max med endast Larni sportdämpare och den nya katten. Du behöver bara byta bakre dämpare för ett trevligt bludder...
mvh
Björn