Hej.
I dag har jag kört min Lotus till vinter förvaring. Tidigare så har den stått i garaget här hemma, men nu har jag köpt en koja som ska fixas i vinter (1275 GT) och då får inte Lotusen platts. Hittade via lite kontakter en som har några uppställningsplattser i ett gammalt mobföråd. Försvaret hade fordon i det tidigare, vilka väggar och portar. Där kommer ingen in. Värme och avfuktare är redan igång så den kommer att ha det bra i vinter. Det är bara förvaring och inget skruvande, ingen egen nyckel. Vill man dit och titta till bilen så för man ringa till ägaren och komma överens om att träffas där, jättebra. Inget springande av "konstigt" folk som "bara" ska titta vad det är för en bil.
Så nu är sommaren slut. Sista turen för i år blev på hela 10 minuter
Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Kommande vecka gör jag likadant, sex månader i vinteride blir det för min lilla Excel
Jag hämtade henne i UK i början av maj i år och hon har aggerat bruksbil hela sommaren utan minsta problem, det som funnits att göra på bilen fanns där redan när jag köpte henne. Jag är imponerad, här snackar vi driftsäkerhet i klass med den tråkigaste Volvon man kan tänka sej
För några veckor sen snubblade jag över en Jaguar S-type -01 till "rätt pris" och den får bli vinterbil i år men Lotusen har redan fått aggera stand in när Jaggan blivit stående i garaget med driftstörningar, jag bävar inför en lång vinter med Lotusen undanställd, hur ska detta sluta
Peter Hällström
You can't handle a car like a human being.... It needs love!
Ställa in Lotusen redan?? o jag som är på väg hem till sverige me Exigen i hopp om att kunna ha några fina torra höst/vinter dagar med min Lotus
Ja saknar ni Lotus känslan får ni väll höra av er om en provtur!
Köpte ny Elan 1971, men varit utan sen -73..................men nu Exige 260 cup -10:)
Inte är det väl vinter än !!
Bör väl vara en hel del kvar av säsongen, hoppas jag.
På fredag den 1 okt ska jag göra vad jag tror blir sista
banträffen för året. Hoppas på bra väder. Ser ju faktiskt
ganska lovande ut. Stundtals har det ju de senaste dagarna
varit upp mot 20 grader. Kan nöja mig med lägre temp på
fredag, men vill helst ha torr bana !
GRC har också någon banträff i oktober, men jag kommer inte att
köra där. Lite för högt pris tycker jag. Dessutom känns deras
koncept med open-pitlane som ganska osäker med tanke på
att man tillåter alla typer av bilar på banan samtidigt, dvs
från familjecontainers till ursnabba tävlingsbilar med slicks.
Betyder att det nog mest blir kortare utflykter på småvägarna
här omkring innan kung Bore sätter stopp.
Sen får man fundera på vad man kan hitta på i garaget innan
våren och säsong 2011 kommer. Vår egen banträff är ju redan i maj !
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Hej.
Probelemet är att garaget är för litet. Får inte plats med Marinas Minor, min Triumph Tiger, Lotus Excel och 1275 GT. Samt en massa maskiner som svarv, fräs, pelarborrmskiner, slipmaskiner osv. När jag fick tag på ägaren till mobbförådet så var det bara att välja vilken bil som skulle dit. Motorcyklen är inte riktigt körbar än, Kojan behöver få sina bromsar renoverade, så då blev det Lotusen så får stå i vinter garage i mobbförådet.
Jag får vänta på våren innan jag kan köra min Lotus igen.
Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Men Patrik, du har ju just byggt ett nytt uterum! Där får säkert en bil plats, och du lär ju ändå knappast använda det till något annat under vintern.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Hej.
Ja ett uterum är byggt, men det är öppet i sidorna så med de skånska vintrarna så kommer det att snöa in på bilen
Det har en förmåga att snöa på tvären i Skåne.
Hälsningar
Patrik
Även min bil ställdes av i veckan, årets sista körning blev i onsdags. Som bevis på att det var alldeles för tidigt mötte jag i torsdags morse en röd Elise S1a som kördes nedcabbad på Västerbron och några minuter därefter såg jag en Tesla på Drottningsholmsvägen på väg in mot Fridhemsplan...
Blev totalt 918 mil i år, så bilen har nu gått 1930 mil i min ägo..
Miltal per tidsintervall:
2339 mil mellan 6 mars 2006 till 13 februari 2009.
1012 mil mellan 13 februari 2009 till 27 september 2009.
918 mil mellan 28 mars 2010 till 29 september 2010.
På tal om vinter kan även nämnas att jag varit på ett mycket kyligt Mantorp för att se STCC-finalen idag, trots underställ var man stelfrusen när det till sist var dags att bege sig hemåt. Ingen Lotus så långt ögat kunde nå, men några Lotusrelaterade saker skulle man kunna nämna. En Tesla stod och visade upp sig, Jonas Calson här på forumet sprang förbi nedanför Volvoläktaren där jag satt med son och far (?) i släptåg och slutligen upptäckte jag att Tommy Petterson satt bakom mig. Han och Reine Wisell hade tydligen varit prisutdelare i JTCC, Tommy hade inte så mycket till övers för Dahlgrens stängningar utan hade tyckt det varit bättre att han släppt förbi de snabbare bilarna i stället..
Hej,
Igår åkte täcket på igen även på min Elise. Batteriladdaren kopplades in och sattes på "stjärnanläget" (infrysning?);) Det känns på ett sett lite för tidigt att ställa av, samtidigt ska man ju sluta på topp. Min körning på Gotlands sitter fortfarande kvar i pannen som ett av årets höjdpunkter, helt klart.
Stämmer bra, besökte STCC i lördags för första gången på exakt 3 år. Det var även premiär för min son att bekanta sig med högoktanig soppa, gummi och ljuv motormusik. Trots hög feber så höll han fanan högt och tyckte nog dagen va toppen. Synade även Teslan, otroligt vacker kärra måste jag säga. Some en Elise Mk3 ;)
Calson wrote:Stämmer bra, besökte STCC i lördags för första gången på exakt 3 år. Det var även premiär för min son att bekanta sig med högoktanig soppa, gummi och ljuv motormusik. Trots hög feber så höll han fanan högt och tyckte nog dagen va toppen. Synade även Teslan, otroligt vacker kärra måste jag säga. Some en Elise Mk3 ;)
Va 17 gjorde du på Volvoläktaren Daniel?! ;)
Det va även mitt första STCC besök på ett tag, inte varit på STCC sen finalen på Mantorp 2008. Riktigt underhållande med bra racing i alla klasser!
Vad jag gjorde på Volvoläktaren? Bra fråga, hade mycket väl kunnat tänka mig att byta läktare om du fixat några VW-biljetter till mig! Nä, skämt å sido så hade vi faktiskt inga läktarbiljetter men vi lyckades smita upp på läktaren ändå. Slappare biljettkontrollanter får man leta efter, de stod mest och pratade med varandra hela tiden och de hade då inte tid till att kontrollera om man hade giltig biljett eller inte!
Jag har vinterperiod för besiktning, så jag försöker klara av det i oktober varje år. Förra fredagen 1/10 gick besiktningen galant.
I dag ska jag åka på sista klubbutflykten med ÖSK.
Sen räknar jag inte med något mer tyvärr...
Vintern är snart här och jag har precis fått allt att funka på min kärra det känns sådär men samtidigt ser man fram emot våren/sommaren.
Helt nya kylfläktar monterades i veckan så om någon är intresserad så har jag två gamla lucas motorer som ligger och skräpar som jag skänker bort. En motor glappar - den andra är hel men behöver plockas isär och göras ren och propellerbladen är i fint skick.
Fredrik
Last edited by Fredrik_S on Sun 10 Oct, 2010 21:35, edited 1 time in total.