Någon som känner till vad totalvikten är?
Jag skulle boka tid för reg. besiktning, men de ville inte boka in mig utan att jag gav dem totalvikten på bilen.
Jag har sett siffran 860 kg eller 862 kg, men gäller den alla bilar oavsett utrustning? Har alla bilar individuell totalvikt beroende på utrustningspaket så blir det ju en massa extra strul för alla inblandade parter...
Totalvikt Elise R?
- nickeluring
- Forumberoende
Totalvikt Elise R?
Nicke
Elise R
Elise R
- nickeluring
- Forumberoende
Re: Totalvikt Elise R?
Never mind, jag hittade en siffra för en -06 111R som sa 1170 kg. Kan väl inte skilja så mycket om det nu skiljer över huvud taget...
Nicke
Elise R
Elise R
- Bjarne
- Forumberoende
Vikten är bara en uppskattning, jag sade cirka 800 när vi skulle besiktiga vår, sedan vägde de den till 740kg, och skrev ned hur mycket bensin som fanns i tanken.
Så säg du det lägsta, det är ju en Lotus trots allt...
Så säg du det lägsta, det är ju en Lotus trots allt...
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida
My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Leklådan består av:
75 - SAAB 96 Silver
99 - Lotus Elise
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida
My guardian angel is quick, I just try to keep up...
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej.
Min Excel väger 1150kg, och den är mycket större. Körde upp den på MSCC våg för något år sen och fick 1225kg med nästan full tank (57liter).
En Elise måste vara mycket lättare. Borde vara det lättare alternativet.
Hälsningar
Patrik.
Min Excel väger 1150kg, och den är mycket större. Körde upp den på MSCC våg för något år sen och fick 1225kg med nästan full tank (57liter).
En Elise måste vara mycket lättare. Borde vara det lättare alternativet.
Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
- nickeluring
- Forumberoende
Jo, visst borde den vara lättare, men jag kollade upp vad totalvikt är: Fulltankad o alla andra vätskor i topp, 2 personer i á 70 kg plus max tillåten last. Så 1170 kg är nog ganska nära vad det ska vara.
Nicke
Elise R
Elise R
- nickeluring
- Forumberoende
Nu fick jag svar från Transportstyrelsen: 1066 kg ska det vara.
Kan vara bra att veta ifall någon annan hamnar i samma sits nån gång...
Kan vara bra att veta ifall någon annan hamnar i samma sits nån gång...
Nicke
Elise R
Elise R
Tycker 1066kg låter lite väl lågt.. Totalvikten är individuell så det går inte att använda sig av någon sorts "schablonvikt". Tänk på att totalvikten inte får överskridas vid en eventuell flygande kontroll. Min bil har en tomvikt på 819kg vilket med vätskor och förare (75kg) ger en tjänstevikt på 950kg, en totalvikt på 1066 skulle då betyda att passagerare plus bagage inte får överskrida 116kg. Bagaget som placeras i bagageutrymmet får enligt klisterlapp inte överskrida 50kg, men ponera att man skulle maximera och packa 50kg det skulle då innebära att passageraren inte får väga mer än 66kg.
Antar att du vid köpet fick med det brittiska regbeviset (V5). På andra sidan under "F.1 Max. permissable mass" framkommer vad just din bil har för totalvikt, i mitt fall ligger den på 1166kg. Kanske kan vara värt att kolla vad som står i V5-dokumentet och stämma av med Transportstyrelsen så att det blir rätt!
Lycka till!
Daniel
Antar att du vid köpet fick med det brittiska regbeviset (V5). På andra sidan under "F.1 Max. permissable mass" framkommer vad just din bil har för totalvikt, i mitt fall ligger den på 1166kg. Kanske kan vara värt att kolla vad som står i V5-dokumentet och stämma av med Transportstyrelsen så att det blir rätt!
Lycka till!
Daniel
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Lotus Elise Sport 220 -20
- nickeluring
- Forumberoende
Du har rätt. Jag har knappat in en 0'a istället för en 1'a.
1166 kg ska det förstås vara.
1166 kg ska det förstås vara.
Nicke
Elise R
Elise R
Står inte totalvikten i instruktionsboken?! Det tycker jag känns som självklart.
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
SÅLD: Elise 111S -03