Jag och min sambo har de senaste veckorna haft en diskution gällande barnstol i bilen.
Hon menar att det är alldeles OCH att sätta en barnstol i elisen.
Jag å andra sidan anser ju så klart att det är och säger att det inte är bättre att krocka (det hon tror jag gör 24/7?) med hennes micra.
Nu till frågan, har ni några erfarenheter gällande placering och val utav stolar?
Det är bra att vara bra men det är bättre att vara bäst!
Lotus Elise S2 -01
Radical PR06 -10
Klart du skall ha bilbarnstol i Elisen! Det är viktigt att barnen redan tidigt får känna på hur det är att åka Lotus!
Har ingen egen erfarenhet av bilbarnstol i Elisen. Däremot finns det lite info om bilbarnstol i Elise på Selocs Techwiki, http://wiki.seloc.org/a/Children.
Jag fick åka Europa med min far när jag va liten, å i den lilla bilen så behövdes det ingen bilbarnstol .
Hur det ligger till med krocksäkerheten i en gammal europa behöver vi ju inte tänka på men jag är ju ett tydligt resultat av vad som händer med barn som får åka lotus i tidig ålder.
Så i med stolen & strunta i tanten
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Du kan ju visa din fru ett inlägg här på forumet som jag gjorde för några år sedan. Det heter "Sportbilar, småbarn och hundar" och finns under Fri Fart på sidan 3. Sedan torde hon förstå att det finns folk som är tokigare än du.
Men till mina Elise (både den med hjul och den med ben) har jag använt en Akta bilbarnstol som är avsedd för användning både bakåtvänd och framåtvänd. I Elisen har jag dock bara haft den framåtvänd men då har dottern suttit väl fastspänd i barnstolens fyrpunktsbälte, och den har sedan suttit fast i passagerarstolen med det ordinarie trepunktsbältet. Jag bedömer det som en ganska säker lösning om barnet är tillräckligt gammalt för att sitta framåtvänt.
Nu är min dotter 9 år och har vuxit ur stolen, så om du inte har någon lämplig stol själv så kan jag tänka mig att sälja den för ett rimligt pris.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Hej.
Klart att du ska ha med dig ditt barn i bilen. Har själv två grabbar som har åkt mycket bak i Excel:en Först på sittkudde och sen utan. Nu är dom 16 och 18 år gamla och har ganska bra koll på sportbilar, Lotus i synnerhet
Man ska glädja varandra och medtrafikanter, lättare än med söta barn i fina bilar blir det inte. Köp Olles stol och prova en sväng med barnet i stolen, Var det inte roligt att åka Lotus med pappa så kan du sälja stolen igen, annars är ni två som kan övertyga frun om att det går jätte bra att åka Lotus. (Trodde du att någon här skulle säga nej till att åka Elise med barn )
Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Tänk bara på att inte vända barnen framåt för tidigt...
Sträva absolut efter att låta barnen sitta bakåtvända så länge det bara är möjligt. Det finns inget säkrare sätt att åka med i en bil oavsett ålder.
Olika typer av bakåtvända skydd fungerar också lite olika. De små "baby-skydden" får inte monteras med för kort avstånd till paneler med avseende på islag vid eventuell kollison. Bakåtvända stolar för större barn däremot ska sitta ordentligt dikt an mot "instrumentbrädan"...
EXCEL,PATRIK. wrote:Hej.
Klart att du ska ha med dig ditt barn i bilen. Har själv två grabbar som har åkt mycket bak i Excel:en Först på sittkudde och sen utan. Nu är dom 16 och 18 år gamla och har ganska bra koll på sportbilar, Lotus i synnerhet
Man ska glädja varandra och medtrafikanter, lättare än med söta barn i fina bilar blir det inte. Köp Olles stol och prova en sväng med barnet i stolen, Var det inte roligt att åka Lotus med pappa så kan du sälja stolen igen, annars är ni två som kan övertyga frun om att det går jätte bra att åka Lotus. (Trodde du att någon här skulle säga nej till att åka Elise med barn )
Hälsningar
Patrik
Självklart ställde jag frågan i ett "ledande" forum :) Jag hade blivit föga förvånad över ett negativt svar!
Tillökningen skall enligt planerna ske i slutet utav april så bättre tajming (?) inför bilåka säsong kan det knappast bli!
Det är bra att vara bra men det är bättre att vara bäst!
Lotus Elise S2 -01
Radical PR06 -10
När vår son föddes för många år sedan nu dök givetvis frågan om bilbarnstol i Europan upp. Min fru ställde sig lite frågande, men ingenjör som jag är såg jag det istället som en utmaning.
Alltså fram med stolen (bakåtvänd givetvis), fram med bil och måttstock. Första testen visade att vindrutan var lägre än ryggen på stolen! Skam den som ger sig. Efter lite flyttande hit och dit fick jag dock ge mig och inse att vindrutan inte flyttade sig hur mycket jag än provade.
Alltså ett snabbt Alexanderhugg och ut med passagerarstolen! Tillverkade snabbt en kilformad distans mellan golv och stol samt skruvade fast ett par fästen i bulthålen från stolfästena. Jag kunde sedan lätt montera stolen och stolt kalla på min fru för att visa att jag löst problemet.
Hennes kommentar var lite antiklimax; "Var skall jag sitta?" Dum fråga egentligen, hon fick väl köra sin egen bil.
Vi körde sedan så ett par år med Europan till dagis och hämtning med Golf.
Eftersom Elisen är mer personbilslik än Europan bör det väl inte vara några problem. Du kan förmodligen behålla passagerarstolen.
Jag har lagt in några bilder på hur jag monterat en barnstol bakåtvänd resp framåtvänd i Elise i en tråd under "Fri Fart".
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Det klart att du skall ha en barnstol, jag använde min Esprit som brukis under föräldraledigheten och köra min 1-åring runt mellan mamma och pappa träffarna.
Jag använde en Akta Graco som passade fint i Lotusen.