Hej,
Jag vill inte diskutera denna bilen direkt utan bara lyfta fram frågan ut ett generellt perspektiv.
Varför skiljer det över 100.000:- mellan en bil såld i England mot en i Sverige?
Idag kan man köpa en Elise i England för strax över 100.000:- som i Sverige kostar över 200.000:- En "vänster konvertering" kan man göra själv för 20.000:- eller betala någon att göra det för 30.000:- Varför faller inte priserna i Sverige som de gör i England? Skall man som Elise kund vänta till att svenskarna sälja inser att de måste gå ner i pris eller skall man köpa en i England och konvertera den till vänsterstyrning? Kanske till och men kosta på sig att köpa en i USA, 2006:a 111R för 250.000 ink frakt och skatt mot +350.00 i Sverige?
Känslig fråga i ett Lotus forum men högt intressant att vi "övervärderar" våra kära 15 år gamla sportbilar...
/Magnus
Elise priser
Elise priser
Kör MGF, men är sugen på Lotus Elise.
Re: Elise säljes.........
Jag kan hålla med om att prisskillnaden mellan västerstyrda Elise och högerstyrda från England känns i största laget, men som på alla "öppna marknader" handlar det om tillgång och efterfrågan, samt också mycket på bilens skick och historia. Det finns ett stort utbud av högerstyrda Elise i England och importerade till t ex Holland, medan utbudet av vänsterstyrda är betydligt mindre. Sedan så är väl bilarna i England generellt sett i sämre skick då de ofta används året runt, medan de åtminstone i Norden mest körts på sommaren.
Så det är väl som vanligt att man får vad man betalar för, och jag tror att skicket och historien är det man ska titta mest på. Ska man bara ha en bil för att köra banträffar med så går det säkert bra att tekniskt uppdatera en högerstyrd genomsnittbil från England, men om man gillar att gå ned i garaget och pusta på underredet och ställa upp i concours d'elegance tävlingar så är det nog annat som gäller.
Så det är väl som vanligt att man får vad man betalar för, och jag tror att skicket och historien är det man ska titta mest på. Ska man bara ha en bil för att köra banträffar med så går det säkert bra att tekniskt uppdatera en högerstyrd genomsnittbil från England, men om man gillar att gå ned i garaget och pusta på underredet och ställa upp i concours d'elegance tävlingar så är det nog annat som gäller.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
- Marcus N
- Forumveteran
Re: Elise säljes.........
Priset beror ju helt på utbud och efterfrågan och med tanke på hur få bilar som är till salu så kan man ju begära ett högt pris och hoppas att det är någon välbärgad person som är ute efter en elise just då! Var ju som när Milton skulle sälja sin han hade väl köpt den för typ 240 och fick typ 180 för det var ingen som letade efter elise just då. Men visst är 220 "lite" i överkant!
Lotus Elise -97
- Nillet
- Forumadministratör
Re: Elise priser
Valde att lyfta ur denna diskussion ur säljes tråden.
Delvis för att många tycker om priset utan att ha sett bilen i fråga.
Så inläggen handlar ju egentligen om elise-priser rent allmänt...
Delvis för att många tycker om priset utan att ha sett bilen i fråga.
Så inläggen handlar ju egentligen om elise-priser rent allmänt...
Hej,
Tack för era åsikter. Visst håller jag med i att priset varierar med utbudet och skicket på bilen. Dock ser jag inte rimligheten att S1:or har det dubbla priset mellan RHD och LHD. Jag kontakta elise parts i England och de säljer konverterings kit för 1400€. Ett par helger i garaget och RHD har blivit LHD och du har 80.000:- i fickan att göra annat för. Tyvärr är S2:orna mycket svårare (och dyrare) att konvertera och då jag är sugen på en 111R får man bara vänta snällt till dessa är nere på rimliga (200-225´) pengar.
Lycka till med alla era försäljningar, det kan hända att jag tröttnar på att vänta och ringer på era annonser framöver.
/Magnus
Tack för era åsikter. Visst håller jag med i att priset varierar med utbudet och skicket på bilen. Dock ser jag inte rimligheten att S1:or har det dubbla priset mellan RHD och LHD. Jag kontakta elise parts i England och de säljer konverterings kit för 1400€. Ett par helger i garaget och RHD har blivit LHD och du har 80.000:- i fickan att göra annat för. Tyvärr är S2:orna mycket svårare (och dyrare) att konvertera och då jag är sugen på en 111R får man bara vänta snällt till dessa är nere på rimliga (200-225´) pengar.
Lycka till med alla era försäljningar, det kan hända att jag tröttnar på att vänta och ringer på era annonser framöver.
/Magnus
Kör MGF, men är sugen på Lotus Elise.
Ja du kan ju köpa en S2 och bygga om den men räkna att lägga 15-20 k och minst 4-8 helger i garaget, det gjorde jag
Nybliven Eliseägare
Det funkar rätt bra med RHD också, förutom i parkeringshus.
Och angående skick så kan man ha olika prio. Om bilen ska vara banleksak eller bruxbil och parkeras där ungarna drar cyklarna fram och tillbaka kan det vara en fördel om bilen är billig för att den redan har några skavanker.
Om det ska finåkas på helgerna kanske prioriteringen är lite annorlunda.
Oj, vad jag är sugen på en Elise igen, förresten!
Och angående skick så kan man ha olika prio. Om bilen ska vara banleksak eller bruxbil och parkeras där ungarna drar cyklarna fram och tillbaka kan det vara en fördel om bilen är billig för att den redan har några skavanker.
Om det ska finåkas på helgerna kanske prioriteringen är lite annorlunda.
Oj, vad jag är sugen på en Elise igen, förresten!
Lotuslös