Patrik, Patrik, Patrik, nu får du allt läsa på din Elite/Eclat-historia...EXCEL,PATRIK. wrote: Växellådan är en Ford låda som är omarbetad av Lotus. Detta plus alla småbitar som handtag, lampglas, rutor osv gör det svårt att hålla igång en Elite från tidigt 80 tal.
Vill du veta mer så skriv och fråga, jag gillar Lotus fyrsittsiga bilar![]()
Patrik.

Innanmätet i Elite/Eclat-lådorna var från Austin Maxi, höljet var special för Lotus. Varning utfärdad för "tjutande" lådor p g a att lagrena är slut (Austin Maxi hade "typ" 50 hk, Elite/Eclat 160 hk).
Inte ens jag som haft en Eclat i tio år kan påstå att bilarna är klockrena kvalitetsmässigt. Det finns många typfel som Patrik och Stellan skriver om.
Om man nu, som Alrik, är kär i Elites formgivning finns det faktiskt en bil som löser de flesta tillförlitlighetsproblemen. Lotus Elite/Eclat S2.2. Växellåda från Getrag (bullet proof), helgalvat chassi som löste rostproblemen i ramen på S1, elstyrda pop-up-lyktor istället för vacuum m m. Om jag inte är helt ute och cyklar kom S2.2 som årsmodell 1981. Som modellnamnet indikerar fick den också 2,2-litersmotorn som sedermera hamnade i Excel.
Hur det är med delar är jag inte uppdaterad på. Men ett telefonsamtal till Paul Matty Sportscars torde kunna ge svar på den frågan ganska omgående.
Hälsar
Per-Ola