Lotus elite?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Per-Ola
Forumberoende

Re: Lotus elite?

Post by Per-Ola »

EXCEL,PATRIK. wrote: Växellådan är en Ford låda som är omarbetad av Lotus. Detta plus alla småbitar som handtag, lampglas, rutor osv gör det svårt att hålla igång en Elite från tidigt 80 tal.
Vill du veta mer så skriv och fråga, jag gillar Lotus fyrsittsiga bilar :-D
Patrik.
Patrik, Patrik, Patrik, nu får du allt läsa på din Elite/Eclat-historia...  :wave:
Innanmätet i Elite/Eclat-lådorna var från Austin Maxi, höljet var special för Lotus. Varning utfärdad för "tjutande" lådor p g a att lagrena är slut (Austin Maxi hade "typ" 50 hk, Elite/Eclat 160 hk).

Inte ens jag som haft en Eclat i tio år kan påstå att bilarna är klockrena kvalitetsmässigt. Det finns många typfel som Patrik och Stellan skriver om.

Om man nu, som Alrik, är kär i Elites formgivning finns det faktiskt en bil som löser de flesta tillförlitlighetsproblemen. Lotus Elite/Eclat S2.2. Växellåda från Getrag (bullet proof), helgalvat chassi som löste rostproblemen i ramen på S1, elstyrda pop-up-lyktor istället för vacuum m m. Om jag inte är helt ute och cyklar kom S2.2 som årsmodell 1981. Som modellnamnet indikerar fick den också 2,2-litersmotorn som sedermera hamnade i Excel.

Hur det är med delar är jag inte uppdaterad på. Men ett telefonsamtal till Paul Matty Sportscars torde kunna ge svar på den frågan ganska omgående.

Hälsar

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Ja ja något kanske inte blev helt rätt, Ford eller Austin växellåda i en Lotus :(
Har för mig att jag läst någonstans att växellådan i Elit och Eclat var en Granada låda som var modifierad av Lotus för att passa med 907 motorn, hittar inte var jag läst det bara.

Men varifrån lådan kommer gör den inte ett dugg bättre.

Hälsningar.
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Ni har faktiskt rätt båda två. Elite/Eclat fanns med fyrväxlad växellåda och den är från Ford. De flesta bilarna är dock femväxlade med växellådan som har Austin Maxi innanmäte och Lotus skal (samma låda som i Elan +2 fö.) Och S2,2-bilarna har Getrag som är den tåligaste, men den har inte lika sportig stegning som Maxivarianten och är lite kärvare att växla med.

1980 är brytåret för S1/S2,2 och det finns bilar av båda varianterna från det året. Ang. reservdelar så är det en hel del som inte finns att köpa nytt längre, men Lotusbits kan få fram det mesta som begagnat.

Mvh. Nörden  :wave:
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Det där med dålig kvalitet på bilarna...har det inte lite med att göra att många ägare till bilarna vill underhålla dem själva med påföljd att bilarna får "fel" skötsel med därmed kommande följd problem.
Nu menar jag inte att alla som sköter sina egna bilar är inkompetenta...men det kan finnas folk som köper en Lotus för att det "häftigt" att ha en Lotus men inte har råd med underhållet av den i form av servicar med mera, och bestämmer sig med mediokra kunskaper att fixa bilen själv.
Jag har aldrig upplevt att mina Lotusar har varit mera fel på än andra bilar, nu har jag i och för sig bara haft 2st. Espriter S3 från 1986, kvaliten var väl lite bättre då än på 70-talet...eller?
Min sista S3:a var inte i så bra skick när jag fick den.
Efter det att Bennets haft sin ljuva hand på den gick den som en dröm.
Jag brukar alltid se till att bilen får en rejäl service av kunniga personer för att åtgärda eventuella fel innan de blir större...kostsamt? ibland.
Men i gengäld vet jag att bilen funkar tills den går sönder... :rolleyes07: :winking:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
HC
Stamgäst

Post by HC »

Rikard wrote:Ni har faktiskt rätt båda två. Elite/Eclat fanns med fyrväxlad växellåda och den är från Ford.
Nja Rikard... - Nu var det ju så att Fords 4-växlade låda aldrig erbjöds till Elite, bara till Eclat (som ju denna tråden inte handlar om).  :wave:
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Hej Hans!

Innan jag skrev det där om växellådorna tog jag faktiskt en titt i boken "Lotus Elite & Eclat 1974-82" (Brooklands Books) och där står det i en artikel från när Eliten lanserades att den fanns med den fyrväxlade Fordlådan (på sidorna 8 & 9 i boken närmare bestämt). Men det kanske aldrig blev så i verkligheten, så du har säkert rätt (och du borde ju veta som köpte bilen när den var ny!).

En annan växellåda som jag glömde innan och som jag vet att Elite och Eclat såldes med är automatlåda från Borg-Warner. Det har funnits (finns?) en sådan bil i Stockholm.
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

Peter Hällström
You can't handle a car like a human being.... It needs love!
Post Reply