Bakdäck Elise S2

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
tomakarl
Forumberoende

Bakdäck Elise S2

Post by tomakarl »

Bakdäcken på min Elise S2 -02 börjar bli trötta.
Ska man satsa på original Bridgestone Potenza RE 040 225/45 R 17?
Eller har ni några andra däcktips?
Vad kan man tänkas att betala för däcken?

/ Tomas
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Stefan_A
Moderator

Re: Bakdäck Elise S2

Post by Stefan_A »

När det gäller däck kommer du att få lika många olika svar som det är medlemmar på forumet. Men här kommer mina personliga reflektioner kring detta kära ämne.

Börja med att ställ dig frågan hur du tänkt använda bilen. Bara gatkörning, blandat gata och bankörning eller uteslutande bankörning? RE040 satt monterade som standard på min gamla Speedster också. På gata fungerar desas däck mycket bra, även i regn. Bra grepp när det är torrt och inte speciellt hög ljudnivå. Dock fungerar de inte alls speciellt bra när man ger sig ut och kör på bana. Efter 5 varv på Mantorp Park i samband med en track day så överhettades däcken och började smälta. In i depå och låta dem svalna och sedan gick det några varv till. Inte så kul när man kört dit på en helt ny uppsättning däck. Det slutade med att jag beställde nya fälgar från England och köpte R-däck här hemma. Jag skaffade Team Dynamics Pro Race 1.2, dessa finns även till Elise hos Hangar111. En uppsättning fälgar till en S2:a kostar £626 inkl VAT. Jag körde med Toyo R888 på Speedstern, 195/50 R16 fram och 225/45 R17 bak. De är billigare än motsvarande Yokohama A048. Därefter körde jag två år med R-däck såväl på gata som på bana. Ljudnivån blir klart högre med R-däck än med vanliga gatdäck. Greppet är emellertid helt fantastiskt, och de tål att köras med på bana. Det gäller så klart att passa sig när det är blött ute, men det gäller även annars med en bil som Elise. Ett byte till R-däck brukar dra med sig ett byte av dämpare och fjädrar också, då originalen inte är gjorda för det förbättrade greppet. Men om bilen redan gått 5-6000 mil så svider det inte så mycket att byta dämpare och fjädrar då det kan klassas som vanlig service :-D Nitron har numera trevliga dämpare som man efter hand kan uppgradera från envägs till två- och trevägs utan att byta allt.

En snabb titt på näret angående priser på Bridgestone RE040 ger 1031 kr (fram) resp. 1374 kr (bak) på dackonline.se, men då får du ordna med monteringen själv. Förra året var det hopplöst att hitta bakdäck i den dimensionen (RE040) i Sverige (samma på Speedster).
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Mycket bra kommentarer från Stefan. Det är som sagt mest en fråga om hur man tänker använda bilen. Dock ska man akta sig för att ha olika däck på fram resp bakaxel. Elisen är konstruerad för att ha däck med sämre grepp fram än bak (dvs betydligt smalare däck fram än bak). Om man ändrar på det eller sätter på däck med olika egenskaper fram och bak så änrdar man på balansen i bilen och kan få en överstyrd eller understyrd bil.

En grov indikation på däckens egenskaper kan man få genom att leta efter en liten text på sidan av däcket som anger TREAD WEAR. Den anger däckets slitstyrka men ger också en indikation på hur mjuk gummiblandning däcket har. Ett standarddäck har Tread Wear mellan 250 - 400 medan ett R-däck har värden mellan 60 - 150. Sedan finns det "mellantyper" av däck som ligger på 150 - 200, och om jag inte minns fel så är dina Bridgestone Potenza ett sådant däck. (Not: inte alla däck anger Tread Wear, det är ett lagkrav i USA men om däcket inte säljs där så kan det saknas på däcksidan).
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Som en liten illustration av hur däckutsrustning och lufttryck kan ha betydelse för balansen i bilen kan man återberätta exemplet från Ralf Naders bok "Unsafe at any speed" som handlade om Chevrolet Corvair undet 60-talet. Denna bil med det för USA nya och ovanliga konceptet svansmotor var i grunden kraftigt överstyrd. GM tyckte att en främre kränghämmare (som hade gjort bilen mer understyrd) var för dyrt så man föreskrev istället i instruktionsboken att lufttrycket skulle vara 1,2 kg fram och 2,4 kg bak för att bilen skulle uppträda acceptabelt. Men ägarna körde in på macken och fyllde som vanligt 2,0 kg runtom och bilen blev hopplöst överstyrd med ett otal fatala olyckor som följd!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

För att ge en liten vägvisning i vad det faktiskt kostar
att köra med R-däck så kanske mina erfarenheter med Elise
och Yokohama 048:or kan vara av värde. Jag körde ca 1000
mil om året vari ingick ca 6-7 banträffar. Bakdäcken byttes
varje säsong, medan framdäcken höll drygt två säsonger.
Ovanstående kommentarer från Stefan och Olle håller jag i alla
delar helt med om. Vill gärna betona det som Stefan skriver om
att uppgradera däck (till R) utan att göra motsvarande med
stötdämpare och kränghämmare inte ger det optimala resultatet.
Fast med din racingbakgrund så är väl detta knappast någon nyhet ! :-D

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
eon
Forumberoende

Post by eon »

Elise ska ha däck med styv stomme och mjukt gummi.
Speciellt sportdäck från Japan har styva stommar.

Jag köpte tidigare i år en hel uppsättning original Yokohama AD07 LTS från Hangar111 för 6500 kr inklusive frakt.
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
silke
Forumveteran

Post by silke »

oodsell wrote:En grov indikation på däckens egenskaper kan man få genom att leta efter en liten text på sidan av däcket som anger TREAD WEAR. Den anger däckets slitstyrka men ger också en indikation på hur mjuk gummiblandning däcket har. Ett standarddäck har Tread Wear mellan 250 - 400 medan ett R-däck har värden mellan 60 - 150. Sedan finns det "mellantyper" av däck som ligger på 150 - 200, och om jag inte minns fel så är dina Bridgestone Potenza ett sådant däck. (Not: inte alla däck anger Tread Wear, det är ett lagkrav i USA men om däcket inte säljs där så kan det saknas på däcksidan).
Thread wear på Bridgestonedäcken som sitter på Elisen är 140 om jag inte minns fel, ett väldigt lågt värde för att inte vara r-däck!

På tal om thread wear, hyrde en Ford Mustang i USA i våras vars däck hade thread wear 640!!  :eek:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Post Reply